Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 20:02
  #1
Medlem
Har en vanlig kärringcykel nu och skulle vilja få den gå lättare.

Hur smala däck kan jag byta till utan att påverka risk för punka eller att den blir ostabil?

Samt kan jag göra nåt annat för att den ska gå lättare att cykla?
Citera
2018-08-09, 20:04
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Högre lufttryck och slätare däckmönster.
Citera
2018-08-09, 20:11
  #3
Medlem
Fotbollspucks avatar
Du får utrusta din hoj med däck som klarar av ett väldigt högt tryck typ detta http://www.wiggle.se/continental-gra...rt-racerdack/?
som klarar 120psi ca 8 bar.
__________________
Senast redigerad av Fotbollspuck 2018-08-09 kl. 20:13.
Citera
2018-08-09, 20:11
  #4
Medlem
franges avatar
Lättare, så är det som sagt smalare däck med slätare mönster och högre lufttryck i. Skall du gå riktigt seriöst så kanske du skulle byta mot lättare däck och hjul, jämför med hur det ser ut och väger på en tävlingscykel menar jag. Så låg vikt som möjligt är att föredra - även om det kanske inte gör särskilt mycket på en vanlig hoj. Känn även hur pass med motstånd hjulen rullar (de skall rulla så lätt som möjligt), och så att inga bromsar ligger på.

Vill du kunna cykla snabbare - så är det nog utöver lättning, framförallt omdrevning (dvs utväxling) som gäller. Men då börjar man komma upp i så pass med arbete och framförallt pengar för nya delar - så det nog är bättre att titta på att köpa en ny och "bättre" cykel än att kosta på den gamla.
Citera
2018-08-09, 20:38
  #5
Avstängd
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Har en vanlig kärringcykel nu och skulle vilja få den gå lättare.

Hur smala däck kan jag byta till utan att påverka risk för punka eller att den blir ostabil?

Byt till Schwalbe däck. Punkteringsfria smala däck som är styva. Jag har dom själv på cykeln. Dessa däck rullar mycket bra och du får ingen punktering. Tysk uppfinning.
Citera
2018-08-09, 21:46
  #6
Medlem
Klo-Robotens avatar
Jag skulle vilja påstå att rullmotståndet inte nödvändigtvis behöver vara högre för att man kör med bredare däck med större luftvolym, finns tester som visar på att det är precis tvärtom!

På en racercykel vill man kanske ta luftmotståndet i beaktning och köra smala däck men inte på en kärringcykel förfan, satsa på låg vikt samt bra gummiblandning och fortsätt njut av komforten.

Tipset är att surfa in på https://www.bicyclerollingresistance.com/ och kika bland touringdäcken, finns där en topplista med däck rankade utifrån gediget gjorda rullmotståndstester.
Citera
2018-08-09, 23:08
  #7
Moderator
Carlboms avatar
Flyttar den här.



Båtar och sjöliv --> Cykel
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback