Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-08, 12:22
  #1
Medlem
Min fråga är: Finns det risk att Amerikanska myndigheter anser att mitt företag har fast driftställe i USA? Det här vill jag absolut undvika.

Jag driver en hemsida som framför allt riktar sig mot USA, och sidan tjänar nästan alla sina pengar i USA. Alla intäkter är från annonser. Hemsidan ägs av mitt företag på Malta, där jag har kontor och arbetar med den. Hemsidan har alltså förutom att besökare och annonspengar kommer från USA, ingen koppling eller kontor i USA vilket gör att företaget inte kan räknas ha fast driftställe i USA.

Men nu vill jag anställa två Amerikaner att hjälpa till med sidan. Tanken är att de ska arbeta heltid åt mig, skrivas med på hemsidan som del av "teamet" under "Om oss" information, men jag kommer att betala dem som frilansare/konsulter, dvs jag skickar betalningar till deras företag i USA där de själva får sköta löneutbetalningar och annat. Den ena personen ska skriva artiklar till hemsidan, medan den andra personen ska sköta "marknadsföring" av hemsida - dvs sociala kanaler kommunikation, PR (dvs prata med olika tidningar och medier), eventuellt delta i mässor för att marknadsföra sidan och annan marknadsföring. Vad jag är rädd för är att det här skulle kunna leda till att Amerikanska myndigheter anser att mitt företag även har ett "fast driftställe" i USA och att jag därmed måste rapportera till Amerikanska myndigheter och betala skatt där.

Finns den här risken för mig? Vad kan jag göra för att undvika risken (trots att jag har "medarbetare" i USA)?

Det verkar som att Svensk och Amerikansk lagstiftning funkar relativt lika genom OECD regler, men jag förstår inte reglerna helt. Bland annat så verkar det som att om en "anställd konsult som regelbundet och kontinuerligt utför konsultverksamhet (företagets kärnverksamhet) från hemmet" så anses det vara fast driftställe. Det här lär ju hända i mitt fall, dvs att Amerikanerna sitter och jobbar på ett ställe i sitt hem. Frågan är då - är det kärnverksamhet de utför? För om det bara räknas som "förberedande eller biträdande art" på arbetet verkar det inte vara några problem. Jag har försökt läsa på vad kärnverksamhet innebär, men blir inte riktigt klok på om arbetet som "mina Amerikaner" ska utföra räknas som kärnverksamhet eller inte.

En annan sak som nämns på den här hemsidan: https://www.ssacpa.com/having-a-perm...ost-you-money/ är att ett krav för att skapa fast driftställe är att en arbetare i USA "has and habitually exercises in the United States an authority to conclude contracts that are binding on the corporation." Kan jag undvika fast driftställe genom att se till att mina personer i USA inte deltar i några kontrakt åt företaget? Dvs att jag själv skriver på alla kontrakt åt dem (inklusive sånna småsaker som att öppna konton på olika sidor och annat).
Citera
2018-08-22, 10:39
  #2
Medlem
DenAndraGrannens avatar
IANAL, men tycker det absolut finns risk.

Du måste öka pappersarbetet. Ha bevis att dom har "F-skatt" i USA, tydliga konsultkontrakt, inte låta dom ingå avtal. Inte använda deras adress.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback