Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-08, 14:08
  #1
Medlem
moohs avatar
Fick en skojig julklapp av svärfar i julas. En ghost chili från themagicplant.com. Den kom i en liten burk, nästan som en 33 cl läsk-/ölburk. När det började bli varmt, i början av maj, öppnade jag den, vattnade och väntade.

Det tog en vecka eller så innan det hände något. men sen sköt ett antal gröna blad upp. Själva produkten hade inga instruktioner att tala om, så jag lät den växa på i sin lilla burk och den blev större och större, men sen tog det stop. Den fortsatte vara vid liv - grön och fin - men den blev inte större. Och då och då föll helt gröna, friska blad av.

För några veckor sedan klippte jag upp burken och planterade om den i en kruka med jord (ganska torr, grov jord) och den började växa rätt rejält. Jag hade tänkt att dela upp de olika "stjälkarna", men rotsystemet var så hopplöst ihoptvinnat att det var lönlöst. Jag planterade således hela tjofräset rakt ner i samma kruka.

Frågan är - vad gör jag nu? Vad ska jag förvänta mig av denna planta? Hur stor blir den? Hur känslig för värme är den? Nu är det ju varmt så nu mår den bra, men när det väl blir höst/vinter blir det ju kallare, även inomhus. Jag har ju inte 27 grader varmt i lägenheten året runt, lixom.

Det skulle vara roligt om den överlevde och jag fick i alla fall en frukt att smaka. Tips, åsikter, idéer? Har någon provat themagicplant förut?

https://ibb.co/dLvUGK
Citera
2018-08-08, 14:35
  #2
Medlem
Aldrig testat sorten du odlar. Men chili har jag odlat. Det brukar ta ett tag innan frukterna kommer dock. Håll den gärna vid ett fönsterbräde med element under det kalla halvåret så ska det bli bra
Citera
2018-08-08, 14:48
  #3
Medlem
vadsadusadus avatar
Extra ljus i form av en växtlampa kan behövas när det blir mörkare ute. Chili ska ha mycket ljus många timmar.
http://www.shaggkvist.se/2012/10/31/...livaxter-leva/
Citera
2018-08-08, 15:04
  #4
Medlem
Knucklehugss avatar
Akta att sätt ut den direkt i solljus, chilin är både törstig och känslig. Om du låter den "äta" sol för mycket riskerar du att få långa skott utan blom, och det är blom du vill ha eftersom det är den det blir det chili av. Lycka till
Citera
2018-08-08, 15:13
  #5
Avstängd
Jag är fantast av stark mat och odlar min chili själv då det är kul och dessutom tycker jag plantorna är ett bra estetiskt komplement till örterna jag odlar på min balkong...

Vad jag kan tipsa om är att du inte ska vara rädd att beskära plantan, klipp bort stora löv som skuggar och håll plantan relativt låg, för att få mycket frukt är det bättre om du får plantan att växa på bredden. Är det väldigt mycket blomanlag kan du även klippa bort några av dessa.
Citera
2018-08-08, 15:13
  #6
Medlem
flaskborstes avatar
Se till att din planta får tillräckligt med näring. Bra näring är ett måste för att chillin skall bli så "het" som möjligt. Till vardags duger det med "blomstra" eller liknande sommar tid brukar det vara en gång i veckan som plantan skall ha den typen av växtnäring Vintertid betydligt färre doser per vecka.
Citera
2018-08-08, 15:14
  #7
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Akta att sätt ut den direkt i solljus, chilin är både törstig och känslig. Om du låter den "äta" sol för mycket riskerar du att få långa skott utan blom, och det är blom du vill ha eftersom det är den det blir det chili av. Lycka till

Okay.. mycket ljus men inte för mycket SOLljus, alltså? Och mycket vatten? Om ni kikar på bilden jag länkade till, hur tycker ni det ser ut? Bra eller dåligt? Själva växten alltså, inte den för fotograferingen tillfälliga placeringen. Ser den normal ut för en tremånaders planta?
Citera
2018-08-08, 15:41
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Om ni kikar på bilden jag länkade till, hur tycker ni det ser ut?

Tycker den ser bra ut, skulle personligen klippt ett gäng av de större löven och när den växt till sig lite till tagit en stickling stjälken med det stora lövet längst upp till höger.
Citera
2018-08-08, 15:50
  #9
Medlem
Jag har odlat lite olika chili, inte denna sorten, men ofta så får nya plantor som kommit upp sig lite väldigt stora blad, som den sedan verkar vilja tappa. Detta kanske beror på hur jag låter dem växa, bara stå i ett fönster och vattnar, men lite växtnäring då och då.

Min erfarenhet av hur stora de blir beror inte alltid på själva krukan, även om dess storlek har betydelse, utan de gillar att växa på, så va inte rädd att klippa avstickare som du tycke blir för långa.
När de väl bär frukt, spara och torka en eller två, så du kan spara frön till framtida odling.

Tips kan ju vara att inte vattna med kallt vatten, ljummet gör att plantans rötter inte kyls ner och de trivs bättre.
Citera
2018-08-08, 17:16
  #10
Medlem
Skaffade en Trinidad Moruga Scorpion och en Carolina Reaper i Maj månad, då ungefär så stora som du beskriver dina plantor. Satte om dom i varsin 5-liters kruka. På natten får dom bo inomhus men på dagen har dom fått stå ute och slurpa sol hela dagarna.

Efter ungefär en och en halv månad blommade dom för första gången (till min stora lycka) för att sedan tappa varenda blomjävel (till min stora besvikelse). Dessutom blev många av bladen gula och trillade av. Tror att detta till stor del berodde på att jag försökt ge plantorna ett "Mexikanskt" klimat, dvs gett dom på tok för lite vatten. Som någon nämnde, väldigt känsliga plantor!

Med lite vatten och några doser 'Blomstra' växtnäring repade sig båda två och började växa som jävla Triffider, nu en halvmeter höga trän som blommar som bara den! Även nu tappar plantorna blommor men några blir till frukt . Min Moruga Scorpion har nu 9 st valnöts-stora frukter och idag ser jag åtminstone ett dussintal potentiella bebischilisar på min Carolina Reaper.

I och med att dom fått vara ute så har jag förmodligen fått hjälp med pollineringen av insekter men för att vara på den säkra sidan har jag även "toppsat" blommorna, dvs duttat med en öronpinne från blomma till blomma for att sprida pollen.

Till vintern tänker jag skaffa större krukor och växtbelysning så att dom får sin dagliga dos ljus.

Lycka till!
Citera
2018-08-09, 08:49
  #11
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Tycker den ser bra ut, skulle personligen klippt ett gäng av de större löven och när den växt till sig lite till tagit en stickling stjälken med det stora lövet längst upp till höger.

Alright. Bara klippa av där de större, översta bladen delar på stammen, så att säga. Jag är trädgårdsnoob så det där med att ta sticklingar får jag läsa på lite om innan jag gör något drastiskt.

Känns lite bakvänt, men det är nog för att jag inget kan. De större bladen känns ju som de som lyckats "bäst", men jag antar att det är för att de kräver mer energi och näring, och "stjäl" från de mindre bladen och hindrar deras utveckling.

Jag ska testa och återkommer med ny info om hur det tar sig vartefter. Tack för alla tips!
Citera
2018-08-10, 17:48
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Alright. Bara klippa av där de större, översta bladen delar på stammen, så att säga. Jag är trädgårdsnoob så det där med att ta sticklingar får jag läsa på lite om innan jag gör något drastiskt.

Känns lite bakvänt, men det är nog för att jag inget kan. De större bladen känns ju som de som lyckats "bäst", men jag antar att det är för att de kräver mer energi och näring, och "stjäl" från de mindre bladen och hindrar deras utveckling.

Jag ska testa och återkommer med ny info om hur det tar sig vartefter. Tack för alla tips!

Klippa bort de större bladen gör du för att de inte ska skugga de mindre som växer innanför. De bladen som är störst är förmodligen de som varit med längst och därmed de yttersta. Hela plantan ska få ljus.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback