Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 19:34
  #1
Medlem
Har idag fått hem min EU-moppe..en Viarelli Vincero 4-taktare. Batteriet är i och ström kommer eftersom tutan och sådant fungerar. Bensin är också påfyllt..halv tank ungefär. Motorn drar runt lite, men mer händer inte. Antar att det är tändstiftet, men det kan jag inte lokalisera var det sitter någonstans...????! På min gamla Yamaha FS1 som jag hade för sisådär 30 år sedan var det lite lättare att hitta vill jag minnas...
Citera
2018-08-09, 19:42
  #2
Medlem
Fotbollspucks avatar
Ladda ner denna manual https://motorsweden.se/amfilerating/...d/file_id/252/
brukar alltid finnas en sektion med "felsökning" .
Citera
2018-08-09, 19:44
  #3
Medlem
luftkonditionerings avatar
Testat att öppna sätet och skruva upp det och lyfta bort det? då finner du nämligen förgasare, tändstift etc.
Citera
2018-08-09, 19:47
  #4
Medlem
Är ju bara att lämna den där du köpt den så får de fixa den. Det kallas garanti.
Citera
2018-08-09, 19:54
  #5
Medlem
Det var enklare än det enklaste..jag hade strömbrytaren på styret i fel läge! Att jag inte testade att ändra den tidigare då..?! Men jag var övertygad om att den stod rätt. Aja..nu är moppen igång i alla fall.. 😀
Citera
2018-08-09, 22:13
  #6
Medlem
paerras avatar
Har du motorolja i den? Vissa motorer töms när dom ska fraktas. Kan vara bra att kolla upp
Citera
2018-08-09, 23:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Har du motorolja i den? Vissa motorer töms när dom ska fraktas. Kan vara bra att kolla upp

Exakt, byt olja direkt efter du har fått mopeden, den oljan som sitter i är inte bra för den är billig och värdelös. Köp olja på Biltema som har bättre kvalitet än smörjan du har nu.
Citera
2018-08-10, 00:06
  #8
Medlem
AA-suiteds avatar
Kör hårt och säkert! Både i sängen och på vägarna.
Citera
2018-08-10, 00:12
  #9
Medlem
Tack för tipset om oljebyte!

Kan nog vara klokt att i alla fall ta en titt så att det är tillräckligt med olja i maskinen (och fylla på om det behövs), men byter vet jag inte om det är lönt då mopeden ska in på en första service redan efter 30 mil. Enligt serviceboken ska oljan i samband med den servicen bytas ut. Men ni tycker/rekommenderar att man gör detta själv ändå redan nu?! Är det lätt att byta själv? Även för en helt novis på moped-/scootermotorer..?

Efter att ha sett ett litet youtubeklipp på hur man byter olja så tror jag inte det ska vara några jätteproblem att byta oljan själv..bara man har rätt/smidiga verktyg. Men var gör man av oljan man tappar ut? Samla upp i en flaska och lämna in på närmsta mack kanske?!
Citera
2018-08-10, 00:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är ju bara att lämna den där du köpt den så får de fixa den. Det kallas garanti.

Nu var det inget fel på mopeden, men om det hade varit det så hade det inte varit att "bara lämna den till där jag har köpt den så får de fixa den"...för det stället ligger typ 22 mil bort ifrån där jag bor. Så antagligen hade jag då först fått be om ledigt från jobbet en heldag, fått hyra en släp och sedan dessutom köra i runda slängar 45 mil tur/retur. Förhoppningsvis hade de kunnat fixa problemet under dagen så att jag bara hade behövt vänta i några timmar..i annat fall hade jag behövt köra en vända till på 45 mil för att hämta den när den är klar. Så även om det nu kallas för "garanti" så hade det varit j-kligt omständigt... ;-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback