Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-08, 11:16
  #1
Medlem
Osäker på var jag skulle posta inlägget men gör ett försök.

Är som så att jag undrar hur bensin och bränsle till bensinmackar i norra Sverige, Norrlands inland produceras och distribueras? Var raffineras bensin och bränsle till mackarna i norra Sverige och inlandet?
Hur distribueras produkterna?

Orter som Gäddede, Strömsund, Åsele, Dorotea m fl i inlandet. Köper bolagen bensin från raffinaderier i Norge? Hur går det hela till? Tacksam för svar.
Citera
2018-08-08, 11:35
  #2
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag tror tråden trivs bättre i detta forum.

Bilar --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
2018-08-08, 12:29
  #3
Moderator
Neksnors avatar
Flygbränslet till Arlanda levereras med tåg från Gävle hamn, så där bör det finnas infrastruktur för att skicka brännbara vätskor med tåg till alla möjliga orter. Sista transportsträckan till bensinstationerna sker rimligtvis med tankbil. En dragbil med släp rymmer omkring 18+30 kubikmeter, vilket bör räcka till att fylla på flera småorter.

http://greencargo.com/sv/om-oss/Om-o...a-den-13-juni/
Citera
2018-08-08, 17:30
  #4
Avstängd
MrMadoffs avatar
Det finns stora hamnar i var och varannan sor kust-stad.
Dessa har ofta plats för kombiterminaler där stora långtradare med tankkapacitet kan komma och fylla upp sina tankar mellan sina leveranser till landets alla drivmedelstationer.
Sedan vart den bilen som levererar till mackarna i Dorotea har sin påfyllningsplats har jag ej information om, ej heller dom andra orterna du nämnde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback