2018-08-08, 17:04
Medlem
Migsvetsarns avatar
Jag har nu lst Jens Ganmas och Mustafa Panshiris bok Det lilla landet som kunde. Man kastar sig huvudstupa in i vr tids desfrga: invandring & integration i sverige.

Hr fljer ett utdrag

Citat:
Det lilla landet

Den hr hndelsen utspelade sig 2005. Jag jobbade som polis I rebro vid det tillfllet och jag och en kollega skulle ta vittnesuppgifter frn enflicka, cirka femton r som blivit vldtagen.

Vi mtte henne p sjukhuset och hon var rtt illa dran.

Det var p natten, eller tidigt p morgonen, som vi hade frhret med henne... Jag minns inte exakt... Men det hon berttade fr
oss minns jag vldigt tydligt, eftersom jag knde igen detta frn hur man generellt fostrar oss medborgare I Sverige.Flickan berttade att hon varit hemma hos en kompis och tittat p tv och att det hade dragit ut p tiden

Det var sent nr hon skulle hem. Hon gick till fots frn sin kompis och den snabbaste vgen hemvar via en kulle genom en mrk park. Nr hon kom till vgen som ledde in till parken sg hon tre fyra killar lngre fram.

Flickan uppfattade killarna I ldern ungdom till vuxen och med utlndsk hrkomst. Situationen, tiden, platsen samt att det var ett antal killar eller mn gjorde att hon blev rdd. Hennes frsta tanke var att inte vlja den dr vgen utan fortstta g p denbelysta men lngre vgen som gick runt parken, lngs en trafikerad vg. Men s hejdade hon sig och tnkte p vad hennes lrare hade lrt henne och tydligt frmedlat : Man ska inte ha frdomar om mnniskor man inte knner. Man ska inte dma en mnniska bara fr att hon har ett visst utseende, och I en sdan hr situation ska man I stllet tnka p en helt annan person, en person man tycker om och litar p. S flickan frestllde sig att dessa fyra invandrarkillar var fyra ldre svenska tanter -precis som hennes lrare undervisat - och stnkte hon:

Skulle jag vga passera kullen om det stod fyra svenska tanter dr ?
Svaret var ja.

Vilket I frlngningen mste betyda att svaret alltid r ja-alltannat vore ju frdomar-och det vrsta man kan vara i Sverige r att vara frdomsfull.

Hur som helst.
Den hr unga tjejen skulle nu visa sig verkligt frdomsfri, s hontog den dligt upplysta vgen rakt genom parken, trots att hon I magen knde ett otroligt obehag.

Hon blev ocks vldtagen, och jag och min kollega kallades tillsjukhuset fr att ta upp hennes anmlan.

Det var min kvinnliga kollega som skrev. Jag stod lite vid sidan omeftersom den vldtagna tjejen var skrckslagen och frn och med nu nnu rddare fr mn, oavsett etnicitet.

Under en period hade jag tankar p att ska upp den hr tjejens skola och lraren som lrde ut teorierna skola och lraren som lrde ut teorierna om frdomar. Fast sedankom jag p att det nog r mer eller mindre alla lrare och alla skolor som gr s. Jag fortsatte att vara en bitter polis."

r det fler som lst denna bok? Vad tycker ni om den ?
Citera
2018-08-08, 17:51
Medlem
W.Smiths avatar
Jag har inte lst boken n, men jag ska. Den verkar mycket intressant.

Blev frvrigt illa berrd av att lsa det dr utdraget, precis som nr man lser frunderskningsprotokoll frn rttsfall dr det gller vld och vergrepp mot kvinnor.

Vilka jvla as, vilka vidriga mnniskor. Att dom med strsta sannolikhet n idag befinner sig ute i det fria, p svensk mark, r inget annat n skandal och ett svek s stort mot den unga tjejen frn rttssystemets sida att det r svrt att benmna det p ett rttvist stt.
Citera
2018-08-08, 17:56
Medlem
Det r skillnad p att vara street-smart och att ha frdomar.
Citera
2018-08-08, 20:45
Medlem
vidrikfittanens avatar
Det r s konstigt i Sverige.
Om jag kritiserar sjukvrdspolitiken blir jag inte anklagad fr att vara patientfientlig. Om jag kritiserar skolpolitiken blir jag inte anklagad fr att vara lrar -eller elevfientlig. Men om jag kritiserar invandringspolitiken blir jag helt pltsligt anklagad fr att vara invandrarfientlig.
Citera
2018-08-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Det r s konstigt i Sverige.
Om jag kritiserar sjukvrdspolitiken blir jag inte anklagad fr att vara patientfientlig. Om jag kritiserar skolpolitiken blir jag inte anklagad fr att vara lrar -eller elevfientlig. Men om jag kritiserar invandringspolitiken blir jag helt pltsligt anklagad fr att vara invandrarfientlig.

eller snarare, - om du kritiserar invandringspolitiken s anses du per automatik HATA - och vilja uppfra frintelselger fr - alla mnniskor som r fdda sder om Ystad och har mer pigment n ett lysrr.
Citera
2020-03-01, 07:46
Medlem
ZeMans avatar
Jag frsker lsa boken men finner att jag mste lsa om stycken flera gnger fr jag fattar inte vad dom vill ha sagt. "Sverigevnner" t bra p en sak och det r att misshandla det svenska sprket.
Citera
2020-03-01, 07:56
Medlem
r man dum i huvudet och efterblivet naiv fr kroppen lida.
rligt talat att helt okritiskt suga i sig vnsterbliven propaganda frn ngon korkad lrarsugga med arbetarklassbakgrund d frtjnar man inte att leva.
Citera
2020-03-01, 08:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZeMan
Jag frsker lsa boken men finner att jag mste lsa om stycken flera gnger fr jag fattar inte vad dom vill ha sagt. "Sverigevnner" t bra p en sak och det r att misshandla det svenska sprket.

Och s "lol". Vmjeligt.

Hrligt att se att du sjlv stavar fel. Mhnda syftar du till andra fel, grammatiska fel eller ngot. Annars brukar svenskar verlag nufrtiden blanda in engelska nr de skriver. Ser frdjvligt ut.

Din ckliga sort brukar annars medvetet skriva "sverigevnner" fel och skriva "svrijevnner" istllet. Varfr? Det r ngon form av hn, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in