Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-08, 06:33
  #1
Medlem
Vad kan man kräva av en kommunal hyresvärd? Måste dom inte ta ett större socialt ansvar?

Såg t ex en kommunal hyresvärd som inte accepterar socialbidrag, hur kan detta ens vara tillåtet? Nu har INTE jag socialbidrag.
Citera
2018-08-08, 09:54
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 999aaa2
Vad kan man kräva av en kommunal hyresvärd? Måste dom inte ta ett större socialt ansvar?

Såg t ex en kommunal hyresvärd som inte accepterar socialbidrag, hur kan detta ens vara tillåtet? Nu har INTE jag socialbidrag.

Försörjningsstöd är inte en inkomst. Självklart accepterar man inte dylikt om man är hyresvärd.

Då ber man personen att de får ve det sociala gå in som garant på betalningarna istället så är problemet löst.
Citera
2018-08-08, 18:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Försörjningsstöd är inte en inkomst. Självklart accepterar man inte dylikt om man är hyresvärd.

Då ber man personen att de får ve det sociala gå in som garant på betalningarna istället så är problemet löst.

Om man är en KOMMUNAL hyresvärd så borde man acceptera alla sorts människor. Det är det tråden handlar om. Är det ens tillåtet för en kommunal attt neka vissa människor?

Jag lever INTE på socialbidrag.
Citera
2018-08-08, 20:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 999aaa2
Om man är en KOMMUNAL hyresvärd så borde man acceptera alla sorts människor. Det är det tråden handlar om. Är det ens tillåtet för en kommunal att neka vissa människor?

Jag lever INTE på socialbidrag.

oavsett om det är en kommunal hyresvärd eller inte så finns det ju fortfarande ett visst vinstintresse
Citera
2018-08-08, 20:23
  #5
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 999aaa2
Om man är en KOMMUNAL hyresvärd så borde man acceptera alla sorts människor. Det är det tråden handlar om. Är det ens tillåtet för en kommunal attt neka vissa människor?

Jag lever INTE på socialbidrag.

Det är kommuninvånarna som äger bolagen och vi är inte alltid intresserade av att syssla med välgörenhet.

Att nekas boende för att man inte har en inkomst räknas inte som olaglig diskriminering.
Citera
2018-08-08, 20:53
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 999aaa2
Är det ens tillåtet för en kommunal attt neka vissa människor

Ja. Boende (kommunalt eller eljest) är inte en rättighet.

Så lönge du inte diskriminerar (lagens definition av diskriminering här, inte någon snowflake-definition) så får du neka bäst du vill.
Citera
2018-08-08, 23:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 999aaa2
Om man är en KOMMUNAL hyresvärd så borde man acceptera alla sorts människor. Det är det tråden handlar om. Är det ens tillåtet för en kommunal attt neka vissa människor?

Jag lever INTE på socialbidrag.

Skulle du själv vilja bo granne med en knarkarkvart?
Citera
2018-08-09, 22:27
  #8
Medlem
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 999aaa2
Vad kan man kräva av en kommunal hyresvärd? Måste dom inte ta ett större socialt ansvar?

Såg t ex en kommunal hyresvärd som inte accepterar socialbidrag, hur kan detta ens vara tillåtet? Nu har INTE jag socialbidrag.

Det är bra med hyresvärdar som inte godtar socialbidrag som försörjning, eftersom för låga krav på hyresgäster förstör område och dra värdet på ett område om det är för lätta för vissa grupper att etablera sej där.

Det är ett av problemen man här i Stockholm dom stora allmännyttan har sänkt kraven för egen försörjning och inkomst, då får man in en massa slödder i området.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback