Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 00:00
  #1
Medlem
Ja, så löd iallfall min tes när jag diskuterade feminism med 3 rabiata feminister ikväll.

Som jag ser det är det inte ett privilegium att vara mer benägen att utsättas för våldsbrott än kvinnor, att skada sig/dö på sin arbetsplats, lättare förlora vårdnaden över sina barn och ständigt bli utpekad som boven i dramat oavsett vad saken gäller.

Nu vill jag höra era argument för/mot mitt påstående.

Sexuella trakasserier/våldtäkt, samt löneskillnader tog iallafall kvinnorna upp som exempel på varför kvinnor är förtrycka av det hemska patriarkatet.
Resonemang så som att män söker sig till yrkesgrupper där lönerna är högre gick inte hem för fem öre. Skall tilläggas att den ena kvinnan jag försökte diskutera med är arbetslös och blev mycket upprörda över mina argument.
Citera
2018-08-09, 00:10
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Du har inte varit med pm något roligt.
Jag har nämligen varit med om något roligt.

Du besöker inte intressanta sidor. JAG besöker intressanta sidor!


Det är ungefär vad er debatt kokar ner till. Ni plockar några saker som stödjer er tes om att X är priviligerad. Och av någon märklig anledning tror ni att det är ett argument för att den andra inte är det.

Kan det vara så enkelt att ni är priviligierade inom olika områden?
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-08-09 kl. 00:13.
Citera
2018-08-09, 00:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Du har inte varit med pm något roligt.
Jag har nämligen varit med om något roligt.

Det är ungefär vad er debatt kokar ner till. Ni plockar några saker som stödjer er tes om att X är priviligerad. Och av någon märklig anledning tror ni att det är ett argument för att den andra inte är det.
Min tes var att män inte är som påstått previligerade. Det är nästan en nackdel att vara man i dagens Sverige. Dina åsikter/tankar/erfarenheter trivialiseras till den grad att man känner sig obetydlig i vissa sammanhang. Så är det iallafall för mig.

Som att jag som man inte får känna mig missnöjd/kränkt/illa behandlad för att jag minsann är man och skall därmed vara en slags superhjälte, vilket feministerna de facto inte säger sig vilja.

Det var det jag ville få fram, det sistnämnde du tog upp, att vi helt enkelt är olika och har det jobbigt på olik fronter.
Citera
2018-08-09, 00:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Beak
Min tes var att män inte är som påstått previligerade. Det är nästan en nackdel att vara man i dagens Sverige. Dina åsikter/tankar/erfarenheter trivialiseras till den grad att man känner sig obetydlig i vissa sammanhang. Så är det iallafall för mig.

Som att jag som man inte får känna mig missnöjd/kränkt/illa behandlad för att jag minsann är man och skall därmed vara en slags superhjälte, vilket feministerna de facto inte säger sig vilja.

Det var det jag ville få fram, det sistnämnde du tog upp, att vi helt enkelt är olika och har det jobbigt på olik fronter.

Jag håller med till fullo.
Lön skall dessutom beslutas grundat på kompetens, inte kön.

Jag ogillar också sättet de flesta feminister argumenterar på.
För kvinnan är det mer en påhittad kamp, kan det ibland kännas som. Ungefär som när du ser en yngre tjej med valfri hårkulör stå upp mot en äldre herre..och helt plötsligt påbörjas personpåhopp deluxe.
"Du är ..."
"Ditt hem ..."
"Rasist"
"VIgör såhär, NI gör sådär"

Och så var det med det...
Citera
2018-08-09, 14:38
  #5
Medlem
Du kan aldrig använda den typen av logiskt resonemang med feminister...

Dagens feminister vill vara som sina idoler suffrogetterna (då det fanns djupa orättvisor i samhället), och vägrar erkänna att målet är nått.
Kvinnor har idag precis samma möjligheter som män att välja utbildning, göra karriär osv

Det är därför de håller på med massa trams som att upprörs över vem som avbildad på sedlar, feministisk snöröjning, utformningen på vägskyltar osv.

Det område de borde engagera sig, nämligen alla hedersförtryckta invandrarkvinnor skiter man fullständigt i (kan inte deras hat riktas mot vita heterosexuella män är det inte intressant) utan låtsas som att svenska kvinnor lever under samma förhållande som 12-åringar som gifts bort till 50-åriga släktingar. Det finns inga kulturella skillnader påstår de...

Att du sen nämner massa områden där kvinnor är avsevärt mer privilegierade än män är som att hälla vatten på en gås. De har inte mental kapacitet att ta in information som motsäger deras förutbestämda åsikter.

Hur många feminister hade ex synpunkter på värnplikten när den enbart gällde män?
Trots att de påstår att feminism handlar om jämlikhet så skiter de fullkomligt i allt där de själva har fördelar.
Citera
2018-08-09, 14:56
  #6
Medlem
Tycker dina argument är ganska löjliga. Oavsett om du är kille eller tjej så väljer du själv om du vill ha en riskfylld arbetsplats. Killar som inte är kaxiga får sällan stryk, om dom får det så är det pga ett blattegäng. Tjejer har det dock mycket värre när dom går ensamma.
Det enda privilegium en tjej har i mina ögon är om hon är snygg och det gör männen patetiska runt henne, en tjej som är ful har noll och det är det som gör dem till feminister i de flesta fall.
Citera
2018-08-09, 14:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Beak
Ja, så löd iallfall min tes när jag diskuterade feminism med 3 rabiata feminister ikväll.

Som jag ser det är det inte ett privilegium att vara mer benägen att utsättas för våldsbrott än kvinnor, att skada sig/dö på sin arbetsplats, lättare förlora vårdnaden över sina barn och ständigt bli utpekad som boven i dramat oavsett vad saken gäller.

Nu vill jag höra era argument för/mot mitt påstående.

Sexuella trakasserier/våldtäkt, samt löneskillnader tog iallafall kvinnorna upp som exempel på varför kvinnor är förtrycka av det hemska patriarkatet.
Resonemang så som att män söker sig till yrkesgrupper där lönerna är högre gick inte hem för fem öre. Skall tilläggas att den ena kvinnan jag försökte diskutera med är arbetslös och blev mycket upprörda över mina argument.
Tja... en man slipper ju bli gravid tex.
Citera
2018-08-09, 15:37
  #8
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klopa
Tycker dina argument är ganska löjliga. Oavsett om du är kille eller tjej så väljer du själv om du vill ha en riskfylld arbetsplats. Killar som inte är kaxiga får sällan stryk, om dom får det så är det pga ett blattegäng. Tjejer har det dock mycket värre när dom går ensamma.
Det enda privilegium en tjej har i mina ögon är om hon är snygg och det gör männen patetiska runt henne, en tjej som är ful har noll och det är det som gör dem till feminister i de flesta fall.

En tjej som är ful är förmodligen mer säker när hon går hem ensam på natten också.

Tycker hela den här diskussionen är löjlig, som en tävling i offerskap. Både män och kvinnor har för och nackdelar, huruvida du tycker fördelarna överväger nackdelarna beror mycket på hur du är som person och vad du värdesätter i livet.
Citera
2018-08-09, 15:55
  #9
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Feminism --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2018-08-09, 16:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klopa
Tycker dina argument är ganska löjliga. Oavsett om du är kille eller tjej så väljer du själv om du vill ha en riskfylld arbetsplats. Killar som inte är kaxiga får sällan stryk, om dom får det så är det pga ett blattegäng. Tjejer har det dock mycket värre när dom går ensamma.
Det enda privilegium en tjej har i mina ögon är om hon är snygg och det gör männen patetiska runt henne, en tjej som är ful har noll och det är det som gör dem till feminister i de flesta fall.
"Killar som inte är kaxiga får sällan stryk"
Källa på det påståendet tack.
Oprovocerat våld har i min erfarenhet drabbat män som utgör noll och inget hot mot förövarna.
(Tänkte passa på att vara anekdotisk då du också bestämde dig för att dra till med något)

Vi alla har det värre när vi går ut ensamma, oberoende kön, för annars är man för fasiken naiv.

Vidare läste jag en artikel från ARN där det visade sig att 9/10 av dödsfallen på arbetsplatserna är män. Givetvis kan kvinnor att välja att söka sig riskfyllda arbetsplatser, men det gör dom ju givetvis inte i samma utsträckning som män.
Skall tilläggas att jag känner jättebra kvinnliga poliser och dylikt, men dom identifierar sig knappast som feminister likt fåntrattarna som snöar in sig på sociologi/genusvetenskap och tar på sig offerkoftan)

Att vara snygg är ett privilegium oavsett om du är man eller kvinna.
Citera
2018-08-09, 17:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
En tjej som är ful är förmodligen mer säker när hon går hem ensam på natten också.

Tycker hela den här diskussionen är löjlig, som en tävling i offerskap. Både män och kvinnor har för och nackdelar, huruvida du tycker fördelarna överväger nackdelarna beror mycket på hur du är som person och vad du värdesätter i livet.
Jag är bara så evigt trött på flosklerna genusvetarna/feministerna/sociologerna vräker ut sig, som att vi lever i ett patriarkat, att män är privilegierade und zu weiter.

Diskussionen jag hade igår var iallafall löjlig, men jag vill utforska det här ämnet seriöst.

Såvitt jag vet är män och kvinnor olika, de facto är samtliga människor olika och innehar olika värde.
Citera
2018-08-10, 01:14
  #12
Medlem
Man kanske får se det hela ur ett större perspektiv - hur ser det ut runt om i världen? Hur ser man på kvinnor utanför våra gränser? Där kan man tala om privilegierade män.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback