Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-11, 11:26
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Krångligt skriven mening kanske: mycket tyngre under vatten än gjuten cement/betong


Aha! Då förstår jag vad du menar. Och jag håller med.
Citera
2018-08-11, 16:48
  #14
Medlem
tjenare.knugens avatar
Tack för alla svaren

Som jag misstänkte så finns det tusen olika sätt att göra detta på, och jag har fortfarande inte en aning om vad som är det vanligaste eller enklaste sättet. Med tanke på att vi inte har någon egen båt verkar det som att vi ändå måste blanda in någon slags entreprenad? I alla fall minst hyra en båt???
Citera
2018-08-12, 10:07
  #15
Medlem
idiamindadas avatar
Kör du med en P-ring. Ingen egen erfarenhet av dem, men jag har sålt ett otal och aldrig hört något gnäll om deras funktion. De har funnits och sålts under, 40 år?
Citera
2018-08-12, 10:35
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Kör du med en P-ring. Ingen egen erfarenhet av dem, men jag har sålt ett otal och aldrig hört något gnäll om deras funktion. De har funnits och sålts under, 40 år?
Hur mycket avans(vinst) gör detaljhandeln/"marinbutiken" på varje såld P-Ring?
Citera
2018-08-12, 10:46
  #17
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Hur mycket avans(vinst) gör detaljhandeln/"marinbutiken" på varje såld P-Ring?
Detta var sent 80-tal så jag har inget minne.
Citera
2018-08-12, 16:57
  #18
Medlem
Chronicals avatar
Börja med en så tung klump järnskrot du orkar bära. Med hjälp av den nyinköpta lilla segelbåten sänker du den med rep och boj. Sen sänker du resten av järnskrotet som du samlat ihop med hjälp av repet. Allt järnskrot har en ring eller hål, så du kan hålla repet hyfsat rakt upp och trä på skrotet. När du har hystat ner halvannat ton så sätter du dit bojen permanent.
Citera
2018-08-13, 10:00
  #19
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Börja med en så tung klump järnskrot du orkar bära. Med hjälp av den nyinköpta lilla segelbåten sänker du den med rep och boj. Sen sänker du resten av järnskrotet som du samlat ihop med hjälp av repet. Allt järnskrot har en ring eller hål, så du kan hålla repet hyfsat rakt upp och trä på skrotet. När du har hystat ner halvannat ton så sätter du dit bojen permanent.

Tack för idén, detta låter ju ganska smart och behändigt.

Men du menar alltså rep och inte kätting? Trodde det var kätting man använde till alla bojar
Citera
2018-08-13, 11:43
  #20
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Tack för idén, detta låter ju ganska smart och behändigt.

Men du menar alltså rep och inte kätting? Trodde det var kätting man använde till alla bojar

Jaja kätting är väl att föredra, men vad kostar 10 m kätting? Svindyrt misstänker jag.
Citera
2018-08-13, 11:48
  #21
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Jaja kätting är väl att föredra, men vad kostar 10 m kätting? Svindyrt misstänker jag.

Ja det verkar rätt dyrt om man ska ha bra kätting... menar du att man kan använda ett rep istället som funkar lika bra och billigare?
Citera
2018-08-13, 12:07
  #22
Medlem
Det är inte så himla dyrt med kätting: Clas Ohlson har två meter för 99 eller fyra meter för 219. Märkligt nog så är kättingen dyrare per meter när man köper mer av den! Just denna kätting är kanske inte den optimala, men den duger säkert.
Citera
2018-08-13, 19:39
  #23
Medlem
Detta har jag gjort, funkade perfekt.
Gjut en armerad klump på ca 100 kg med ögla för kätting. Häng den från båtens stäv under vattenytan med kätting och allt men låt den hänga i rep och inte i kättingen. Åk ut till markerad plats. Använd sedan en av båtarnas vinschar och sänk den lungt och fint. Behövs det mer vikt för du ner skrot över kättingen som tidigare föreslagits, men det tror jag inte kommer att behövas.

Innan du gör detta så lodar du djupet på plats, markera med kula. Detta för att kapa kättingen till rätt längd på land. Repet offrar du och låter det gå till botten.
Citera
2018-09-02, 21:39
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Ja det verkar rätt dyrt om man ska ha bra kätting... menar du att man kan använda ett rep istället som funkar lika bra och billigare?

För en sommar , i en skyddad vik. Bara kasta ankare. Funkar bra. Hur många båtfolk bor inte i naturhamnar under sommaren? Hur många kastar inte ankare i gästhamnar? Det funkar hur bra som helst.

En mer permanent lösning. Sten som tyngd, med hål i (hur många och tyngd beror på din båt och till viss del vilken typ av botten sjön/havet har) . Kätting igenom stenarna, som sedan går till bojen (dyrt , visst men det finns ingen annan lösning , om den ska vara beständig). På höstsäsongen så ta upp boj. Typ 20 länkar ned på kedjan, från boj, fäster du tågvirke som du drar upp nära stranden (låt tågvirke vara i sjön/havet). Nästa år fiskar du upp tågvirket . Ro ut med en båt. Bara ta upp kedjan och så fäster du bojen i kedjan.

Svaga punkter: Dålig kätting /tågvirke samt sammansättning mellan dem.

Vi har denna lösning på Västkusten. Har funkat i 23 år. Innan dess gick repet av (som tur var hade granne dykutrustning). Köp bästa kvalité. Det lönar sig, i längden. Innan dess , med det menar jag att lösningen funkat 20 dryga år innan grannen tog fram dykarutrustningen.

p.s ett litet tips vad det gäller schacklar , lås , nycklar (som används till kättingar till bojar, lås , nycklar osv för båtliv). På västkusten. Låt dem ligga i sötvatten,skölj dem i sötvatten efter säsong. Efter det lägg dem i olja till nästa år. Jag har schacklar från farsan som är 50 år gamla (fast nu är de inte mycket kvar på dem ) , även en del hänglås (de är det inga fel på, 50 år och som nya) . Detta på salta Västkusten. Pryttlar som är i bruk under sommartider.
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2018-09-02 kl. 22:09.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback