Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-08, 18:53
  #1
Medlem
Droodsters avatar
Tjenare grabbar. Ville bara prata om en liten grej inom akustik.

"Impulse responses"
Alltså convolution reverb, rumsakustik. Det finns även sådana som man spelat in från förstärkarlådor, med hjälp av dem så kan man ändra ljudet av sin gitartsignal och få det att låta som om man spelar ur en förstärkarlåda.

Exempel på sajt med ett bibliotek med gratis Impulse responses.

Är det något ni prövat och hur tycker ni det står sig mot fysiska lådor?
Citera
2018-08-08, 19:38
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Jag har ingen direkt erfarenhet av att ersätta faktiska lådor med impulse response, däremot använder jag ofta Space Designer i Logic som är ett impulse response-reverb. Eftersom du kan använda i princip vilken ljudfil som helst för att forma "rummet" kan man skapa extremt konstiga efterklanger vilket ju är skoj att leka med.

Ska kolla in sidan, alltid hittar man något skoj!
Citera
2018-08-08, 21:51
  #3
Medlem
Droodsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Jag har ingen direkt erfarenhet av att ersätta faktiska lådor med impulse response, däremot använder jag ofta Space Designer i Logic som är ett impulse response-reverb. Eftersom du kan använda i princip vilken ljudfil som helst för att forma "rummet" kan man skapa extremt konstiga efterklanger vilket ju är skoj att leka med.

Ska kolla in sidan, alltid hittar man något skoj!

Det finns Plugins specifikt för att ladda impulser från lådor.
Space designer funkar givetvis (Kom ihåg att dra på 100% wet bara)

Annars kan du googla på "Nadir IR loader"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback