Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-02-01, 00:29
  #37
Medlem
100tals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easypeasypie
Godset i patronläget på en pistolpipa är inte 2-4mm på dom.flesta pistoler.. utan en hel del mindre..
Och har nog aldrig sett en trumma med bara 0.5mm mellan kamrarna , kanske på en .22a med många kamrar .. men inte på en grov kaliber..
4mm har jag nog aldrig sett hos en pistol, men över 2mm vid patronläget är nog inte helt ovanligt. Någon som sitter på statistik får gärna komma med fakta, googlade lite hastigt men fann inte mycket information kring ämnet.

Exakt 0,5mm vettefan, men vissa revolvertrummor är förbannat tunna. Ta en titt på trumman till höger på denna bild https://gunblast.com/images/Ruger-Ne.../MVC-2011F.jpg kan väl knappt vara en hel millimeter stål där? Trumman på bilden är förövrigt Rugers Old Vaquero i kaliber .45, men större kaliber innebär inte alltid högre tryck. .22 Long Rifle har faktiskt högre kammartryck än en .45 Long Colt http://www.lasc.us/SAAMIMaxPressure.htm
Citera
2020-02-06, 16:59
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Hur kommer det sig att revolvertrummor har så tunt gods? En vanlig pistolpipa brukar ha runt 2-4mm gods, medan en revolvercylinder kan ha endast 0,5mm mellan kammarna, har aldrig sett så tunna pistolpipor.

Har själva cylindern någon betydelse i detta?
Här kommer lite statistik från mitt vapenskåp.
Revolver .357 trumma/pipa 1,77/2,02 mm.
Pistoler (3 st.) 9mm patr.läge/pipa 3,40/2,17 _ 2,75/2,26 _ 1,97/1,91
Citera
2020-02-06, 18:02
  #39
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Hur kommer det sig att revolvertrummor har så tunt gods? En vanlig pistolpipa brukar ha runt 2-4mm gods, medan en revolvercylinder kan ha endast 0,5mm mellan kammarna, har aldrig sett så tunna pistolpipor.

Har själva cylindern någon betydelse i detta?
Jag har också funderat på detta. Min studsare i kal .22lr har ju flera mm gods i patronläget (kanske närmare en cm, svårt att se), medan man i kraftiga revolvrar kan se en trumma med bara ca 1 mm gods. En hagelpipa har ju 2-3 mm, och den lär väl ha lägre tryck än en genomsnittlig revolver. Är det olika materialkvalitet eller?
Citera
2020-02-06, 18:09
  #40
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemyLaCroix
Jag har sett på Youtube hur man smäller av patroner helt löst och de exploderar inte som en granat utan patronhylsan klarar av att ta upp trycket, det skulle kunna vara en del av förklaringen . Skulle kunna tänka mig att om man sätter igen pipan kanske det blir problem.
Tror inte att en tunn mässingshylsa kan klara trycket när man skjuter av ett skott.
Citera
2020-02-06, 21:47
  #41
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Hur kommer det sig att revolvertrummor har så tunt gods? En vanlig pistolpipa brukar ha runt 2-4mm gods, medan en revolvercylinder kan ha endast 0,5mm mellan kammarna, har aldrig sett så tunna pistolpipor.

Har själva cylindern någon betydelse i detta?
0,5mm mellan kammarna?

Ett vanligt papper är ungefär 0,1mm tjockt..

Att "aktiva" delar i vapen kan vara små stämmer väl,men 0,5mm runt personerna i en revolvertrumma,känns inte riktigt säkert..
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback