Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-09, 13:51
  #1
Medlem
Jag har nyss fått jobb efter examen vilket innebär att min ekonomiska situation är helt ny. Jag går från att få 8000-10.000 kr i månaden till att få ut 23.000 kr.

Av dessa går 5500 kr åt att betala mina fasta utgifter och jag har uppskattat att jag handlar mat för 2000 kr i månaden.

Kvar av lön är då 15.500 kr.

Jag har tänkt att försöka spara minst 10.000 kr av dessa, och ha ca 5500 kr för att leva gott, shoppa etc.

Grejen är att jag inte kan någonting om sparande, förutom att låta pengarna ligga på ett konto utan att användas.. Hur hade ni gjort i min situation? Jag är inte superintresserad av aktier/fonder etc. inte är jag sugen på att ta stora risker heller. Jag vill helt enkelt börja spara sunt för att kunna köpa villa och bil.
Hur gör ni? Hur funkar sparkonton på banken med räntor och grejer? Borde jag spara mer?
Citera
2018-08-09, 13:56
  #2
Medlem
Bankdosas avatar
Öppna ett konto på Avanza eller Nordnet. För över dina 10k och placera långsiktigt i fonder med låg avgift. Gör detta varje månad i 5 + år och du kommer garanterat få bättre värdeökning än på ett sparkonto. Lycka till.
Citera
2018-08-09, 13:57
  #3
Medlem
Crashs avatar
Jag skulle haft ca 50000 på sparkonto för oförutsedda avgifter.

Sedan startat konto på avanza alt nordnet, kör på investeringssprkonto
Investor är en bra aktie att spara i och avanza zero är avgiftsfri och följer svenska börsen
Citera
2018-08-09, 14:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankdosa
Öppna ett konto på Avanza eller Nordnet. För över dina 10k och placera långsiktigt i fonder med låg avgift. Gör detta varje månad i 5 + år och du kommer garanterat få bättre värdeökning än på ett sparkonto. Lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Jag skulle haft ca 50000 på sparkonto för oförutsedda avgifter.

Sedan startat konto på avanza alt nordnet, kör på investeringssprkonto
Investor är en bra aktie att spara i och avanza zero är avgiftsfri och följer svenska börsen

Grymt med snabba svar, jag inser att jag själv måste läsa på en del men det hjälper mycket att få tips som dessa i början! Det lutar spontant åt avanza då det är det jag känner till.
Citera
2018-08-09, 15:42
  #5
Medlem
SYSTEMexes avatar
Lägg upp olika sparanden för olika ändamål.

exempel

2000 kr till en buffert på 20-30tkr. när denna pot är uppnåd kan du spara till resor eler dyl.

kanske du lägger 3000kr på långtidsinvesteringar i fonder

5000 på sparkonto med "hög" ränta till hus och bil. själv sparar jag i avanza+collector 0,6% ränta.
Citera
2018-08-09, 15:43
  #6
Medlem
ekerilars avatar
Som tidigare sagts. Bygg upp en hygglig buffert innan du börjar placera.
Citera
2018-08-09, 15:52
  #7
Medlem
Dr_Kronas avatar
Om du är smart så köper du aktier i tex Nordea eller någon annan aktie som har hög direktavkastning.
Nordea har ca 8,65 kr i utdelning per aktie .

Om man återinvesterar utdelningen i nya aktier så kommer du få en bra värdeökning.
Om du tex köper 1000 aktier i år för ca 92000 kr
så kommer du ha 3323 aktier värda 305674 kr om 15 år. (om utdelningen och aktiepriset ligger på samma nivå).
Citera
2018-08-09, 19:28
  #8
Medlem
Grattis till ditt nya arbete!

Ny högre inkomst är ett gyllene tillfälle att höja sin sparkvot vilket du föredömligt redan tänkt på. Du är ju för fan redan en klippa på det här med sparande...

Som flera sagt tidigare så behöver du fixa en buffert på 3 månadslöner ( 50 000 är väl lämpligt). So nyanställd så kan det ju hända att man inte har den tryggaste anställningsformen och då kan det ju vara bra med lite buffert. Man kan bli sjuk osv. Behöver akut köpa något till bostaden eller köpa en bil för att kunna pendla till jobbet. Att ha en buffert på 50 000 är centralt för att kunna ha det bra ekonomiskt och inte behöva oroa sig.

Därefter tycker jag att du kan börja spara i en aktiefond, blandfond eller räntefond beroende på intresse. Du kan välja att exempelvis spara hälften i en aktiefond (Nordnet superfond Sverige eller en global indexfond). Fortsätt att spara lite mer på ett sparkonto. På börsen ska du bara ha pengar som du har råd att förlora!!!
Citera
2018-08-10, 11:19
  #9
Medlem
Låter som blandfonder är någonting för dig.
Sedan hur fördelningen aktier/räntor är en annan sak.
75/25 aktier/räntor, 25/75 aktier/räntor eller någon annan fördelning aktier/räntor.

Bra är att fördela sparandet på olika förvaltare och fonder.
Citera
2018-08-10, 11:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqram
Grymt med snabba svar, jag inser att jag själv måste läsa på en del men det hjälper mycket att få tips som dessa i början! Det lutar spontant åt avanza då det är det jag känner till.

Det jag tycker är bra med Avanza är att man kan ha vanliga sparkonton, men att det tar lång tid att flytta pengar till och från Avanza av någon anledning. Detta medför att man inte rör pengarna om man verkligen inte behöver.

Sedan är det ju toppen att man kan handla fonder och aktier när man är redo för det.
Citera
2018-08-12, 13:27
  #11
Medlem
Pudersockers avatar
Absolut starta konto på Avanza t ex och för över en tredjedel eller hälften av dina sparpengar varje månad och köp fonder för dem, köp lite olika fonder det finns från de med liten risk till de med stor risk du kan i början hålla dig till lite snällare fonder, räntefonder, globala, indexfonder, finns många tips och startportföljer om man inte vill hitta på själv. Fonder går alltid att sälja om du behöver pengarna till kontantinsats eller en bil eller så. Det är enkelt och roligt faktiskt.
Citera
2018-08-12, 14:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Om du är smart så köper du aktier i tex Nordea eller någon annan aktie som har hög direktavkastning.
Nordea har ca 8,65 kr i utdelning per aktie .

Om man återinvesterar utdelningen i nya aktier så kommer du få en bra värdeökning.
Om du tex köper 1000 aktier i år för ca 92000 kr
så kommer du ha 3323 aktier värda 305674 kr om 15 år. (om utdelningen och aktiepriset ligger på samma nivå).

Hur räknade du ut det?
((8,65/92)+1)^15*92000=354141kr
354141/92=3849 Aktier

OnT: Få förtur genom att i bospara i HSB och liknande. Och privat pensionsförsäkring kanske?
Edit: Det där bosparkontot ger ju bara 0,05% ränta trodde man kunde bospara genom ett fondkonto åtminstone, men det förtar väl affärsideen...
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2018-08-12 kl. 14:28.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback