Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-08, 11:16
  #1
Medlem
Hej, är precis nyinflyttad i en lägenhet som är låst till Telias fibernät. Har både bredband och digitalbox.

Igår kopplade jag in en sekundär router och därmed också in digitalboxen till den routern, men den ville inte lira. Om jag kopplar in sekundära routern till en switch istället och även digitalboxen till switchen (dvs. Telia-routern och boxen hamnar i samma nät) så fungerar det.

Är detta en begränsning? Har aldrig kört tv via iptv tidigare utan enbart via antenn i förra lägenheten. Har funderat på att testa brygga Telias router istället och gissar på att det lär fungera då.

Tack på förhand!
Citera
2018-08-08, 11:41
  #2
Moderator
yz44s avatar
Tolkar din text som att du har ersatt telias router med en egen inköpt. Vill du se på tv måste du använda originaluttaget, det andra kan du koppla till din nya router.
Citera
2018-08-08, 11:55
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewexx
Hej, är precis nyinflyttad i en lägenhet som är låst till Telias fibernät. Har både bredband och digitalbox.

Igår kopplade jag in en sekundär router och därmed också in digitalboxen till den routern, men den ville inte lira. Om jag kopplar in sekundära routern till en switch istället och även digitalboxen till switchen (dvs. Telia-routern och boxen hamnar i samma nät) så fungerar det.

Är detta en begränsning? Har aldrig kört tv via iptv tidigare utan enbart via antenn i förra lägenheten. Har funderat på att testa brygga Telias router istället och gissar på att det lär fungera då.

Tack på förhand!

Din utrustning måste konfigureras för att hantera VLAN (notera att jag skriver VLAN och inte WLAN), multicast och IGMP för att tv skall fungera.

Det är inte plug and play, och det mesta man köper över disk i kosnumenthandeln har inte stöd för det. Brygga hjälper inte.

Kör du dock bryggat i kombination med riktiga prylar såsom Ubiqiti, Mikrotik, Cisco, Juniper så ör det inga problem att få till det. Jag kör så själv.

Dock ärendet lite olika lösningar på olika platser i landet. Så det går inte att ge en generell instrux som funkar på alla ställen.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2018-08-08 kl. 12:02.
Citera
2018-08-08, 13:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Din utrustning måste konfigureras för att hantera VLAN (notera att jag skriver VLAN och inte WLAN), multicast och IGMP för att tv skall fungera.

Det är inte plug and play, och det mesta man köper över disk i kosnumenthandeln har inte stöd för det. Brygga hjälper inte.

Kör du dock bryggat i kombination med riktiga prylar såsom Ubiqiti, Mikrotik, Cisco, Juniper så ör det inga problem att få till det. Jag kör så själv.

Dock ärendet lite olika lösningar på olika platser i landet. Så det går inte att ge en generell instrux som funkar på alla ställen.

Det låter riktigt. Den routern jag införskaffat skall ha stöd att konfa multicast och IGMP (iptv). Skall testa detta, tack för hjälpen.
Citera
2018-08-08, 15:06
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewexx
Det låter riktigt. Den routern jag införskaffat skall ha stöd att konfa multicast och IGMP (iptv). Skall testa detta, tack för hjälpen.

Du behöver, som jag skrev, även VLAN på ditt WAN interface.
Citera
2018-08-09, 08:50
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Telia kan brygga sin Technicolor router på begäran. Du använder sen port 4 för sekundära routern. De gör det remote. Resten av portarna fungerar som vanligt.

Ett annat sätt är att du begär att få en Inteno tjänstedelare istället för Technicolor router. Den har portar för Dator, TV och telefoni. Min BRF har den utrustningen för IP-TV.
Citera
2018-08-12, 12:29
  #7
Medlem
Det låter som du kopplat in din sekundära router på WAN-porten.

Från primära routern kopplar du in den sekundära på lan och även stp på lan.

Du kan stänga av DHCP i sekundära routern också alt ställa in den som ap.

Då ska det fungera eftersom du skriver att allt funkar med en switch mellan primär och sekundär.
__________________
Senast redigerad av BlueOyster 2018-08-12 kl. 12:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback