Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-15, 03:45
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
har fått besked att jag är berättigad till det enligt min läkare men det tar 4 månader för FK att utreda..
kommer jag få träffa någon personligen från FK?
måste jag uppge att jag fått jobb isåfall?
kan jag ljuga och säga att jag bara väntat på att jag ska få pengar av dem utan dem märker något?
För det första så kan inte din läkare avgöra om du är berättigad till ersättning, allt dom kan göra är att skriva ett utlåtande om att du har nedsatt arbetsförmåga. Det är snarare så att det är första steget som gör att du ens kan göra en ansökan hos FK, sen gör FK sin utredning där dom kommer prata med din läkare, AF/soc handläggare osv för att sedan göra sin egen bedömning av hur stor din arbetsförmåga är och hur mycket du får i ersättning, eller att du inte får något alls.

Baserat på min erfarenhet av olika fall av aktivitetsersättning och den information du lämnat i tråden så skulle jag säga att det är typ 95% chans att du helt kommer bli nekad någon ersättning första gången du söker då det inte låter som att du är i den situationen som krävs. Det gäller oavsett om du verkligen har såna stora problem eller om du ljuger om dom, så du kan räkna med överklaganden(som brukar ta längre tid än första utredningen) och eventuellt helt ny ansökan vid senare tillfälle.

När du gör en ansökan så blir du tilldelad en handläggare hos FK, om du vill träffa hen personligen så är det bara att säga till. Om det kommer till den punkt att du faktiskt blir beviljad ersättning så kommer du garanterat bli kallad på möte för det ska då skapas en handlingsplan för hur du ska få upp din arbetsförmåga så fort som möjligt så att du inte blir kvar på aktivitetsersättningen. Hur många möten det blir sen beror ju lite på vad man gör för plan.

Att ljuga för FK om att du behöver aktivitetsersättning samtidigt som du kan jobba är bedrägeri, gör du det vitt kommer dom få reda på det, gör du det svart så kanske du kommer undan med det. Du kommer att få lämna in bankpapper och deklaration sen så lycka till med att klämma in smygjobb under FKs utredning. När det upptäcks kommer du bli återbetalningsskyldig direkt, och har du otur blir du polisanmäld.

Citat:
Ursprungligen postat av napster99
jag menar alltså följande:
OM jag jobbar INNAN jag får aktivitetsersättningen kan dem då säga jamen du har ju jobbat under tiden vi handlagt din ansökan du kan ju jobba då, ne här blir det ingen ersättning.. undrar inget annat
Om du kan ta ett jobb så bör det väl vara ganska jävla uppenbart att du inte kommer få pengar för att du inte kan jobba.


Citat:
Ursprungligen postat av napster99
hur fan tänkte systemet där egentligen, dem tvingar en söka jobb i väntan på aktivitetsersättning och får man ett jobb som man måste ta för att ej förlora bidraget drar dem in aktivitetsersättningen
Verkar ju vara du som inte fattat vad aktivitetsersättning är till för. Det är inte något man får för att man inte vill jobba, det är något man får för att man inte kan jobba. Om du är i den situation att du är i behov av aktivitetsersättning så får du se till att din handläggare hos AF/soc är medveten om det, har du så pass stora problem så kommer dom inte tvinga dig till att jobba.

Det framstår som konstigt för dig eftersom att som jag nämnde tidigare så låter det inte som att du är i den situationen som man första ska vara i innan aktivitetsersättning blir aktuellt, din enda tanke verkar vara "hur ska jag få cash i 4 månader utan o jobba medan jag väntar på mina gratispengar, dåligt system??". Mitt tips till dig är att förbereda dig på att dina gratispengar är betydligt längre bort än 4 månader, så du bör inte försöka gå och täcka dig med SMS-lån eller nått sånt dumt.
Citera
2018-08-19, 01:22
  #14
Medlem
Det finns en väldigt enkel lösning på ditt problem som jag inte förstår att ingen tänkt på.

Din läkare har bedömt din arbetsförmåga till 0 procent. Skrivit ett läkarutlåtande och skickat till FK som kommer att handlägga det.

Soc har hårda regler. Inskriven på AF, söka jobb, ta jobb etc för att få pengar.

MEN de har även en annan fin liten regel. Sjukskrivning. Be läkaren som skrivit utlåtandet sjukskriva dig fram till dess du får aktivitetsersättning om du får det beviljat. Voilà så får du pengar från soc om du lämnar in sjukskrivning. Jag har svårt att se att läkaren som bedömt din arbetsförmåga till 0 inte skulle sjukskriva dig fram till beviljad ersättning.

Du blir dock återbetalningsskyldig till soc när dina pengar kommer retroaktivt men det brukar bli en slant över ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback