Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 08:46
  #1
Medlem
Sir Dwains avatar
80-talsserien She-Ra kommer tillbaka på Netflix och det får ett gäng högergalningar att se rött (i dubbel bemärkelse), för man har fått för sig att hon ser ut som en man och att det därför är en hemsk komplott av "anti-kön-rörelsen" (som tydligen finns), här är en exempelbild: https://aws.curiouscat.me/1531864655...rs/8834583.jpg
att jämföra med originalet:
http://digitalspyuk.cdnds.net/17/50/...510-she-ra.jpg

Hon har antagligen mindre bröst än originalet (och verkar vara betydligt yngre, jag föreslår att de sakerna kan höra samman) och en mer realistisk rustning och jag kan inte säga att jag ser det som så fruktansvärt faktiskt, men det är ju jag som har en tydlig vänstervridning, så jag undrar vad ni andra tycker. Är det här i själva verket ett försök att uppmuntra småflickor till att bli mer manhaftiga?

Är det historieförfalskning (som vissa faktiskt, ej ironiskt, påstår)? Är det acceptabelt att alls uppdatera utseenden på fiktiva karaktärer?

Och som om inte det var nog, dessutom har man mage att göra henne till föräldralös när hon tidigare var en prinsessa och det är på något sätt också en samhällsförstörande agenda (precis som alla andra otaliga föräldralösa uppdiktade figurer förmodar jag). Jag förstår inte riktigt resonemanget bakom den här invändningen, mer än att förändring är dåligt eftersom det är bra att vara konservativ och reaktionär. Kanske anser man att föräldralösa karaktärer uppmuntrar barn att ha ihjäl sina föräldrar, men jag spekulerar bara.

För exempel på hysterin är det lättast att gå till youtube, det är de vanliga svagsinta, rebel media, sargon of akkad och många många fler.

Är det något hyckleri i att jag tycker det här är fånigt obefogat hysteri samtidigt som jag tyckte det var olämpligt av Disney att göra om Merida till en standard Disney-prinsessa en gång i tiden? Jag tycker naturligtvis inte det men det går kanske att argumentera för den saken.

EDIT: Jo apropå det hemska i att man gjort henne till föräldralös, det är värt att poängtera att hon var föräldralös i originalserien också. Och att hon blir prinsessa i den nya serien också.
__________________
Senast redigerad av Sir Dwain 2018-08-09 kl. 08:58.
Citera
2018-08-09, 09:37
  #2
Avstängd
Trasigatrosors avatar
Att hon ser yngre ut har att göra med att hon ska bli äldre under förvandlingen till She-ra, i förvandlingen från tidiga serien på 80 talet hon byter ju bara kläder egentligen, krävs väl någn dum idiot som Hordak som inte fattar att det är samma person. Lite som He-man 2002 serien där Adam är märkbart runt 16-17 och blir He-man och ser ut som 37-38

He-man/She-ra på 1980 talet då kunde man ju förvånas över att deras Masters inte såg att Adam utan sin rosa väst såg ut precis som he-man.

Sen tror jag att denna reboot är ett steg att locka yngre publik osv samt att animeringen blir svår. Tror det största skälet till att ingen egentligen vågat pilla på he-man/she-ra franscisen är att kraven och förväntningarna från dels fansen är för höga. Ser med spänning fram emot He-man nya filmen 2019. Skulel vara ödestigert om Dolph Lundgren blir det enda minne man har.

Tyckte att rebooten på He-man 2002 som inte blev mer än 36 ngt avsnitt ändå höll måttet. Ser man sen till serietidningarna som släpptes från DC Entertainment så är dem ju mycket mörkare nästan i stil med dark knight osv.

Men tror inte på någon anti-kön rörelses vara eller icke vara, eller motsatsen, det är en tecknad serie som man anpassar till dagens potentella publik. På 80 tlet var det silliar och chauvinism som gällde nu är det inte så,

Kolla bara på gamla serien och se alla nedlåtande kommentarer Skeletor drar till Evil-Lin eller She-ra, dem skulle aldrig gå igenom idag.
__________________
Senast redigerad av Trasigatrosor 2018-08-09 kl. 09:44.
Citera
2018-08-09, 11:11
  #3
Medlem
Flickfotografs avatar
Har du några exempel på "högerspöken" som ser rött?
Eller ännu bättre, i dubbel bemärkelse?

Det här är identitetspolitik och Netflix är en usel strömningsstjänst för att de är så hårt biaserade åt det här ideologiska hållet.

Jag bryr mig lika mycket om detta, som återfödseln av My Little Pony.
troligen är det samma publik, som vägrar växa upp.
Den kvinnliga versionen av Peter Pan, som vägra växa upp, med kapten krok och "en krokodil, med klocka i magen" TickTock...
__________________
Senast redigerad av Flickfotograf 2018-08-09 kl. 11:13.
Citera
2018-08-09, 11:12
  #4
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigatrosor
Att hon ser yngre ut har att göra med att hon ska bli äldre under förvandlingen till She-ra, i förvandlingen från tidiga serien på 80 talet hon byter ju bara kläder egentligen, krävs väl någn dum idiot som Hordak som inte fattar att det är samma person. Lite som He-man 2002 serien där Adam är märkbart runt 16-17 och blir He-man och ser ut som 37-38

He-man/She-ra på 1980 talet då kunde man ju förvånas över att deras Masters inte såg att Adam utan sin rosa väst såg ut precis som he-man.

Sen tror jag att denna reboot är ett steg att locka yngre publik osv samt att animeringen blir svår. Tror det största skälet till att ingen egentligen vågat pilla på he-man/she-ra franscisen är att kraven och förväntningarna från dels fansen är för höga. Ser med spänning fram emot He-man nya filmen 2019. Skulel vara ödestigert om Dolph Lundgren blir det enda minne man har.

Tyckte att rebooten på He-man 2002 som inte blev mer än 36 ngt avsnitt ändå höll måttet. Ser man sen till serietidningarna som släpptes från DC Entertainment så är dem ju mycket mörkare nästan i stil med dark knight osv.

Men tror inte på någon anti-kön rörelses vara eller icke vara, eller motsatsen, det är en tecknad serie som man anpassar till dagens potentella publik. På 80 tlet var det silliar och chauvinism som gällde nu är det inte så,

Kolla bara på gamla serien och se alla nedlåtande kommentarer Skeletor drar till Evil-Lin eller She-ra, dem skulle aldrig gå igenom idag.


Hon ska tydligen föreställa 12-13 år gammal. Tycker du verkligen He-Man ser äldre ut än rosa prins Adam? Jag tycker de ser precis likadana ut, bara att de är stereotypt gay (vilket var avsiktligt) på olika sätt. Men jag tittade aldrig på serien utan baserar det bara på några få stillbilder, kanske framkommer det tydligare på andra ställen.


Jag förstår inte varför fans har krav på serier som den här eller transformers, originalen var aldrig något bra utan rena reklamfilmer för barn. Fast jag hoppas också på filmen.
Citera
2018-08-09, 12:50
  #5
Avstängd
Trasigatrosors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Hon ska tydligen föreställa 12-13 år gammal. Tycker du verkligen He-Man ser äldre ut än rosa prins Adam?


Jag förstår inte varför fans har krav på serier som den här eller transformers, originalen var aldrig något bra utan rena reklamfilmer för barn. Fast jag hoppas också på filmen.

Jag skrev i serien från 2002 där vet man att Adam är 16 år dagen han blir He-man so mdå tydligen ser mkt större o äldre ut

kolla: https://www.youtube.com/watch?v=i2Nr2xbuXHc

Kan inte egentligen uttala mig om she-ra rebooten men ser fram emot den,
Citera
2018-08-09, 14:20
  #6
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigatrosor
Jag skrev i serien från 2002 där vet man att Adam är 16 år dagen han blir He-man so mdå tydligen ser mkt större o äldre ut

kolla: https://www.youtube.com/watch?v=i2Nr2xbuXHc

Kan inte egentligen uttala mig om she-ra rebooten men ser fram emot den,


Ah okej, jag förstår, jag har inte sett den serien alls.
Citera
2018-08-09, 15:53
  #7
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Feminism --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2018-08-09, 17:01
  #8
Avstängd
Trasigatrosors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Ah okej, jag förstår, jag har inte sett den serien alls.

Se den. Finns faktiskt även vissa chauvinistiska drag i den med, feminism var inte lika starkt 2002 som idag. Den finns på Sv och Eng (o säkert fler). Välgjord.

Jag tror att DC entertainment har haft en viss reboot-plan lääänge men först nu börjar det utmynna i animerade serier. Har kommit både figurer och annat under åren o i figurform är she-ra rätt lik 80talets med kort-kort och pushup. Ser ut som en kvinna ska. (Billig)

Men tror fortfarande att denna serie är gjort för att fånga en yngre massa, så denanpassas.

Offtopic; skithäftigt att denna flyttades till Jämnställdhet & Duskriminering.
Citera
2018-08-09, 17:08
  #9
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Har du några exempel på "högerspöken" som ser rött?
Eller ännu bättre, i dubbel bemärkelse?

Det här är identitetspolitik och Netflix är en usel strömningsstjänst för att de är så hårt biaserade åt det här ideologiska hållet.

Jag bryr mig lika mycket om detta, som återfödseln av My Little Pony.
troligen är det samma publik, som vägrar växa upp.
Den kvinnliga versionen av Peter Pan, som vägra växa upp, med kapten krok och "en krokodil, med klocka i magen" TickTock...


Jo jag har exempel, Rebel Media & Sargon of Akkad som nämndes i trådstarten. Innan jag skrev den gjorde jag en enkel sökning och fann att de är långt ifrån ensamma med sin upprördhet.

På vilket sätt menar du att det här är identitetspolitik?

"Vägrar växa upp"? jag tror att den tänkta publiken är flickor i de yngre tonåren, jag tycker det är lite orättvist att kräva att de ska vara vuxna.


EDIT: Och för att förklara "i dubbel bemärkelse", jag menar att de ser rött för att de blir arga, men också för att de föreställer sig att det är vänstern som ligger bakom det som gör de arga, vänsterns färg är traditionellt röd.
__________________
Senast redigerad av Sir Dwain 2018-08-09 kl. 17:19.
Citera
2018-08-09, 19:06
  #10
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jo jag har exempel, Rebel Media & Sargon of Akkad som nämndes i trådstarten. Innan jag skrev den gjorde jag en enkel sökning och fann att de är långt ifrån ensamma med sin upprördhet.
Rebel Media finns inte längre och Sargon Of Akkad är lika mycket emot höger som vänster. Han är centerliberal. I sin klassiska betydelse, inte den vänsterliberalism som L och C står för.
Citat:
På vilket sätt menar du att det här är identitetspolitik?
Allt bygger på intersektionalitetspyramiden. Först var det kvinnor som skulle rädda världen, men när de var för heta och även män gillade dem, spolade man dem och ska nu göra det med småtjejer i stället. Se utvecklingen från Xena och Lara Croft fick ge sig för mer petita småtjejer, utan bröst eller rumpa.
I förhoppningen att män inte skulle tända på "barn". Att ge män sexuell stimulans, kan vara bland det värsta en kvinna kan göra, nämligen.
Citat:
"Vägrar växa upp"? jag tror att den tänkta publiken är flickor i de yngre tonåren, jag tycker det är lite orättvist att kräva att de ska vara vuxna.
För den här serien, men för de progressiva, nyliberala och mentalt eftersatta ur den svenska skyddade verkstan kommer all sexualitet som ett hot och en smärre chock.
Du i din ålder hade redan fattat det där vid 16-17, men vi har 30-åringar idag som inte hört talas om blommor och bin.
Citat:
EDIT: Och för att förklara "i dubbel bemärkelse", jag menar att de ser rött för att de blir arga, men också för att de föreställer sig att det är vänstern som ligger bakom det som gör de arga, vänsterns färg är traditionellt röd.
Fair enough. Men nu har jag också gett min syn på hur det hänger ihop.
Du är välkommen att försöka ändra min analys.
Citera
2018-08-09, 19:19
  #11
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Rebel Media finns inte längre och Sargon Of Akkad är lika mycket emot höger som vänster. Han är centerliberal. I sin klassiska betydelse, inte den vänsterliberalism som L och C står för.Allt bygger på intersektionalitetspyramiden. Först var det kvinnor som skulle rädda världen, men när de var för heta och även män gillade dem, spolade man dem och ska nu göra det med småtjejer i stället. Se utvecklingen från Xena och Lara Croft fick ge sig för mer petita småtjejer, utan bröst eller rumpa.
I förhoppningen att män inte skulle tända på "barn". Att ge män sexuell stimulans, kan vara bland det värsta en kvinna kan göra, nämligen.För den här serien, men för de progressiva, nyliberala och mentalt eftersatta ur den svenska skyddade verkstan kommer all sexualitet som ett hot och en smärre chock.
Du i din ålder hade redan fattat det där vid 16-17, men vi har 30-åringar idag som inte hört talas om blommor och bin.Fair enough. Men nu har jag också gett min syn på hur det hänger ihop.
Du är välkommen att försöka ändra min analys.

Rebel Media finns, tyvärr. Sargon tror sig vara saker men det beror på att han inte är så insatt, han förespråkar alltid konsekvent de konservativa ståndpunkterna och kritiserar de liberala. Han är centerliberal på samma sätt som Dave Rubin och Donald Trump.

Så du stämmer in i gnällkören? Jag förstår faktiskt inte varför du börjar prata om att ge män sexuell stimulans, du tycker alltså att det är dåligt om det inte är målet för barnprogram? Usch nej hemska pk-samhälle som inte försöker kåta upp män jämt och ständigt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback