Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-09, 21:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jo, den är nog ett bra köp. Här är ett annat alternativ med pakethållare och skärmar: https://www.biltema.se/fritid/cyklar...lar-2000040066 Dock så har den V-bromsar och jag skulle ju föredra skivbroms, lättare underhåll tycker jag. Racer till och från jobbet tror jag du kommer tycka är pest efter ett tag, f f a om du har lite ojämnheter på vägen, t ex kanter, spårvagnsspår, gatsten, gupp, håligheter mm. Fälgarna kommer ta stryk och kröka sig. Och det sker även på en racer för 40K.

Skulle som sagt rekommendera hybriden för 2999 kr med skivbromsar. Stänkskärmar kan du eftermontera om du vill ha det. Kostar inte många kronor på Biltema och är inte svårt. Även Pakethållare går säkert att sätta dit om du önskar det, kostar inte många kronor heller. Skit i de som bara säger att Biltema är skit, det är helt okej grejer i förhållande till pris. Att jämföra med en Biltemacykel med en 40.000 kr cykel är som att jämföra en Dacia Sandero med en Rolls Royce. Har haft flera Biltemacyklar och vågar nog påstå att jag är mer nöjd med dem än jag varit med mina märkescyklar, sett till vad man får för pengarna.

Ramhöjd 53cm. Om TS inte är dvärg är cykeln värdelös närmast jämförbar med en barncykel.
Citera
2018-08-11, 22:04
  #14
Medlem
Räkna med att det är skräp.

Hade en stadscykel från Biltema för ngt år sedan. Blev skräp av alla mindre komponenter.
Citera
2018-08-19, 12:19
  #15
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekkanen92
Räkna med att det är skräp.

Hade en stadscykel från Biltema för ngt år sedan. Blev skräp av alla mindre komponenter.

Vilka detaljer gav upp?

Hade planer på deras nya modell av elcykel men deras dåliga rykten gjorde att jag ej vågade chansa, blev en Ecorider istället.

Hade varit intressant sett dom tekniska specifikationerna på enskilda detaljer på Biltemas cyklar
En bekant som är ingenjör berättade tex om kvaliten på skruvar, tydligen finns det mycket mycket china skräp där hållfastheten är otroligt dålig (billigt) och dels korroderar dom snabbt, men även att dom "skruvar upp sig själv" som han uttryckte det pga materialet är så mjukt att skruvförbandet blir längre över tiden, man dar åt och åt tillslut går skruvförbandet av....
Citera
2018-11-07, 07:32
  #16
Medlem
Jag sökte efter en cykel av gammalt utförande som man sitter upprätt och trampar med noll eller så få växlar som möjligt. Hittade en på biltema som verkade suverän för enklare bruk då och då.

Väl på plats på Biltema blev jag ju inte direkt posetivt överraskad. När jag kände på cykeln och provade den en liten bit. Alla tycker olika men min personliga uppfattning om cykeln var att den var så vek och ranglig så hela cykeln bara väntade på att falla i tusen delar. Nu har jag rejäl övervikt som skulle påfresta cykeln men min uppfattning var ändå att det var fruktansvärt dålig kvallite på Biltemas enklare cyklar, jag tror du får en betydligt bättre cykel om du kollar bland begagnade och vill lägga 700 kr.
Citera
2018-11-08, 05:27
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Hade varit intressant sett dom tekniska specifikationerna på enskilda detaljer på Biltemas cyklar
En bekant som är ingenjör berättade tex om kvaliten på skruvar, tydligen finns det mycket mycket china skräp där hållfastheten är otroligt dålig (billigt) och dels korroderar dom snabbt, men även att dom "skruvar upp sig själv" som han uttryckte det pga materialet är så mjukt att skruvförbandet blir längre över tiden, man dar åt och åt tillslut går skruvförbandet av....

Kan bara instämma i vad din vän säger här och förstår inte alls tanken bakom att försöka tjäna runt 5-10:-/cykel genom att tex använda bult och mutter av låg kvalite och med låg tålighet mot rost.

Tex deras tre växlade cyklar är ju förövrigt ganska ok, med många komponenter hjul osv av samma sort som dom finare märkena använder.

En sak om man gjort skit från början till slut, men att bygga cyklarna till 70-90% helt okej men sen slarva med dom sista 10-30% känns högst märkligt. Speciellt när dom sista delarna inte betingar ett så speciellt högt pris.

Ska du ha mest cykel för pengarna och inte bryr dig om i fall det ser så fränt ut skulle jag satsa på en 10 växlad crescent från 80-talet och försöka hitta en som knappt är använd, med lite koll på blocket kan du hitta sådana för en 500 hundring. Gedigna rakt igenom och rostfritt i fälgar och skruvförband, lackade innan skitlackerna började användas, gjorda för vårt nordiska klimat och med regelbunden service i princip outslitliga.
Citera
2018-11-11, 19:14
  #18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Vilka detaljer gav upp?

Hade planer på deras nya modell av elcykel men deras dåliga rykten gjorde att jag ej vågade chansa, blev en Ecorider istället.

Hade varit intressant sett dom tekniska specifikationerna på enskilda detaljer på Biltemas cyklar
En bekant som är ingenjör berättade tex om kvaliten på skruvar, tydligen finns det mycket mycket china skräp där hållfastheten är otroligt dålig (billigt) och dels korroderar dom snabbt, men även att dom "skruvar upp sig själv" som han uttryckte det pga materialet är så mjukt att skruvförbandet blir längre över tiden, man dar åt och åt tillslut går skruvförbandet av....
Biltema säljer billighetscyklar, men jag vågar påstå att de inte är ett dugg sämre än 5-7 tusen - kronors cyklar. Har själv haft såna, t ex Sjösala, och den var t o m sämre än Biltemas hojar. Men visst, man ska nog inte räkna med att en Biltema cykel håller i mer än 5-6 år.
Citera
2018-11-15, 22:12
  #19
Medlem
idiamindadas avatar
Hart när varenda källarförråd i landet hyser gamla racercyklar. Kostar en spottstyver och är säkerligen bättre än biltemacykeln. Blocket är din vän. Glöm inte SPD-pedaler och cykelskor.
Citera
2019-03-11, 13:30
  #20
Medlem
Väldigt sent svar på tråden, men det kanske är till hjälp för någon ändå...

Om du inte kört landsväg tidigare skulle jag säga att det är ÄNNU viktigare att köpa från någon som kan cyklar, som kan justera, som vet vad man ska titta på när man justerar cykeln o.s.v. Det är förvisso ett bra pris och det hade kunnat vara en sämre cykel, den där hos Biltema. Men misstaget som många gör är att man bara går in och klipper en cykel som är billig, alt. att man köper begagnat. Annars är självfallet begagnat (eller hos Polisen) att rekommendera, då det går att göra brutalt bra klipp.

Men om man inte har cyklat landsvägscykel tidigare så är det ofta svårt att veta hur det ska kännas, vad som är bra, vad som är dåligt, om cykeln är för stor, för liten o.s.v. Risken är att man köper en cykel som inte passar och sedan när man kommer ut på vägen och kör en längre sträcka så får man ont i rygg, nacke, händer o.s.v.

Jag hade personligen försökt hitta något billigt på en renodlad cykelbutik. Jag hade alltså INTE ens köpt en landsvägshoj hos t.ex. Intersport eller liknande - där min bild sällan är att de har någon som helst koll på vad de pysslar med. Alla cyklar är olika och kan man få en cykel som är optimal just för en själv så är det värt att betala 6 - 7 000 kr framför 4 000 kr. Då kanske du dessutom får en cykel som du kan leva med länge.

En riktlinje; den första landsvägshojen jag köpte ny kostade ca 22 000 kr. Kolfiber, bra och etablerat märke, bra kvalitet, stabila växlar o.s.v. En cykel blev väldigt billig om man fördelade ut den på hur lång tid man använde den.
Det viktigaste är dock INTE alltid märket, ramen eller sådär. Åtminstone inte om man bara ska känna av hur cyklingen känns. Klart du inte behöver lägga 20 000 kr på en cykel liksom. MEN det är väldigt värdefullt att få en cykel som är anpassad och inställd efter dig, med rätt justerad styrstång, sadel o.s.v.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback