Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-08, 10:58
  #1
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Hej, jag kör ofta bilen genom tunnlarna på Söderleden och har märkt sedan en tid tillbaka att skyltar som "varnar" för fartkameror satts upp, jag har dock inte sett några sådana. Var sitter de, i taket? Jag har ibland glömt av att de skulle finnas sådana kameror och kört igenom tunnlarna i >100 knyck men inte lidit några konsekvenser. Någon som vet något?

Edit: såg nu att en tråd om detta redan fanns, ber om ursökt.
Citera
2018-08-08, 11:07
  #2
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
är väl bara trafikmätning?
Citera
2018-08-08, 11:29
  #3
Medlem
Jag har också kört lite för fort några gånger sen dom började skylta men inte fått hem någon bot
Tror också att det bara är trafikmätning mm och att det är lag på att man måste skylta där kameror finns.
Citera
2018-08-08, 12:03
  #4
Medlem
Det är olika företag som monterar delarna.
Ett företag som fixar skyltarna.
Ett annat som fixar kamerorna och kanske ett tredje företag som fixar anslutningarna osv.
Allt sker inte samordnat på samma dag.
Kamerorna är på väg, oroa er inte.

Varför inte passa på o slå sönder dem det första ni gör?
Dessa pengamaskiner har ingenting med trafiksäkerhet att göra.
Citera
2018-08-08, 13:46
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
De gamla klassiska fungerade inte då de blev smutsiga så fort.
Jag har också tittat efter dom, vart är dom?
Citera
2018-08-08, 15:17
  #6
Medlem
Vad fan i den tunneln också?! - antar man menar Söderledstunneln och inte södra länken som diskuterats innan (det är ju inte samma tunnel)

Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det är olika företag som monterar delarna.
Ett företag som fixar skyltarna.
Ett annat som fixar kamerorna och kanske ett tredje företag som fixar anslutningarna osv.
Allt sker inte samordnat på samma dag.
Kamerorna är på väg, oroa er inte.

Varför inte passa på o slå sönder dem det första ni gör?
Dessa pengamaskiner har ingenting med trafiksäkerhet att göra
.

Kanske är lite svårt när dom sitter i taket på en tunnel dock - men några förbiåkningar i laglig fart och en passagerare med luftgevär (eller en riktig bössa om man har tillgång till det), kanske skulle kunna göra jobbet snabbt och smidigt. Annars kanske man skulle kunna ta reda på vart kamerorna har sin elanslutning
- förmodligen har dom en gemensam till alla kameror och med lite tur sitter skåpet på nåt skymt ställe där man kan jobba ostört (kanske t o m utanför tunneln). Sen kan man koppla om så kamerorna får 400 V istället för 230, om det är ett standardskåp med 3 faser in - annars så bygger man en "zapperkrets" med kondensatorbank, ungefär som dom som används till kamerablixtar fast mycket större och skickar in "stötar" på sådär 2000 V rakt in i kamerornas matning. Men lite tur då steker man alla kameror i hela tunneln då.
En kraftig laser skulle ju också funka och är ju mycket mera diskret än att skjuta dom - ifall kamerorna har digital exponering (d v s ingen mekanisk slutare som skyddar bildsensorn från att brännas sönder)
Citera
2018-08-08, 15:24
  #7
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Vad fan i den tunneln också?! - antar man menar Söderledstunneln och inte södra länken som diskuterats innan (det är ju inte samma tunnel)



Kanske är lite svårt när dom sitter i taket på en tunnel dock - men några förbiåkningar i laglig fart och en passagerare med luftgevär (eller en riktig bössa om man har tillgång till det), kanske skulle kunna göra jobbet snabbt och smidigt. Annars kanske man skulle kunna ta reda på vart kamerorna har sin elanslutning
- förmodligen har dom en gemensam till alla kameror och med lite tur sitter skåpet på nåt skymt ställe där man kan jobba ostört (kanske t o m utanför tunneln). Sen kan man koppla om så kamerorna får 400 V istället för 230, om det är ett standardskåp med 3 faser in - annars så bygger man en "zapperkrets" med kondensatorbank, ungefär som dom som används till kamerablixtar fast mycket större och skickar in "stötar" på sådär 2000 V rakt in i kamerornas matning. Men lite tur då steker man alla kameror i hela tunneln då.
En kraftig laser skulle ju också funka och är ju mycket mera diskret än att skjuta dom - ifall kamerorna har digital exponering (d v s ingen mekanisk slutare som skyddar bildsensorn från att brännas sönder)
Kraftig laser är nog allra enklast, funkar det för att orsaka kaos för flygplan går det säkert på kamerorna också.
Citera
2018-08-11, 13:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Hej, jag kör ofta bilen genom tunnlarna på Söderleden och har märkt sedan en tid tillbaka att skyltar som "varnar" för fartkameror satts upp, jag har dock inte sett några sådana. Var sitter de, i taket? Jag har ibland glömt av att de skulle finnas sådana kameror och kört igenom tunnlarna i >100 knyck men inte lidit några konsekvenser. Någon som vet något?

Edit: såg nu att en tråd om detta redan fanns, ber om ursökt.

Njae i den tunneln finns inga fartkameror än, i södra länken finns det dock
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback