Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-12, 15:35
  #13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Utan att ha undersökt saken tippar jag att risken är rejält mycket högre bland det tyngre klientelet på fängelserna även om de inte är dömda för just sexualbrott. Vi pratar rånare, mördare, våldsmän och annat trevligt som dessutom har olika diagnoser och missbruk. Den instängda miljön främjar inte heller trivseln.

Man kan också ställa frågan varför inte ens kriminalliberala och feministiska länder som Sverige har samkönade fängelser trots att det borde passa ideologiskt. Kan förvisso ha gjorts nåt experiment på 70-talet.
Men vad får dig att tro att de andra fångarna inte hade stoppat en väldtäktsman från att ens försöka?

Dvs även fångar har ju moral.
Även fångar förstår rätt och fel, och vill att närmiljön ska vara säker och trygg.

Det du gör är ett vanligt misstag, där du de kriminella är av en "annan sort" än alla vi andra.
Men det är ju fel.
De allra flesta fångar, och kriminella, är ju samma sorts människor som alla vi andra. De har samma hjärna och samma nervsystem, samma hormonkörtlar, osv.


Fångar instänga på tex en avdelning gör faktiskt själv mycket för att upprätthålla standarden på avdelningen. De flesta tillåter inget "kaos" därinne.
Och de fångar som inte kan sköta sig blir snabbt tillrättavisade.


Gå tillbaka i tiden till tex 60- och 70-talet (och före det) så fick de intagna mycket större ansvar för sin egen miljö. De inrättade "råd" som styrde och ställde, satte regler och såg till att reglerna följdes.

Fångvakterna skötte bara själva Murarna.
Men livet inne på avdelningarna och gården, det var fångarnas eget ansvar.

Och nej, det var inget "kaos."
Det var betydligt säkrare och tryggare än det blev efter förändringen till "max-säkerhet".
För ju värre du behandlar människor (ser dem som galna hundar) ju värre kommer de att bete sig också.
Om man tar allt ansvar från dem, så Måste det ju resultera i strikt individualism, där bara den starkaste, den galnaste, kan få sin vilja genom.




Titta på TV-programmet "60 Days in Prison" tex.
Där kan du se hur fångarna håller koll på varandra.
Hur de känner ansvar för, och mot, varandra.
Om någon blir lurad eller behandlad illa så reagerar de andra, och ibland kan det sluta med att missdådaren blir brutalt tillrättavisad av gruppen - gruppen som alltså inte accepterar dåligt, omoraliskt beteende på avdelningen.



Så, jag är nog ganska säker på att kvinnor och män hade kunnat samexistera i fängelset faktiskt.
Men inte om det är Fångvaktarna som står för säkerheten (för de vare sig kan eller ens bryr sig).
Utan det måste vara de intagna själv som får ansvaret för avdelningens interna trygghet.
Citera
2018-08-13, 11:08
  #14
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det är ytterst sällan fångar hålls isolerade så vad är skillnaden mellan att få träffa alla män intagna på en anstalt och att ha män/kvinnor blandat baserat på vilka brott de är dömda för? Sällan har alla intagna ens av samma kön varit jämförbara i kroppsstorlek allihopa så redan där finns det problem som inte direkt verkar varit avgörande bland fångar hittills vilket väl också är konstigt i så fall?

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men vad får dig att tro att de andra fångarna inte hade stoppat en väldtäktsman från att ens försöka? Dvs även fångar har ju moral. Även fångar förstår rätt och fel, och vill att närmiljön ska vara säker och trygg.

Jag konstaterar att världens samlade fångvårdsmyndigheter, inklusive i kriminalliberala länder som Sverige, gör en helt annan bedömning när det gäller samkönade fängelser. Det betyder inte att det inte kan funka, men de vill uppenbarligen inte ta risken och jag förstår dem. Ett par våldtäkter lär döda ett antal karriärer. Jag tror inte heller att någon vill hantera frågan om gravida fångar i större utsträckning än idag. Vad gör man om båda föräldrarna är intagna? Lär bli intressanta artiklar i pressen.

Vad gäller fångars moral är det samma klientel som med jämna mellanrum misshandlar och mördar varandra inne på anstalterna. En stor andel av dem har dessutom psykiska problem, inte sällan kombinerat med missbruk, som gör att de har minst sagt dålig impulskontroll. Lägg även till att många av de kvinnliga fångarna inte är helt.......tillräkneliga. Som sagt, sociala experiment i den miljön skulle teoretiskt sett kunna funka men vem vill ha ansvaret om det går snett?

(Ett annat experiment som skulle kunna funka: erbjud de intagna tillgång till droger och prostituerade, eller frivilliga män och kvinnor, med jämna mellanrum för att hålla dem nöjda. Vad sägs?)
Citera
2018-08-13, 15:03
  #15
Medlem
i-can-flys avatar
Är det männen eller kvinnorna som ska steriliseras? Samhället vill ju knappast ta hand om alla barn i fängelset eller göra dom föräldralösa.
Citera
2018-08-18, 17:29
  #16
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i-can-fly
Är det männen eller kvinnorna som ska steriliseras? Samhället vill ju knappast ta hand om alla barn i fängelset eller göra dom föräldralösa.
När har människor steriliserats?
Citera
2018-08-19, 18:12
  #17
Medlem
i-can-flys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
När har människor steriliserats?
Hur ska man annars förhindra att fängelset blir en barnfabrik?
Citera
2018-08-19, 18:13
  #18
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i-can-fly
Hur ska man annars förhindra att fängelset blir en barnfabrik?
Jag frågar dig när det skett, tråden ligger i Historia.
Citera
2018-08-19, 18:17
  #19
Medlem
i-can-flys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag frågar dig när det skett, tråden ligger i Historia.
Jag lägger bara fram en anledning varför det är en dålig ide.

Historiskt sätt så hade ju Östrom en kärlek för kirurgi som bestraffning.


Historiskt sätt har ju fängelse varit ovanligt lite av samma anledningsom kvinno-mans fängelsern har varit det , Det blir fördyrt för samhället lättare att piska männen och ge kvinnorna skammstraff.
__________________
Senast redigerad av i-can-fly 2018-08-19 kl. 18:19.
Citera
2018-08-21, 09:59
  #20
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i-can-fly
Historiskt sätt har ju fängelse varit ovanligt lite av samma anledningsom kvinno-mans fängelsern har varit det , Det blir fördyrt för samhället lättare att piska männen och ge kvinnorna skammstraff.

Precis. Den förmoderna och tidigmoderna statsapparaten var mikroskopisk med dagens mått mätt, och att spärra in och försörja människor i åratal var inget man var intresserad av. Enda undantaget var betecknande nog personer som spärrades in i väntan på lösensumma. Fängelser i modern mening uppkom inte förrän på 1800-talet.

Jag är dock lite förvånad över att inget parti verkar driva frågan om samkönade fängelser. Å andra sidan säger det väl en del när det inte ens sker i världens mest feministiska land.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback