Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-12, 16:05
  #13
Medlem
Yahnoovass avatar
Lägg undan en viss FAST procent utav din lön, som går till sparo.
Se det som att du betalar dig själv varje månad. Oavsett vad. Det ska liksom vara som hyran, går inte att komma undan.

T.ex 10%-15%.

I ett separat konto såklart.

En bra början! Och grattis till jobbet
Citera
2018-08-12, 16:11
  #14
Avstängd
Milfotronics avatar
Spara enkelt, dvs spara inte på flera olika konton utan ha en god överblick.


Mitt förslag:

1) Leta online efter den bank som ger högst sparränta. Öppna ett sparkonto och spara några tusen där.

2) Spara några tusen i en eller två fonder, förslagsvis Nordamerikafond.
Citera
2018-08-13, 20:44
  #15
Medlem
Lånar denna tråd istället för att skapa en ny, då jag ungefär har samma frågeställning.

Har 250k på ett vanligt konto utan ränta, sen ytterligare 130k (gått +8,5% på 1,5 år) i fonder. Båda dessa konton är hos min vanliga bank. Har nu insett hur korkat detta är och vill ta tag i min ekonomi och kanske få lite avkastning på pengarna över tid.
Har skapat ett Lysa-konto med fördelning 60% aktier 40% räntor som jag tänkte börja pytsa in lite pengar i, nu till frågan?

Är det en vettig idé att typ pytsa in 5k/veckan, eller är det bättre att skicka in en större klumpsumma direkt? Känner att jag skulle vilja ha in 100-150k på Lysa-kontot, så jag ändå kan ha kvar en buffert.

Mvh
Citera
2018-08-14, 21:24
  #16
Medlem
HarryManbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mofftre
Lånar denna tråd istället för att skapa en ny, då jag ungefär har samma frågeställning.

Har 250k på ett vanligt konto utan ränta, sen ytterligare 130k (gått +8,5% på 1,5 år) i fonder. Båda dessa konton är hos min vanliga bank. Har nu insett hur korkat detta är och vill ta tag i min ekonomi och kanske få lite avkastning på pengarna över tid.
Har skapat ett Lysa-konto med fördelning 60% aktier 40% räntor som jag tänkte börja pytsa in lite pengar i, nu till frågan?

Är det en vettig idé att typ pytsa in 5k/veckan, eller är det bättre att skicka in en större klumpsumma direkt? Känner att jag skulle vilja ha in 100-150k på Lysa-kontot, så jag ändå kan ha kvar en buffert.

Mvh

Först tänkte jag skriva ner mina tankar men Jan på RikaTillsammans har ett utförligt svar.
Kortfattat kan man väl säga att det beror på

Länk: https://rikatillsammans.se/lasarfrag...id-del-1-av-3/

Mycket läsning...


Nåväl, lite tankar:

Om jag skulle få en klumpsumma så skulle jag antingen betala på mitt bolån eller investera i klump i olika fonder och aktier. Vill att pengarna ska komma i arbete så snabbt som möjligt och inte ligga på min vanliga bank till 0% ränta.

Argument för att betala av på lån är egentligen bara psykologi då det är korkat rent ekonomiskt med tanke på att få en avkastning över bolåneräntan inte är direkt svårt. Men det skulle kännas bra och så skulle jag få ner månadskostnaden.

Argument för att investera på börsen är ju att ju mer tid pengarna får jobba desto mer potentiell avkastning. Ränta på ränta...

Detta är sagt med dagens ränteläge, skulle räntan komma upp till mer normala nivåer så behöver aktier och fonder omvärderas mot den "riskfria" avkastningen. Men idag ser jag inga riktigt konkurrenskraftiga alternativ mot börsen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback