Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-09, 11:30
  #1
Medlem
LiberalGuys avatar
Jag funderar på att åka runt i Nordamerika, både i USA och Kanada. Jag är väldigt social av mig och älskar när främlingar pratar med mig. Eftersom båda länderna skiljer sig åt så undrar jag på om det även finns skillnader på det sociala kontaktnätet eller man säger.

Är kanadensarna mer öppna och sociala än amerikaner?
Citera
2018-08-09, 11:44
  #2
Medlem
KlasseArbogas avatar
Nä tror jag, har bara erfarenhet från USA men de är så ofattbart sociala och öppna att jag tror att det är väldigt svårt att hitta något liknande
Citera
2018-08-09, 12:40
  #3
Medlem
Jag har varit mkt i USA och en del i Kanada. Jag skulle säga att det är mkt liten skillnad vid gränsen. Alltså Washington och BC, t ex. Mkt lika. Men det är klart att det är ju skillnad mot new york och Texas, till det bättre tycker jag.

Över lag är folk trevliga i både Kanada och USA.
Citera
2018-08-09, 13:12
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Har ingen erfarenhet av vare sig USA eller Kanada. Men jag antar att även där är det lite Norr/Söder grej (i princip som i Sverige). Ex. Alaska är nog inte så öppna som ex San Francisco osv. Och det är antagligen lite så I Kanada också... södra Kanada är säkerligen mer öppet än norra delarna osv.
Citera
2018-08-12, 14:34
  #5
Medlem
spknoises avatar
Min erfarenhet är att kanadensare är mer reserverade än amerikaner. Ironiskt nog rätt lika oss skandinaver. Nu bodde bara jag i Vancouver, så hur det är i andra delar av Kanada kan jag inte säga.
Citera
2018-09-02, 20:53
  #6
Medlem
Clay Allisons avatar
En rolig grej - tycker jag - är att även kanadensare kallar folket i USA för amerikaner, fast på engelska då.
Citera
2018-09-02, 23:40
  #7
Medlem
snabelts avatar
Stereotypiskt så är Amerikaner väldigt öppna och sociala, men det varierar lite på var du är i landet. Södern är som att jämföra berg med småsten, extremt öppna och sociala där nere.
Citera
2018-09-03, 09:47
  #8
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Jag har varit mkt i USA och en del i Kanada. Jag skulle säga att det är mkt liten skillnad vid gränsen. Alltså Washington och BC, t ex. Mkt lika. Men det är klart att det är ju skillnad mot new york och Texas, till det bättre tycker jag.

Över lag är folk trevliga i både Kanada och USA.

Fast det är väl egentligen samma sak som man ser över hela världen, dvs att folk i storstäder brukar vara mer otrevliga och mindre sociala med främlingar, än folk på landet?
Citera
2018-09-03, 10:10
  #9
Medlem
Steff83s avatar
Nej. Amerikaner är generellt mer sociala. Kanadensare är vänliga men mer reserverade. Liknar som sagt nordeuropéer en hel del. Tror det kan ha göra med samhällsuppbyggnaden att göra. I USA kan man inte förlita på att myndigheterna ska lösa allt åt dig så du måste hålla dig väl med din omgivning. Kanada är en välfärdsstat.

Vidare tror jag säkert klimat har påverkan med som överallt. Ju varmare ju mer socialt.
Citera
2018-09-03, 13:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Fast det är väl egentligen samma sak som man ser över hela världen, dvs att folk i storstäder brukar vara mer otrevliga och mindre sociala med främlingar, än folk på landet?

Jo, men Vancouver och Seattle är inga små städer. Det är en helt annan känsla där än t.ex San Diego, st Louise eller huston.

Det är det som är lite konstigt med USA, det är lika variationsrikt som Europa, fast alla pratar samma språk och det är samma tv osv.
Citera
2018-09-03, 13:36
  #11
Medlem
spknoises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nej. Amerikaner är generellt mer sociala. Kanadensare är vänliga men mer reserverade. Liknar som sagt nordeuropéer en hel del. Tror det kan ha göra med samhällsuppbyggnaden att göra. I USA kan man inte förlita på att myndigheterna ska lösa allt åt dig så du måste hålla dig väl med din omgivning. Kanada är en välfärdsstat.

Vidare tror jag säkert klimat har påverkan med som överallt. Ju varmare ju mer socialt.

Yes!! Kanadensare skiljer sig inte alls mycket från svenskar, bara språket som skiljer åt. Bodde 2 år i Kanada och kanadensarna är inte alls lätta att lära känna. Amerikaner är mycket mer öppna och sociala. Jag har hört och läst från flera andra svenskar att Kanada är som ett engelskspråkigt Sverige.

Seattle och Portland har jag läst att befolkningen ska vara rätt reserverade i jämförelse med andra städer i Usa.
Citera
2018-09-03, 13:38
  #12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Yes!! Kanadensare skiljer sig inte alls mycket från svenskar, bara språket som skiljer åt. Bodde 2 år i Kanada och kanadensarna är inte alls lätta att lära känna. Amerikaner är mycket mer öppna och sociala. Jag har hört och läst från flera svenskar att Kanada är som ett engelskspråkigt Sverige.

Seattle och Portland har jag läst att befolkningen ska vara rätt reserverade i jämförelse med andra städer i Usa.
Detta är även min erfarenhet. När man kör bil från USA & in i Kanada så känns det som att komma till Europa. Man märker det på allt, både på folket, vägskyltarna, bebyggelsen. Det känns Europa direkt.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2966074

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback