Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-12, 11:25
  #13
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jobba med brandkåren och skjuta sönder gasbehållare när det börjar brinna går väl, inte ofta det händer förvisso.

Ok
Citera
2018-08-12, 11:28
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Som civil..vad spanar du på.
Som civil ...vad skjuter du på ?

Blackwater?

menade att jag är än i dag aktiv inom långhålls skytte , blev 740 meter senaste träningen
Citera
2018-08-12, 11:43
  #15
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Den militära tävlingen hölls som vanligt i Tyskland och 36 prickskyttepar från 19 länder ställde upp. De två paren från Sverige kom på första respektive fjärde plats. Bra jobbat.
https://www.tactical-life.com/news/e...m-competition/

Var är prickskyttar stationerade inom Försvarsmakten?

Imponerande!
Fan vad respektingivande!
Vi är extremt dugliga i mikroskopiska detaljer i dagen svenska försvarsmakt.

I det stora hela, en helt djävla oduglig förmåga i det stora hela i DAGENS försvarsmakt.
Vi behöver inte ha typ fyra prickskyttepar i Sverige för de har inget system/organisation eller övrigt att komplettera sin enorma kapacitet med.

Sverige behöver först och främst ha BRIGADER som fungerar sedan kan vi fylla dem med expertkunskaper i smådetaljer.

För Fan!!! BRIGADER NU!

Djävla idioter som lägger resurser på att kroma hjulbultarna på en folkracebil när de skall tävla i Formel 1.
Så djävla fel vi är på precis allting i dagens Sverige!
Citera
2018-08-12, 12:21
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Om man läser vad FBJ säger så ingår prickskyttsutbildningen i GK FBJ. Sen är den 3 delad och tar absolut inte ett år(eller det gör den eftersom det är en barmark och en vinterdel) blir typ 8-12veckor tror jag. Alla prickskyttar i FM har samma utbildning med slutprov i kvarn.

Det är ju en befattningsutbildning och de brukar ingå i Första årets anställning. Är väl möjligen GK ”SF” som är annorlunda där har jag ingen inblick av försåtliga skäll

Att ta i akt är att inte förväxla fbj med kj och fjs. Kan inte tala om hur verksamhten hos fbj funkar, mycket möjligt att den är så som du påstar, men vid både kj och fjs, ingår det INTE i första årets befattningsutbildning. prskutb har fler delar än 3 och befattningsspecifik utbildning pågår längre än 8-12 veckor. Alla prickskyttar i FM har INTE samma utbildning med slutprov i kvarn.
Citera
2018-08-12, 12:29
  #17
Medlem
Vad var priset?
Citera
2018-08-12, 12:34
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4tusen
Att ta i akt är att inte förväxla fbj med kj och fjs. Kan inte tala om hur verksamhten hos fbj funkar, mycket möjligt att den är så som du påstar, men vid både kj och fjs, ingår det INTE i första årets befattningsutbildning. prskutb har fler delar än 3 och befattningsspecifik utbildning pågår längre än 8-12 veckor. Alla prickskyttar i FM har INTE samma utbildning med slutprov i kvarn.
För att vara prickskytt skall man genomföra MOUT, barmark och vinter utbildningen blir därför väldigt lång i tid från första till sista del. Den är fan inte ett år det måste du väl förstå själv.
FJ utbildningen är vad jag vet inte ett år inte heller KJ utbildningen. Nu blir det ju en viss skillnad från när man hade vpl, folk kommer redan med en befattning som exempelvis stridssjukvårdare eller ksp skytt.
Jag har för mig utan att vara helt säker att FJ kör 031( eller vad den nu heter) och sedan blir det anpassad BFU.
Jag vet att ex AJB utbildar prickskyttar i sin Vpl GU på 11 månader så förklara gärna hur prickskyttsutbildningen kan vara ett år på KJ...

Och sist jag kollade var inte FJ/KJ någon skillnad mot ex FBJ när det kommer till krav. Alla tre är jägarförband med krav på tidigare tjänstgöring innan ansökan.

För övrigt med 120mm spräng behöver man inte vara så noga med träffarna någon meter hit eller dit gör varken till efter från men det är ju kul att FM presterar bra i både pansar och avsuttna tävlingar
__________________
Senast redigerad av strv122b 2018-08-12 kl. 12:41.
Citera
2018-08-12, 14:31
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
För att vara prickskytt skall man genomföra MOUT, barmark och vinter utbildningen blir därför väldigt lång i tid från första till sista del. Den är fan inte ett år det måste du väl förstå själv.
FJ utbildningen är vad jag vet inte ett år inte heller KJ utbildningen. Nu blir det ju en viss skillnad från när man hade vpl, folk kommer redan med en befattning som exempelvis stridssjukvårdare eller ksp skytt.
Jag har för mig utan att vara helt säker att FJ kör 031( eller vad den nu heter) och sedan blir det anpassad BFU.
Jag vet att ex AJB utbildar prickskyttar i sin Vpl GU på 11 månader så förklara gärna hur prickskyttsutbildningen kan vara ett år på KJ...

Och sist jag kollade var inte FJ/KJ någon skillnad mot ex FBJ när det kommer till krav. Alla tre är jägarförband med krav på tidigare tjänstgöring innan ansökan.

För övrigt med 120mm spräng behöver man inte vara så noga med träffarna någon meter hit eller dit gör varken till efter från men det är ju kul att FM presterar bra i både pansar och avsuttna tävlingar

Haha, vet inte hur jag tolka det du skriver, är du seriös eller ironisk?
Utbildningen fortlöper under ett år, delarna görs inte direkt efter varandra som ett "paket" utan är utspridda periodvis över ett år. trodde du förstod detta?
GK för fjs som heter 0231, är en utbildnig som löper dryga 10 veckor, därefter fortskrider utbildningen under drygt 1 år tills du gjort alla de delar som krävs för att man ska bli tilldelad örnen steg 2. Under detta året fortskrider arbetet med olika utbildningar, därbland vapenutbildningar.

Det är så AJB har lagt upp sin utbildning för sina prickskyttar. FJS och KJ har ett annat upplägg på deras kurs. Olika interna förbandskrav kan ställas. Det är inte alltid svart på vitt som du får prickskytteutbildningen att låta som.

Jag förstår inte varför du hela tiden blandar in fbj tillsammans med fjs och kj. Jag vet som sagt inte vad som gäller för fbj. För kj och fjs gäller som tidigare nämnt. Innan man ansöker till vad? krav på tidigare tjänstgöring? Du kan ha gjort en GU på 9-11 månader på något av förbandets regemente och sedan vara berättigad att söka kurs 0231 alt kj.

"Och sist jag kollade var inte FJ/KJ någon skillnad mot ex FBJ när det kommer till krav. Alla tre är jägarförband med krav på tidigare tjänstgöring innan ansökan."

pratar vi fortfarande prickskyttetjänsten? såfall har du fel. Jag hoppas du är medveten om att alla krav inte skrivs ut i det publika, utan det finns även andra förbandskrav.

Jag tänker inte diskutera detta mer med dig nu för det är inte detta som denna tråden handlar om. Vill du fortsätta diskutera dina tankar och hur du tror det fungerar är du mer än välkommen att skicka ett pm till mig
Citera
2018-08-12, 15:25
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4tusen
Haha, vet inte hur jag tolka det du skriver, är du seriös eller ironisk?
Utbildningen fortlöper under ett år, delarna görs inte direkt efter varandra som ett "paket" utan är utspridda periodvis över ett år. trodde du förstod detta?
GK för fjs som heter 0231, är en utbildnig som löper dryga 10 veckor, därefter fortskrider utbildningen under drygt 1 år tills du gjort alla de delar som krävs för att man ska bli tilldelad örnen steg 2. Under detta året fortskrider arbetet med olika utbildningar, därbland vapenutbildningar.

Det är så AJB har lagt upp sin utbildning för sina prickskyttar. FJS och KJ har ett annat upplägg på deras kurs. Olika interna förbandskrav kan ställas. Det är inte alltid svart på vitt som du får prickskytteutbildningen att låta som.

Jag förstår inte varför du hela tiden blandar in fbj tillsammans med fjs och kj. Jag vet som sagt inte vad som gäller för fbj. För kj och fjs gäller som tidigare nämnt. Innan man ansöker till vad? krav på tidigare tjänstgöring? Du kan ha gjort en GU på 9-11 månader på något av förbandets regemente och sedan vara berättigad att söka kurs 0231 alt kj.

"Och sist jag kollade var inte FJ/KJ någon skillnad mot ex FBJ när det kommer till krav. Alla tre är jägarförband med krav på tidigare tjänstgöring innan ansökan."

pratar vi fortfarande prickskyttetjänsten? såfall har du fel. Jag hoppas du är medveten om att alla krav inte skrivs ut i det publika, utan det finns även andra förbandskrav.

Jag tänker inte diskutera detta mer med dig nu för det är inte detta som denna tråden handlar om. Vill du fortsätta diskutera dina tankar och hur du tror det fungerar är du mer än välkommen att skicka ett pm till mig
Det var någon innan som sa att KJ hade 1 år innan KJ 1 år ”GJ”KJ sedan ett år prickskyttekurs, jag sa att det var orimligt mycket då en del förband AJB/FBJ får in sin prickskyttsutbildning i en GK/GU just eftersom den är ”delad” exakt antal veckor har jag inte koll på men säg runt 8-12 för alla delar delat på 3 tillfällen och därför lämpar sig ganska bra in i en annan utbildning.

Och anledningen att jag jämför med FBJ är att dom delvis är ett jägarförband med liknande formella krav som FJ/KJ. Dom är ett förband med CSAR uppgifter och är på så vis likt både FJ och KJ med att internationellt kunna ses som SF även om dom här hemma inte gör det. Och framför allt presterade FBJ bäst i tävlingen.
Citera
2018-08-12, 16:01
  #21
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
För att vara prickskytt skall man genomföra MOUT, barmark och vinter utbildningen blir därför väldigt lång i tid från första till sista del. Den är fan inte ett år det måste du väl förstå själv.
FJ utbildningen är vad jag vet inte ett år inte heller KJ utbildningen. Nu blir det ju en viss skillnad från när man hade vpl, folk kommer redan med en befattning som exempelvis stridssjukvårdare eller ksp skytt.
Jag har för mig utan att vara helt säker att FJ kör 031( eller vad den nu heter) och sedan blir det anpassad BFU.
Jag vet att ex AJB utbildar prickskyttar i sin Vpl GU på 11 månader så förklara gärna hur prickskyttsutbildningen kan vara ett år på KJ...


Att bli prickskytt inom KJ tar ca: tre år, just för att du måste göra GMU först och sedan söka till KJ och klara utbildningen till KJ och sedan tjänstgöra ett år som KJ innan du kan söka utbildningen. Sedan är själva prickskytteutbildningen mycket riktigt inte ett år, den är 13 veckor utspridd under ett års tid.

KJ:s grundkurs är för övrigt 40 veckor.
Citera
2018-08-12, 16:22
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Att bli prickskytt inom KJ tar ca: tre år, just för att du måste göra GMU först och sedan söka till KJ och klara utbildningen till KJ och sedan tjänstgöra ett år som KJ innan du kan söka utbildningen. Sedan är själva prickskytteutbildningen mycket riktigt inte ett år, den är 13 veckor utspridd under ett års tid.

KJ:s grundkurs är för övrigt 40 veckor.
13 veckor låter rimligt, varför anser dom/ni att man bör jobba ett år inom KJ för att få bli prickskytt? För visst tar man ut Adyk i slutet på GK KJ
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback