Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-09, 21:29
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
Vilken av dessa städer är bäst för en ensamresenär? Jag vill åka till en ren och säker stad med snygga tjejer. Blir på hösten någon gång, kanske oktober.
Citera
2018-08-09, 21:40
  #2
Medlem
Sqrbankens avatar
Warszawa har jag inte besökt men gillar Prag mer än Budapest. Som ensamresenär har jag vidare bara varit i Prag men antar samtliga nämnda städer duger lika utmärkt till att utforska på egen hand.
Citera
2018-08-09, 21:45
  #3
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vilken av dessa städer är bäst för en ensamresenär? Jag vill åka till en ren och säker stad med snygga tjejer. Blir på hösten någon gång, kanske oktober.

Har varit på alla 3 ställen på weekend tillsammans med min fru.

Tyckte Budapest helt klart var bäst. Väldigt prisvärt, bra restauranger och framförallt mycket att se i staden och göra.
Citera
2018-08-09, 21:49
  #4
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Har varit på alla 3 ställen på weekend tillsammans med min fru.

Tyckte Budapest helt klart var bäst. Väldigt prisvärt, bra restauranger och framförallt mycket att se i staden och göra.

Låter bra!
Citera
2018-08-09, 21:59
  #5
Medlem
DrPwgyms avatar
Gjorde Prag ensam nyss. Tänkte boka Warszawa pga lågt pris med flyg men övervägde Prag.
Var jättenöjd. Vill du ta tips på hotell, sevärdheter och annat så skicka PM
Mvh
Citera
2018-08-09, 22:28
  #6
Medlem
Noisems avatar
Warszawa är bra. Kolla Krakow också, riktigt bra om man håller sig borta från turistfällorna.
Citera
2018-08-10, 00:33
  #7
Medlem
Adelaides avatar
Jag har inte varit i Warszawa så därför kan jag inte hjälpa dig på den punkten.

Jag hade åkt till Budapest. Jag hade en av mina bästa veckor i den staden. Slottet är vackert, liksom Mattiaskyrkan, Fiskarbastionen, Hjältarnas Torg.
Priserna är löjligt billiga. Man kan få en bira mitt i centrum för 12 spänn, och en lunch för motsvarande 50 kr (i Prag är siffrorna lite högre).
Széchenyi-badet är också ett trevligt ställe, och något liknande har de inte i Prag. Väldigt skönt i vattnet kan jag lova dig!
Utelivet i Budapest är grymt. Riktigt bra krogar med billig sprit. För att inte tala om den gröna bron över donau, som på helgerna är ett stort jävla partyfält med flera hundra människor som sitter på bron och dricker och röker på.
Men framför allt - en båttur på Donau klockan 22 och se allt lysa upp i staden om natten får man bara inte missa! Billigt är det också. Tror inte jag betalade över hundralappen.

Prag är en överreklamerad stad vars sevärdheter endast kretsar kring Karlsbron och det stora torget i gamla stan. Slottet är också fint, men det räcker med att se det från bron. Inträdena är dyra. Det kan vara trevligt att sitta på de små och lite mer avlägsna haken där ölen är billigare, men räkna inte med något rekordfynd mitt i centrum iaf.


Kör på Budapest!
Citera
2018-08-10, 13:38
  #8
Medlem
Har varit i alla städer. Om du ska välja en av dessa så lägger jag min röst på Budapest. Maten och utelivet samt baden ger ett övertag tycker jag.
Citera
2018-08-12, 10:21
  #9
Medlem
NaZdravis avatar
Budapest är ganska överlägset de andra städerna.
Prag är fint och puttenuttigt men lite väl kompakt och löjligt mycket turister, det är en sån där stad som alla "måste till" men långt ifrån alla vet varför så det är onödigt mycket folk på liten yta i city.
Warszawa är trevligt (billigt och tryggt) men det är en ganska ful stad.
Citera
2018-08-12, 11:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Budapest är ganska överlägset de andra städerna.
Prag är fint och puttenuttigt men lite väl kompakt och löjligt mycket turister, det är en sån där stad som alla "måste till" men långt ifrån alla vet varför så det är onödigt mycket folk på liten yta i city.
Warszawa är trevligt (billigt och tryggt) men det är en ganska ful stad.

Jag har besökt alla tre städerna. Warszawa är inte vackert, nej. Prag är däremot vackrast, även om Budapest är nästan lika målerisk. Turister fanns det dock rätt mycket även i Budapest, men det beror väl på vilken period man är där. Budapest har fördelen att man är mitt i Europa, och deras järnvägar har fina rabatterbjudanden.
Citera
2018-08-12, 15:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vilken av dessa städer är bäst för en ensamresenär? Jag vill åka till en ren och säker stad med snygga tjejer. Blir på hösten någon gång, kanske oktober.

Är det inte du som inte vågar åka kollektivt i Stockholm på grund av bacillskräck? På fullt allvar tror jag att du ska satsa på Schweiz eller Österrike i stället. Alla andra länder i Europa är sannolikt "smutsigare" än Sverige. Jag upplevde dock Budapest som mer välsopat än Prag, och trevligare i största allmänhet. Utan att ha varit i Warszawa tror jag att tjejerna där vinner över de andra två...
Citera
2018-08-12, 20:03
  #12
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag har besökt alla tre städerna. Warszawa är inte vackert, nej. Prag är däremot vackrast, även om Budapest är nästan lika målerisk. Turister fanns det dock rätt mycket även i Budapest, men det beror väl på vilken period man är där. Budapest har fördelen att man är mitt i Europa, och deras järnvägar har fina rabatterbjudanden.
Vackert är ju visserligen subjektivt men visst är Prag fint.
Det är dock lite litet och till skillnad från Budapest så samlas ju i princip alla vid Karlsbron och Old town square.
Till och med den där snubben på youtube som kör guider om Prag/Tjeckien säger ju att det är jobbigt ibland att det bara är turister på gatorna.

Dessutom så är Budapest (konstigt nog och även tack och lov) inte alls lika hypat som Prag.
Jag hör folk ibland fråga ifall Budapest ligger i Bulgarien, eller "vad gör man där?".

Prag är extremt överhypat egentligen.
__________________
Senast redigerad av NaZdravi 2018-08-12 kl. 20:06.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2966243

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback