Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-10, 07:46
  #1
Avstängd
Hej,

Om du är en lärare vill jag ställa ett par frågor.

1. För i tiden, fick lärare lära sig att slå elever med linjalen?

2. Lär du dig psykologi under kursens gång?

3. Finns det en specifik sätt som du är anpassad att lära elever efter?
Citera
2018-08-10, 08:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daygamer
Hej,

Om du är en lärare vill jag ställa ett par frågor.

1. För i tiden, fick lärare lära sig att slå elever med linjalen?

2. Lär du dig psykologi under kursens gång?

3. Finns det en specifik sätt som du är anpassad att lära elever efter?

Haha

Jag gick lärarprogrammet en kortare tid och visst

1. Lol, man fick gå en flumkurs i "konflikthantering". Lärare var som en flummig guru, eller sektledare - WTF?

2. Jo, men precis som Isak Skogstad säger får man lära sig om ryssen Vygotskijs idéer från slutet av 1800-talet och att inlärning sker "stegvis". No shit sherlock. Sen fick vi göra en filmanalys på Fucking Åmål vilket de tydligen gör fortfarande.

Lärarprogrammet har fastnat i det "progressiva" 90-talet. Det är faktiskt helt sjukt, men sant. Man borde sparka alla anställda på lärarprogrammen och ta in nytt. Jag hoppade självklart av då jag inte lärde mig något. Mest onödiga utbildningen i Sverige.

Man kan hellre - som Björklund säger - ta in Kreti och Pleti - än att ta in en lärarstudent. Mina barn går i privat skola, kommunala skolorna är dödsdömda för all framtid.
Citera
2018-08-10, 09:42
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Jag pluggade en termin pedagogik som är en obligatorisk del till lärarutbildningen. Det var egentligen på högstadienivå. Lärarna var sekt-feminister och såg dessutom ner på folket som gick på utbildningen, dom menade vissa studenter var korkade. Vilket inte alls rimmar samman med ett vänsterperspektiv där alla är lika mycket duktiga, värda och att alla ska få gå utbildning.

Lärarna hade också tics och psykologiska problem, två lärare då. Skumma åsikter från lärarna som tydligen doktorerat och jag tyckte deras nivå var skrämmande låg för en doktorshatt. Lärarna blev också bitvis "utskällda" eller ifrågasatta av elever och då blev dom ledsna och förstod inte alls varför. En lärare trodde att barn rövades bort och offrades på altare av medlemmar från det manliga patriarkatet, vilket beskrevs som något konkret. Ja, det var den läraren med tics.

Jag gick på utbildningen när jag var något yngre för jag tycke det var kul att plugga flum och supa på fritiden.

Edit: Nej jag är inte lärare.
Citera
2018-08-10, 09:48
  #4
Medlem
IRMEs avatar
Fick gå en utbildning i högskolepedagogik genom universitetet (för att utbilda universitetsstuderande) och det var väl massa olika historiska idéer om inlärande, men jag skulle säga att kontentan var att motivation inför lärandet är det viktigaste, och det tror jag nog vi alla kan ställa upp på.
Citera
2018-08-10, 11:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daygamer
Hej,

Om du är en lärare vill jag ställa ett par frågor.

Jag är iofs inte en lärare, men på god väg. Till slut ska jag bli gymnasielärare.
Citat:
Ursprungligen postat av Daygamer
1. För i tiden, fick lärare lära sig att slå elever med linjalen?
Jag vet inte vad man lärde sig förut, men gissningsvis så fick lärare veta vilka deras rättigheter och skyldigheter var.
Citat:
Ursprungligen postat av Daygamer
2. Lär du dig psykologi under kursens gång?
Ptja, inte direkt. Vi har läst om pedagogik och hur man kan använda olika sätt för att gynna inlärning.
Citat:
Ursprungligen postat av Daygamer
3. Finns det en specifik sätt som du är anpassad att lära elever efter?
Ja, utan tvekan. Det som det tjatas om är i princip bara ansvaret som lärare. Det är lärarens ansvar att anpassa sig efter eleven. Hattie används starkt som argument och hyllas till skyarna och han säger i princip att en bra lärare(i hans ord: Expertlärare) ska:
1. Anpassa sig efter varje elev.
2. Anpassa sig efter varje elev.
3. Anpassa sig efter varje elev.
4. Gör du inte det är du inte en expertlärare.

Vilket givetvis är rent nonsens. Alla böcker vi haft i pedagogikkurserna är så uppenbart skrivna av lärare som inte klarade sitt yrke och började "forska" (jag vetefan om jag anser sociologi som ett expertämne direkt...). Jag och mina klasskamrater (inom samma ämne alltså) har ofta argumenterat emot läraren och många andra i samma kurs tyckte att vi bara skulle läsa kurslitteraturen så var problemen lösta. Problemet var ju att kurslitteraturen är extremt undermålig och ger varken svar eller tips på faktiska lärarproblem.

Det allra största problemet enligt mig är att majoriteten av lärare som vi läste pedagogik med (vi samläser med alla ämneslärare) är att dessa är - hör och häpna - 19 år. De flesta har noll kunskaper om livet och deras erfarenhet är noll. Det är extremt pinsamt att sitta på seminarie och höra hur dessa personer tycker att boken för fram helt rimliga resonemang när det egentligen är totalt verklighetsfrånvänt.

Ett annat problem jag stör mig på är att vi läser väldigt lite ämnespedagogik. Böckerna som används är enbart anpassade för humaniora och utelämnar naturvetenskapen totalt. Det finns tips på tips på tips om hur lektions- och aktivitetsutformning kan ske, men aldrig för naturvetenskap. Oavsett vilken föreläsare jag frågade så var svaret alltid det samma: "Ja, det är ju svårt med matematik och fysik". Jag satt alltså och läste 30 hp pedagogik som gav mig i princip ingenting, förutom lite kunskap om mina rättigheter och skyldigheter som lärare samt lite kunskap om sociologi (som jag fortfarande anser är ett rent jävla nonsensämne). Dessa saker kan jag lära mig själv om om jag öppnar www.skolverket.se.

Lärarna är totalt värdelösa och klarar knappt av att använda deras egna s.k. teorier som de föreläser om. När vi läste retorik så gick vi en 1 hp-kurs om hur en presentation ska se ut. Lärarna bryter mot alla tips de själva ger, lägger in texter på flera sidor som knappt går att läsa på en PP. Tar upp irrelevanta exempel, avbryter föreläsningen när elever kommer 1 minut sent och så vidare.

Summa summarum: Pedagogikdelen av min utbildning har hittills varit en clown-fiesta och det enda relevanta jag gjorde på 30 hp var en VFU som jag uppskattade väldigt mycket.



Edit: Det här är alltså min subjektiva åsikt om pedagogiken. Det finns säkert folk som anser att den är bra, vilket jag inte håller med om (även fast själva idén är bra).
__________________
Senast redigerad av Woozah 2018-08-10 kl. 11:05.
Citera
2018-08-12, 19:59
  #6
Medlem
Jannebigplays avatar
Jag läste den gamla lärarutbildningen som avslutades 2010 och pedagogikkurserna var väldigt lika de exempel som ovanstående skribent beskriver. Väldigt mycket Hattie, Dylan Williams, The Big 5. Även gamla pedagogiska teorier fick vi läsa mycket utav, exempelvis Vygotskij och Piaget. Ämnesdidaktik fick man noll utav, alltså hur man kan använda ämnet i sin undervisning.

Som tur är så så hade jag en del arbetslivserfarenhet sedan tidigare samt att jag arbetade som lärarvikarie samtidigt som jag studerade varvid jag snabbt insåg att pedagogiken som läses på lärarutbildningarna inte är relevant ute i skolvärlden. Det pedagogiska etablisemanget i Sverige är mer av en sekt idag tyvärr.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6960011 Bra klipp som belyser problematiken.

Dock måste jag säga att jag är nöjd med utbildningen då praktiken är värdefull och ämneskunskaperna man får är goda då de läses på andra institutioner (som tur är).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback