Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-08, 21:28
  #1
Medlem
Tjena, som överskriften säger så undrar jag lite om upplägget skulle kunna fungera.

Jag har en viss möjlighet att göra en del pengar i utlandet. Rumänien i huvudsak, pengarna är skattade och klara där nere. Näst intill vitt.

Att använda pengarna i Sverige blir lite lurigt eftersom jag inte vill föra över dessa till mitt personliga bankkonto, då det skulle ses som någon sorts inkomst och så blir det en hejdundrande skatt på det.

Min tanke är att min vän där nere helt enkelt öppnar ett konto,( i sitt eget namn för att undvika koppling till mig och spårbarhet) i Rumänien eller Moldavien (kanske bättre eftersom det är utanför EU) där han sätter in pengarna samt ger mig en dosa och ett kontokort som jag kan handla med när jag känner för det.

Vad missar jag i upplägget? Var skiter det sig? Funkar det över huvud taget?

Räknar med runt 600k - 1,2 miljoner per år. Min vän kommer inte blåsa mig och stjäla pengarna, så har vi den frågan avklarad.
Tanken är att betala räkningar och småköp med dessa pengar och kanske då och då gör någon sorts investering med vinst på försäljning eller liknande.
Citera
2018-08-08, 22:07
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Nja, det finns folk som åkt fast med utländska kort men det är för att de har varit vanemänniskor plus avslöjat sig genom köp av något lite för dyrt och registrerat.

Vattentätt är det först när man inte handlar i samma närbutik, absolut inte drar sitt bonuskort i samma transaktion och bara köper sällanköpsvaror och annat. Skatteverket har mer koll än du tror på utländska kort som konstant används här och har stora flöden. Räkna med att det finns ett automatiserat system som skvallrar när du handlat 500 gånger på ett par år i din ICA.
Citera
2018-08-08, 22:15
  #3
Medlem
Killen som står på kortet arbetar i Sverige så att det används här är inget konstigt.
Att dom skulle se det känns som en marginell risk, däremot om räkningar betalas från utländskt konto så kanske det börjar bli spännande.

Kan ju få pengarna i Euro men känns inte så intressant att ha massa sedlar liggandes.
Citera
2018-08-08, 22:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalnyborjare
Killen som står på kortet arbetar i Sverige så att det används här är inget konstigt.
Att dom skulle se det känns som en marginell risk, däremot om räkningar betalas från utländskt konto så kanske det börjar bli spännande.

Kan ju få pengarna i Euro men känns inte så intressant att ha massa sedlar liggandes.

För över dem som en gåva? Här är en länk med de 3 enkla kriterier du behöver uppfylla för att få dem direkt in på kontot skattefritt.
https://lawline.se/answers/gava-fran...t-och-gavobrev
Citera
2018-08-09, 12:11
  #5
Medlem
Jo det har jag tittat på men det blir nog svårt att få igenom det varje år
Citera
2018-09-06, 17:03
  #6
Avstängd
Skit i att handla i butik i Sverige då om du är nojjig. Bara att använda kortet till att handla på nätet i utländska butiker, sen kan du ju alltid sälja varan på Blocket eller någon annat köp och sälj sajt.
Citera
2018-09-06, 17:55
  #7
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalnyborjare
Tjena, som överskriften säger så undrar jag lite om upplägget skulle kunna fungera.

Jag har en viss möjlighet att göra en del pengar i utlandet. Rumänien i huvudsak, pengarna är skattade och klara där nere. Näst intill vitt.

Att använda pengarna i Sverige blir lite lurigt eftersom jag inte vill föra över dessa till mitt personliga bankkonto, då det skulle ses som någon sorts inkomst och så blir det en hejdundrande skatt på det.

Min tanke är att min vän där nere helt enkelt öppnar ett konto,( i sitt eget namn för att undvika koppling till mig och spårbarhet) i Rumänien eller Moldavien (kanske bättre eftersom det är utanför EU) där han sätter in pengarna samt ger mig en dosa och ett kontokort som jag kan handla med när jag känner för det.

Vad missar jag i upplägget? Var skiter det sig? Funkar det över huvud taget?

Räknar med runt 600k - 1,2 miljoner per år. Min vän kommer inte blåsa mig och stjäla pengarna, så har vi den frågan avklarad.
Tanken är att betala räkningar och småköp med dessa pengar och kanske då och då gör någon sorts investering med vinst på försäljning eller liknande.

Om pengarna är skattade och klara, som du säger, så finns det väl ingen anledning att försöka smussla. Då har du ju tjänat in pengarna lagligt och kan visa det också. Eller missar jag något?
Citera
2018-09-06, 22:25
  #8
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Om pengarna är skattade och klara, som du säger, så finns det väl ingen anledning att försöka smussla. Då har du ju tjänat in pengarna lagligt och kan visa det också. Eller missar jag något?

Ja, skatteavtalet.
Citera
2018-09-06, 22:56
  #9
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Ja, skatteavtalet.

Vad menar du med "skatteavtalet"? Om du menar dubbelbeskattningsavtalet så har Sverige ett sådant med Rumänien sedan 1979 och det innebär i princip att inkomstskatt enbart ska tas ut i ett av länderna. Om TS lagligen har skattat för inkomsterna i Rumänien så ska dessa inkomster inte beskattas ytterligare en gång i Sverige.
Citera
2018-09-06, 23:28
  #10
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Vad menar du med "skatteavtalet"? Om du menar dubbelbeskattningsavtalet så har Sverige ett sådant med Rumänien sedan 1979 och det innebär i princip att inkomstskatt enbart ska tas ut i ett av länderna. Om TS lagligen har skattat för inkomsterna i Rumänien så ska dessa inkomster inte beskattas ytterligare en gång i Sverige.

Kredit-metoden används.
Citera
2018-09-07, 07:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalnyborjare
Att dom skulle se det känns som en marginell risk, däremot om räkningar betalas från utländskt konto så kanske det börjar bli spännande.

Kan ju få pengarna i Euro men känns inte så intressant att ha massa sedlar liggandes.

Du kan väl be någon kompis eller din mamma att betala räkningarna och sen ge dem euro kontant? Jag betalar ofta min mors räkningar på nätet och får kontanter av henne. Fungerar fint.

Angående kortköp så vet jag att skatteverket har någon typ av kontroll för detta men där borde du kunna minska risken för upptäckt genom att ha flera kort som du byter mellan.
Citera
2018-09-07, 18:49
  #12
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Kredit-metoden används.

Den totala skatten blir inte högre även om man använder kreditmetoden, vilket jag inte vet om man gör. Jag är inte tillräckligt insatt i avtalet med Rumänien. Det ska i alla fall ske en skatteavräkning i ett av länderna för att säkerställa att det inte blir några dubbelbeskattningskonsekvenser. Om pengarna är lagligt intjänade så ska det alltså inte få några skattekonsekvenser totalt sett.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback