Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-08, 20:11
  #1
Medlem
Hej,

Jag har börjat utveckla en extrem fobi för bakterier..


Det började för ett par år sedan när jag satt i drive thrun, och såg hur förare i bilen framför satt och peta i näsan och sedan använda samma hand för att slå in sin pinkod och betala.
Då lämnade jag kön, jag struntade i maten.
Efter det så tänker jag bara på sånt, hur "äckliga" folk kan vara - vart de har haft sina händer för att sedan peta på saker som 1000 andra ska peta på. Man ser folk klia sig mellan benen, klia öronen, peta näsan, komma ut från toaletter utan att tvätta händerna, hostar i händerna, torkar snor med händerna osv osv osv osv osv....

Jag kan inte gå på offentliga toaletter och göra nummer två, alltså det kvittar om det är panik eller inte, jag gör det inte - sist jag var iväg höll jag mig i 3 dagar tills jag kom hem.
Och ska jag endast pissa på en vanlig offentligt toalett, så är det alltid papper i handen för att lyfta toalocket, papper för att trycka på spolknappen, papper för att sätta igång handfatet, papper för att öppna dörren.

- Jag kan inte röra på offentliga räcken i trappor och sådant och slå in koder på bankomater eller doser i affärer gör jag med knogarna.
- Kontanter tar jag inte i, aldrig - finns inte.
- Kör inte andras bilar, vill inte hålla i deras ratt - ska jag testköra eller köpa en - så spritar jag av ratten innan jag rör den.
- Ingen får ta snus av mig, vill inte ha deras fingrar där i.
- Kan inte köpa frukt, "spola de under vatten" hjälper inte min hjärna.
- Skakar inte hand med någon, never.
- Skulle aldrig röra någon annans datamus eller konsolkontroll.

Listan kan göras extremt lång.. Och det blir bara värre och värreeee.

Handsprit lägger jag galet mycket pengar på, spritservetter i bakfickan jämnt.
Hur många gånger om dagen jag tvättar händerna kan jag inte ens räkna, det hade inte behövts bevattningsförbud i min kommun om jag slutat tvätta händer så ofta (nästan iaf..)

Även om jag försöker så GÅR.DET.LIKSOM.INTE.
Någon som är likadan? Har tips? Hur kan jag komma över detta? Jag vet ju att man inte dör av det, men min hjärna säger verkligen ifrån.

Hjälp mig....
Tack på förhand.
W
Citera
2018-08-08, 20:22
  #2
Medlem
KBT-terapi om du anser dig lida av det på daglig basis.
Finns bra och dåliga bakterier, Vi har ju aldrig haft möjligheten att leva så sterilt som vi lever nu.
Effekten av att inte leva bland alla dessa bakterier som människan länge har gjort vet man inte.
Tvätta händerna innan du äter och köp bra frukt och grönsaker.
Citera
2018-08-08, 20:39
  #3
Medlem
Deckard-Cains avatar
Du låter inte så rolig att umgås med .
Vad ör det värsta som kan hända?
Okej... visst, värsta tänkbara är väll att ta i.

Men vad är det rimligaste värsta som kan hända? Du blir förkyld för stt du fått en bakterie? Och som ovan skribent nämnde är vissa bakterier bra.

Sprita inte bort livet.
Citera
2018-08-08, 22:22
  #4
Medlem
Jag förstår dig, folk idag är jävligt äckliga. Hostar och nyser i händerna, står nära, sjuka barn får stå med ansiktet i självplocksalladen på ICA, osv.

Jag använder också handsprit, har med mig i handväskan, gymväskan och i bilen, god handhygien i övrigt - har inte heller varit förkyld på över 2 år nu. Gillar inte heller att ta i hand (varför ska man ens göra det med folk som är bekantas bekanta, folk man inte kommer träffa igen, ex.?)

Mitt råd till dig är att fortsätta vara försiktig och hålla händerna rena, men låt inte detta begränsa dig i vardagen. Att inte gå på toaletten på 3 dagar är inte bra för dig, vi behöver alla gå på toa.
Citera
2018-08-09, 00:33
  #5
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W-iding
Hej,

Jag har börjat utveckla en extrem fobi för bakterier..


Det började för ett par år sedan när jag satt i drive thrun, och såg hur förare i bilen framför satt och peta i näsan och sedan använda samma hand för att slå in sin pinkod och betala.
Då lämnade jag kön, jag struntade i maten.
Efter det så tänker jag bara på sånt, hur "äckliga" folk kan vara - vart de har haft sina händer för att sedan peta på saker som 1000 andra ska peta på. Man ser folk klia sig mellan benen, klia öronen, peta näsan, komma ut från toaletter utan att tvätta händerna, hostar i händerna, torkar snor med händerna osv osv osv osv osv....

Jag kan inte gå på offentliga toaletter och göra nummer två, alltså det kvittar om det är panik eller inte, jag gör det inte - sist jag var iväg höll jag mig i 3 dagar tills jag kom hem.
Och ska jag endast pissa på en vanlig offentligt toalett, så är det alltid papper i handen för att lyfta toalocket, papper för att trycka på spolknappen, papper för att sätta igång handfatet, papper för att öppna dörren.

- Jag kan inte röra på offentliga räcken i trappor och sådant och slå in koder på bankomater eller doser i affärer gör jag med knogarna.
- Kontanter tar jag inte i, aldrig - finns inte.
- Kör inte andras bilar, vill inte hålla i deras ratt - ska jag testköra eller köpa en - så spritar jag av ratten innan jag rör den.
- Ingen får ta snus av mig, vill inte ha deras fingrar där i.
- Kan inte köpa frukt, "spola de under vatten" hjälper inte min hjärna.
- Skakar inte hand med någon, never.
- Skulle aldrig röra någon annans datamus eller konsolkontroll.

Listan kan göras extremt lång.. Och det blir bara värre och värreeee.

Handsprit lägger jag galet mycket pengar på, spritservetter i bakfickan jämnt.
Hur många gånger om dagen jag tvättar händerna kan jag inte ens räkna, det hade inte behövts bevattningsförbud i min kommun om jag slutat tvätta händer så ofta (nästan iaf..)

Även om jag försöker så GÅR.DET.LIKSOM.INTE.
Någon som är likadan? Har tips? Hur kan jag komma över detta? Jag vet ju att man inte dör av det, men min hjärna säger verkligen ifrån.

Hjälp mig....
Tack på förhand.
W

Hej!

Kontakta vårdcentralen så att du får hjälp.

Detta begränsar ditt liv och ditt umgänge med andra.

Friskt är:

Tvätta (och sprita) händerna när man kommer hem, ska laga mat, efter toalettbesök och när man är sjuk (eller andra i omgivningen är sjuka)

Sjukt är: Att inte kunna äta ute, handla, köra andras bilar mm.

Sjukdomen kommer att bli ett fängelse om du inte får hjälp snart.

Lycka till!
Citera
2018-08-09, 02:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W-iding
Hej,

Jag har börjat utveckla en extrem fobi för bakterier..


Det började för ett par år sedan när jag satt i drive thrun, och såg hur förare i bilen framför satt och peta i näsan och sedan använda samma hand för att slå in sin pinkod och betala.
Då lämnade jag kön, jag struntade i maten.
Efter det så tänker jag bara på sånt, hur "äckliga" folk kan vara - vart de har haft sina händer för att sedan peta på saker som 1000 andra ska peta på. Man ser folk klia sig mellan benen, klia öronen, peta näsan, komma ut från toaletter utan att tvätta händerna, hostar i händerna, torkar snor med händerna osv osv osv osv osv....

Jag kan inte gå på offentliga toaletter och göra nummer två, alltså det kvittar om det är panik eller inte, jag gör det inte - sist jag var iväg höll jag mig i 3 dagar tills jag kom hem.
Och ska jag endast pissa på en vanlig offentligt toalett, så är det alltid papper i handen för att lyfta toalocket, papper för att trycka på spolknappen, papper för att sätta igång handfatet, papper för att öppna dörren.

- Jag kan inte röra på offentliga räcken i trappor och sådant och slå in koder på bankomater eller doser i affärer gör jag med knogarna.
- Kontanter tar jag inte i, aldrig - finns inte.
- Kör inte andras bilar, vill inte hålla i deras ratt - ska jag testköra eller köpa en - så spritar jag av ratten innan jag rör den.
- Ingen får ta snus av mig, vill inte ha deras fingrar där i.
- Kan inte köpa frukt, "spola de under vatten" hjälper inte min hjärna.
- Skakar inte hand med någon, never.
- Skulle aldrig röra någon annans datamus eller konsolkontroll.

Listan kan göras extremt lång.. Och det blir bara värre och värreeee.

Handsprit lägger jag galet mycket pengar på, spritservetter i bakfickan jämnt.
Hur många gånger om dagen jag tvättar händerna kan jag inte ens räkna, det hade inte behövts bevattningsförbud i min kommun om jag slutat tvätta händer så ofta (nästan iaf..)

Även om jag försöker så GÅR.DET.LIKSOM.INTE.
Någon som är likadan? Har tips? Hur kan jag komma över detta? Jag vet ju att man inte dör av det, men min hjärna säger verkligen ifrån.

Hjälp mig....
Tack på förhand.
W

Det är väldigt viktigt att ha det lite lagom smutsigt omkring sig. Immunförsvaret måste hela tiden ha något att jobba med för att kunna fungera optimalt.

Om man har bacillskräck och städar överdrivet mycket kan man drabbas av allergier och andra sjukdomar, eftersom immunförsvaret blir försvagat.

Det går att träna bort detta beteende. Ge inte efter för vad din hjärna säger åt dig att göra.
Citera
2018-08-09, 03:26
  #7
Medlem
TS:

Jag har varit där du är, men terapi hjälpte mig. Du är långt ifrån ensam!

Läs på om OCD här -> https://www.1177.se/Skane/Fakta-och-...Tvangssyndrom/

Mvh.
Citera
2018-08-09, 08:59
  #8
Medlem
Jag har haft extrem smutsfobi. Tvättat händerna 100 ggr om dagen. Inte kunnat plocka upp något från golvet utan att tvätta händerna mm. Det som gjorde att jag blev av med min smutsfobi var att jag blev så trött på att ständigt tvätta händerna och t.ex ta långa duschar att jag började att tänka: hur farligt är det egentligen? Jag dör inte av det. Ja, det är äckligt med folk som hostar och nyser i händerna, petar näsan mm men du kommer inte att märka av det i ditt fysiska mående.
Citera
2018-08-09, 10:26
  #9
Medlem
Oh-be-wans avatar
Mitt tips till dig är att börja plocka burkar så försvinner din fobi.
Citera
2018-08-10, 10:51
  #10
Medlem
Ogdens avatar
Hår- och kroppsvård --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2018-08-11, 12:34
  #11
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Offentlig toalett med zigenarbajs bredvid. Jag sätter mig ned direkt på det kalla kaklet och skiter

Däremot, låta mormor dricka halva glaset varm mjölk och hjälpa henne dricka ur genom att ta resten själv, nix! Jag drar mig även för att lägga dagens sockor på mackorna och äta eller ta av mig mina egna kalsonger och slicka på bajsranden
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback