Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 20:51
  #1
Medlem
Jag blir så trött. Hyr en stuga en längre period och värden har skaffat mobilt bredband till stugan. Han la den i en påse utanför dörren och sa att det är bara att sätta i strömkabel och köra, han har fixat med allt hemma och den funkar fint. Sagt och gjort. Jag hittar nätverket, skriver in pinkoden och datorn visar på full signalstyrka men kopplar inte upp sig. Ser då att routern visar rött MODE.

Jag har startat om routern och tagit in och ut sim-kortet. Försökt med 192.168.1.1 men webbplatsen går inte att nå.

Vad göra?
Citera
2018-08-09, 22:17
  #2
Medlem
RonHowards avatar
Ring Tele2 imorgon när kundtjänst öppnar?
Citera
2018-08-09, 22:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Ring Tele2 imorgon när kundtjänst öppnar?

Men det är väl klart. Jag frågar för att jag ville ha igång internet redan nu ikväll, det utgår jag ifrån att folk fattar.
Citera
2018-08-09, 23:34
  #4
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakopee
Jag blir så trött. Hyr en stuga en längre period och värden har skaffat mobilt bredband till stugan. Han la den i en påse utanför dörren och sa att det är bara att sätta i strömkabel och köra, han har fixat med allt hemma och den funkar fint. Sagt och gjort. Jag hittar nätverket, skriver in pinkoden och datorn visar på full signalstyrka men kopplar inte upp sig. Ser då att routern visar rött MODE.

Jag har startat om routern och tagit in och ut sim-kortet. Försökt med 192.168.1.1 men webbplatsen går inte att nå.

Vad göra?
Finns det täckning där stugan ligger då?

Försöker du på rätt IP? I min Huawei är det 192.168.8.1 admin/admin.

Kolla i datorn vilket subnät det är.
Citera
2018-08-09, 23:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Finns det täckning där stugan ligger då?

Försöker du på rätt IP? I min Huawei är det 192.168.8.1 admin/admin.

Kolla i datorn vilket subnät det är.

Jag ser nu att datorn säger att kabeln ej är ansluten för HUAWEI HiLink. Behövs det alltså en nätverkskabel?

Tack för att du svarade!
Citera
2018-08-10, 00:14
  #6
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakopee
Jag ser nu att datorn säger att kabeln ej är ansluten för HUAWEI HiLink. Behövs det alltså en nätverkskabel?

Tack för att du svarade!
Jag har en E5573Cs-322 och behöver ingen kabel, och använder inte HiLink.
Bara att logga in i den via wifi och webbläsare.
Citera
2018-08-10, 00:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jag har en E5573Cs-322 och behöver ingen kabel, och använder inte HiLink.
Bara att logga in i den via wifi och webbläsare.

Du måste ha i åtanke att du pratar med en teknisk idiot nu. Jag förstår inte vad du säger. Vad exakt ska jag göra för att få igång det hela?
Citera
2018-08-11, 08:03
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakopee
Du måste ha i åtanke att du pratar med en teknisk idiot nu. Jag förstår inte vad du säger. Vad exakt ska jag göra för att få igång det hela?

Om du vill logga in i en router med 192.168-adressen så behöver du en kabel. Då loggar man in i routern genom att skriva den adressen i webbläsarens URL-fält och loggar in som Ulrik skrev. Men vad ska du in där att göra? Du är ju redan i kontakt med routern via WiFi. Det är routern som inte får kontakt med det mobila bredbandet.

Som jag fattar det så kör du wifi till burken. Du skriver att du har full signalstyrka men det är ju på ditt WiFi inte på det mobila bredbandet. Har Tele2 täckning där du är? Kolla deras täckningskarta.

Har en annan router och SIM-kort från Tre. Hade ingen täckning i stugan men Telia funkade.


Edit:

Enligt denna manual till Ulriks router så ansluter du bara USB-kabeln så kommer du direkt in i routerns inställningar. Behövs alltså ingen inloggning.

Citat:
After you connect the E5573Cs-322 and PC with a USB data cable, the Web page is
displayed on the PC desktops automatically. You can directly use the default settings
(or configure APN on the E5573Cs-322 Web page) and set up a network connection.
Then you can send or receive E-mail, access the network through wireless connection,
and download files through wireless data channels.

https://consumer.huawei.com/eg-en/su...d/e5573cs-322/
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-08-11 kl. 08:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback