Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-15, 10:26
  #13
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrmsr
Ordet 'onto' översätts 'på', inte 'till'. En avbildning f från X till Y är 'på' Y om varje y i Y är bilden av minst ett x i X. För att en linjär avbildning T: R^n -> R^m ska kunna vara 'på' är det nödvändigt, men inte tillräckligt, att n >= m.

Är X=domänen, Y=kodomänen, x=kolumnvektorn och y=avbildningen?

Förstår jag dig då rätt om jag gissar att "inte tillräckligt" betyder att alla y måste vara konstistenta?

Annan fråga:

Vilka egenskaper måste en matris ha för att domänen ska ha färre dimensioner än kodomänen? Alltså n<m
Citera
2018-08-15, 23:39
  #14
Medlem
X är domän, Y är kodomän, x betecknar ett element i X och y betecknar ett element i Y. En avbildning f är 'på' (eller surjektiv) om det för alla y finns ett x sådant att y = f(x).

Jag förstår inte vad "alla y måste vara konsistenta" betyder. Det är inte tillräckligt att n >= m eftersom, som det står i din bok, bilden av en bas för R^n inte nödvändigtvis är en bas för R^m (kolonnerna i matrisen som representerar avbildningen givet val av bas inte nödvändigtvis spänner R^m).

Din andra fråga är lite märkligt formulerad men svaret är att den har fler rader än kolonner.
Citera
2018-08-16, 13:32
  #15
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrmsr
X är domän, Y är kodomän, x betecknar ett element i X och y betecknar ett element i Y. En avbildning f är 'på' (eller surjektiv) om det för alla y finns ett x sådant att y = f(x).

Jag förstår inte vad "alla y måste vara konsistenta" betyder. Det är inte tillräckligt att n >= m eftersom, som det står i din bok, bilden av en bas för R^n inte nödvändigtvis är en bas för R^m (kolonnerna i matrisen som representerar avbildningen givet val av bas inte nödvändigtvis spänner R^m).

Din andra fråga är lite märkligt formulerad men svaret är att den har fler rader än kolonner.

Okej, tack så mycket för svaren!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback