Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-10, 12:55
  #13
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Om pengarna är skattade och klara, som du säger, så finns det väl ingen anledning att försöka smussla. Då har du ju tjänat in pengarna lagligt och kan visa det också. Eller missar jag något?

Pengarna är skattade och klara...i Rumänien.

Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Den totala skatten blir inte högre även om man använder kreditmetoden, vilket jag inte vet om man gör. Jag är inte tillräckligt insatt i avtalet med Rumänien. Det ska i alla fall ske en skatteavräkning i ett av länderna för att säkerställa att det inte blir några dubbelbeskattningskonsekvenser. Om pengarna är lagligt intjänade så ska det alltså inte få några skattekonsekvenser totalt sett.

Med kreditmetoden betalas max(skatt i Sverige, skatt i Rumänien).

Möjligheten finns att skatten är lite högre i Sverige.
Citera
2018-09-17, 18:33
  #14
Medlem
FreeWorldNows avatar
Det är för lite info för att ge bra svar, men jag ger några uppslag.
1.
Skatta i Sverige. Skicka en faktura till Rumänien, så blir allting enkelt. Då kan du dessutom investera pengarna helt skattefritt, om du nu har sådana intressen.
2.
Ring skatteverket och fråga, uppge inte ditt rätta namn, så får du info om dubbelbeskattning svart på vitt. Det är ju EU länder, så det är mycket enkelt. 0771-567 567.
3.
Om du nu av nån jättekonstig anledning ändå vill smussla med vita pengar, så ta ut pengarna i en bankomat och betala kontant. Men jag kan inte se nån anledning till det, om de nu är vita?
Citera
2019-01-22, 10:29
  #15
Medlem
Eftersom jag redan har hyfsad inkomst i Sverige så vill jag inte tjäna mer pengar här då jag kommer behöva betala 50-55% skatt på alla dessa pengar som kommer in. Jag ligger redan på brytgränsen.

Det betyder att ytterligare 20-25% av det som skattas i Rumänien kommer försvinna. Det hade varit fint att slippa.
Citera
2019-03-10, 05:27
  #16
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalnyborjare
Eftersom jag redan har hyfsad inkomst i Sverige så vill jag inte tjäna mer pengar här då jag kommer behöva betala 50-55% skatt på alla dessa pengar som kommer in. Jag ligger redan på brytgränsen.

Det betyder att ytterligare 20-25% av det som skattas i Rumänien kommer försvinna. Det hade varit fint att slippa.

Har du funderat på fysiskt guld? En guldtacka i bankfacket skadar ingenting, i synnerhet inte om bluff-valutan SEK åker på storstryk igen vid nästa finanskrasch.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback