Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-06-15, 10:47
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Det är en intressant tanke... hinkar har ju handtag som gör dem lättare att flytta också. Men med så mycket plats att växa på, hur stor kan man räkna med att planta blir då? Växter har ju en tendens att ta så mycket plats de kan.

När det gäller gödning, hur mycket och hur ofta skulle ni rekommendera? Jag kör mest bara med vatten, men slänger till den lite Blomstra nån gång varannan vecka eller så. Läste nyss att det var bättre att ge lite lite gödning varje gång, än att ge den en större dos med längre mellanrum. Åsikter?

Speciellt nu under sommaren rekommenderar jag verkligen att ha lite näring i varje vattning. Alla mina plantor dricker hiskeliga mängder i denna värmen när de står i solen hela dagen och blommar och producerar frukt. Vattnar 1-2 ggr per dag. Utan näring blir jorden lätt näringsfattig när man behöver vattna så ofta.
Citera
2019-06-15, 10:49
  #26
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Det är en intressant tanke... hinkar har ju handtag som gör dem lättare att flytta också. Men med så mycket plats att växa på, hur stor kan man räkna med att planta blir då? Växter har ju en tendens att ta så mycket plats de kan.

När det gäller gödning, hur mycket och hur ofta skulle ni rekommendera? Jag kör mest bara med vatten, men slänger till den lite Blomstra nån gång varannan vecka eller så. Läste nyss att det var bättre att ge lite lite gödning varje gång, än att ge den en större dos med längre mellanrum. Åsikter?

De blir så pass stora att handtaget inte ens är lönt att använda, och sen är det lite så att ju större planta, desto fler frukter (om du har tur och den är välskött)

Jag använder extra gödning varje gång jag vattnar, vilket oftast är varannan dag
Dorset nagan jag odlade för några år sedan slurpade i sig 2.5l vatten varje gång, men den stod i en 25l hink inne i vardagsrummet...
Citera
2019-06-15, 16:55
  #27
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
De blir så pass stora att handtaget inte ens är lönt att använda, och sen är det lite så att ju större planta, desto fler frukter (om du har tur och den är välskött)

Jag använder extra gödning varje gång jag vattnar, vilket oftast är varannan dag
Dorset nagan jag odlade för några år sedan slurpade i sig 2.5l vatten varje gång, men den stod i en 25l hink inne i vardagsrummet...

Köpte en typ skurhink på Rusta (10 kr, gammelrosa) och planterade om den lilla rackaren och kom snabbt till den insikten också... hinkens handtag går inte att använda. Plantan visar sig vara större än jag trodde. Men nu är den omplanterad och har istället för en liter jord cirka 12 liter. Får se hur det påverkar vattenbehovet. De ska ju ha fuktig jord, aldrig uttorkad, aldrig vattendränkt/vattenmättad. Det visar sig också att jag av ren slump köpte "bra" jord till dem. De ska ju tydligen ha mellan 5 och 6 ph i jorden och jorden jag köpte var på 5.5 till 6.5.
Gödning varje gång ni vattnar säger ni. Ok, då gör vi så. Får köpa mig en flaska Blomstera att ha på jobbet också.
Citera
2019-07-18, 21:42
  #28
Medlem
moohs avatar
Av fjorton frukter på plantan är fem, sex stycken nu orange-röda. Skall de blir rödare än så här? (Vanlig "spansk peppar" på ICA är ju mer åt det klarröda, nästan mörkröda hållet).

Jag funderar på att köpa en burk och ett "jäsrör" eller vad det nu kallas och göra en fermenterad sås. Men innan jag drar igång något sånt så undrar jag om ni har erfarenhet av sånt - framför allt, luktar det mycket/stark när frukterna fermenteras?

Ett par av frukterna är pyttesmå (inte större än en stor vindruva), men har ändå mognat och blivit orange - är det vanligt att de inte växer sig större? Eller har det skett pga näringsbrist eller något liknande?

Senaste bilden: https://ibb.co/QD72Kng
Citera
2019-07-19, 15:06
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Jag funderar på att köpa en burk och ett "jäsrör" eller vad det nu kallas och göra en fermenterad sås. Men innan jag drar igång något sånt så undrar jag om ni har erfarenhet av sånt - framför allt, luktar det mycket/stark när frukterna fermenteras?

Ja överjävligt mycket med starka chilis när fermenteringen sätter fart(och när man skär upp frukterna, använd handskar och pilla inte!). Men uppe i ett skåp går det att undvika det värsta.

Små frukter kan vara kyla, för mig är det iaf så att jag fått många småttingar som mognat nu när det varit kallt väder.

Jag tycker dom röda ser redo ut att plocka. Är du osäker låt dom ligga ett par dagar i rumstemperatur så kommer dom nå slutfärgen om dom inte redan gjort det.
Citera
2019-07-21, 20:47
  #30
Avstängd
ms18s avatar
Har skummat igenom denna tråd tidigare men hade för mig att någon hade länkat till någon sida som hete magic något där man kunde beställa grejer ifrån? Någon som vet vilken sida jag menar?
Citera
2019-07-21, 20:51
  #31
Medlem
leachs avatar
Klicka som fan på länkarna så får ni bra råd.
Citera
2019-07-22, 10:02
  #32
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Har skummat igenom denna tråd tidigare men hade för mig att någon hade länkat till någon sida som hete magic något där man kunde beställa grejer ifrån? Någon som vet vilken sida jag menar?

Jag skrev themagicplant.com i första inlägget (men länkade inte), men den domänen verkar ha försvunnit. Sajten heter nu https://thepatentmagicplant.com/ Det var inte jag själv som köpte produkten från början utan fick den i present, så det är ju inte garanterat att den faktiskt köptes därifrån. Men det var den URL:en som stod på den lilla manual jag fick med.
Citera
2019-08-06, 14:19
  #33
Medlem
moohs avatar
Dags för en liten uppdatering igen. Jag har nu skördat sammanlagt 15 mogna frukter på min planta som nu är över en halvmeter hög. Den växer fortfarande bra i sin tioliters hink. I samband med att jag började få frukt på den för ett par månader sedan så slutade den att blomma. Jag skördade de första frukterna under senare delen av juli och resten för ett par dagar sedan. Nu finns endast två gröna frukter kvar på den.

Jag nämnde att planta nu är över en halvmeter hög. Efter det att jag skördade den första batchen frukter så sköt den fart och växte cirka 20 cm nästan över natt. Och sen jag skördade den andra batchen så började den blomma igen (utav bara tusan).

Jag tog tillvara ett 30-tal frön och skall försöka mig på att så dem. Det ska ju (enligt Internet) vara legendariskt svårt att driva upp små nagas men jag hoppas ändå på det bästa.

Det var nog allt jag hade att säga om detta. Om jag skulle lyckas få fart på några nya plantor så uppdaterar jag tråden.

Om jag har smakat dem? Ja, jag åt den minsta. Den var inte större än en ordentlig vindruva, men den har klart röd, så den var mogen.

Den var stark.

Så. In. I. Helvete. Stark!

Nu tillhör jag den ädla skara människor som faktiskt kan säga att de har ätit en bhut jolokia/naga jolokia/ghost pepper/spökbett (jag gillar det svenska namnet )
Citera
2019-08-13, 14:24
  #34
Medlem
moohs avatar
Det är dags för ytterligare en uppdatering. Eftersom jag svarar på mina egna inlägg är det inte säkert att någon läser detta, antar jag, så kanske blir detta det sista jag skriver.

It's the ciiiiiiiircle of life!!!

Jag tog tillvara på ett antal frön från min Naga innan jag gjorde chili flakes de frukter som mognat. Jag köpte ett mini-drivhus på Plantagen och efter att fröna fått vila mörkt i kylen i ett par dagar så sådde jag dem i såjord. Jag sådde 6 frön och passade också på att så 6 färska frön från en vanlig svennebanan-ICA-paprika.

And LO AND BEHOLD, ladies and gentlemen!

https://ibb.co/ZKYMCC9

Både min jolokia och paprikn har alltså på en vecka tagit sig. Bhut Jolokia ska ju, som jag förstått det, vara väldigt knepig att få fart i men jag har tydligen lyckats. Och att paprikan också tar sig är ju helt fantastiskt (dessa vet jag INGET om, förutom att jag älskar att äta dem, men det är ju peppar det med så jag antar att jag tar hand om dem på ungefär samma sätt som Nagan).
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback