Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-07, 23:48
  #1
Medlem
Fhitals avatar
Hejsan!

Jag har nyligen börjat sätta mig in i aktiehandel efter en längre tids intresse.

Jag tycker det verkar spännande med mindre bolag, men dessa känns svåra att hitta.

Har ni några tips för olika sätt att leta nya och spännande bolag? Jag har tyvärr inte kommit längre än ”utforska”-fliken i Avanzas app, så alla tips och kanaler är välkomna!
__________________
Senast redigerad av Fhital 2018-08-07 kl. 23:49. Anledning: Förtydligande av rubrik
Citera
2018-08-08, 00:26
  #2
Medlem
Forzos avatar
Till att börja med. Små nya bolag kan vara riktigt intressanta och spännande, MEN det är oftast en ganska riskabel investering. Ett klassiskt nybörjarfel (som även jag gjorde och till viss del fortfarande gör) var att köpa alldeles för mycket små roliga bolag och alldeles för lite stora, gamla och stabila bolag. Bara så du tänker på det

Logga in på Avanza via hemsidan så kan du sortera och filtrera bolagen mycket bättre än i appen. Det brukar även vara en del diskussion på Avanzas forum Placera.nu. Att vara aktiv läsare här inne brukar också kunna ge en del intressanta bolag att kolla upp. Annars är Redeye populärt att läsa på. Det finns även en uppsjö facebook-grupper där det diskuteras flitigt, tror en av de större heter "Aktier", sen tror jag det finns någon som heter något i stil med "Småbolagsjakten"

Men tänk på att det är väldigt mycket skitprat bland folk! Många som försöker sig på pump-and-dump. Kolla alltid upp bolaget noga på egen hand innan du köper något.

EDIT: Stockpicker har ett gratis nyhetsbrev som också kan vara lite intressant ibland.
__________________
Senast redigerad av Forzo 2018-08-08 kl. 01:07.
Citera
2018-08-08, 00:35
  #3
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Hejsan!

Jag har nyligen börjat sätta mig in i aktiehandel efter en längre tids intresse.

Jag tycker det verkar spännande med mindre bolag, men dessa känns svåra att hitta.

Har ni några tips för olika sätt att leta nya och spännande bolag? Jag har tyvärr inte kommit längre än ”utforska”-fliken i Avanzas app, så alla tips och kanaler är välkomna!
Börsdata kan du göra dina egna screeners som t.ex. sållar fram bolag under en viss storlek.
Lägg till andra parametrar som lönsamhet (t.ex. ROIC), låg värdering (EV/EBIT) och tillväxt, så har du en bra start.

Riktigt bra premiumtjänster som mestadels fokuserar på mindre bolag är Börsplus och Börsveckan.
De bägge analystjänsterna kostar en slant, men de är de bästa av sitt slag i Sverige.
Citera
2018-08-08, 00:58
  #4
Medlem
Ta en kopp kaffe och gå igenom ca 10 bolag på dem mindre listorna om dagen. För eller senare hittar du något intressant. Notera i excel. Håll dig sedan uppdaterad på nyintroduktioner. Glöm inte att för att baka en kaka krävs det deg. Ju mer deg desto större kaka.
Citera
2018-08-08, 02:37
  #5
Medlem
Fhitals avatar
Tackar så mycket för tipsen! Ska definitivt ta en titt på dessa

Ligger inte inne med några pengar på börsen ännu utan jag är fortfarande i det stadiet där jag försöker lära mig hur allting fungerar.

Ska absolut tänka på att inte enbart gå in med pengar i småbolag, utan även satsa på större och stabila företag.
Citera
2018-08-08, 11:15
  #6
Medlem
IRMEs avatar
Pepins är inte så dumt att kika på heller tycker jag.
Citera
2018-08-08, 12:11
  #7
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Tackar så mycket för tipsen! Ska definitivt ta en titt på dessa

Ligger inte inne med några pengar på börsen ännu utan jag är fortfarande i det stadiet där jag försöker lära mig hur allting fungerar.

Ska absolut tänka på att inte enbart gå in med pengar i småbolag, utan även satsa på större och stabila företag.
De flesta småsparare misslyckas på sikt, men du verkar vara den eftertänksamma typen, så du kan nog ha goda förutsättningar.

Småbolag har några stora fördelar.
Dels har de historiskt överavkastat gentemot övriga börsen. Sedan har du ett övertag just här, eftersom du slipper konkurrensen från professionella placerare på diverse banker och fonder. De varken kan eller (ibland) får investera i små bolag.

Vill du lyckas som småsparare med inriktning på småbolag, ska du få några tips på vägen.
  • Undvik HELT förhoppningsbolag. Håll dig till bolag som redan bevisat att de kan gå med vinst. Detta är extra viktigt med småbolag.
  • Strunta helt i aktieforum och annat snack på nätet. De kommer förstöra långt med än de bidrar. Ska du lyckas kommer du behöva lita på dina egna bedömningar och då finns inget annat än att själv gå in på bolagens hemsidor för investerare och själv läsa rapporterna.
  • Var långsiktig. Med det menar jag inte att du nödvändigtvis ska äga aktier för evigt, utan att du ska en strategi för att slå börsen över en konjunkturcykel.
  • Innan du gör något annat, läs One Up On Wall Street av Peter Lynch.
Här är några andra viktiga böcker på området: http://vardeinvesteraren.nu/vardeinv...teringsbocker/


För egen har jag en strategi där jag huvudsakligen fokuserar på värdeinvestering i svenska småbolag och det har fungerat över förväntan!
Jag har en genomsnittlig årsavkastning på över 40 % de senaste 10 åren och har slagit index varje enskilt år.


EDIT: Lite om stjärnförvaltaren Peter Lynch, författaren till boken jag nämnde ovan: https://www.aktiefokus.se/2010/05/pe...ringsfilosofi/
__________________
Senast redigerad av ksv 2018-08-08 kl. 12:18.
Citera
2018-08-08, 21:32
  #8
Medlem
Farmstars avatar
Tycker att ksv sammanfattar det mycket väl. Börsdata fungerar finemang för att rensa bort skräpet så att man kan fokusera på guldkornen.
Citera
2018-08-08, 22:20
  #9
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Hejsan!

Jag har nyligen börjat sätta mig in i aktiehandel efter en längre tids intresse.

Jag tycker det verkar spännande med mindre bolag, men dessa känns svåra att hitta.

Har ni några tips för olika sätt att leta nya och spännande bolag? Jag har tyvärr inte kommit längre än ”utforska”-fliken i Avanzas app, så alla tips och kanaler är välkomna!

Hur små bolag pratar vi om? Small cap eller Aktietorget? Är det de förstnämnda bör det nämnas att denna typ av bolag sällan är "små" men är relativt små sett till bolagen på de större listorna. Det går lätt att hitta SC-bolag med stora tillgångar, stabil omsättning samt god vinst. På Aktietorget är det främst skitbolag som inte går med vinst samt har överdrivna förväntningar inprisade i sina kurser. Ofta tresiffriga P/E-tal.

Generellt innebär det större risker att köpa småbolag än att köpa blue ship-bolag. Små bolag möter ofta stora utmaningar när de ska ta sig in på sina marknader, saknar ofta en stabil kundkrets samt får ofta likviditetsproblem. Större bolag möter sällan denna typ av problem/utmaningar.
Citera
2018-08-08, 22:24
  #10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
[*] Undvik HELT förhoppningsbolag. Håll dig till bolag som redan bevisat att de kan gå med vinst. Detta är extra viktigt med småbolag.[*] Strunta helt i aktieforum och annat snack på nätet. De kommer förstöra långt med än de bidrar. Ska du lyckas kommer du behöva lita på dina egna bedömningar och då finns inget annat än att själv gå in på bolagens hemsidor för investerare och själv läsa rapporterna.[*] Var långsiktig. Med det menar jag inte att du nödvändigtvis ska äga aktier för evigt, utan att du ska en strategi för att slå börsen över en konjunkturcykel.

Mkt bra tips. Vill även lägga till vikten av att enbart köpa mindre bolag med en stark balansräkning. Detta då det generellt innebär mkt större risker att titta på små bolag med svag BR än stora bolag med svag BR.

Skulle säga soliditet på minst 40-50%, balanslikviditet på minst 200%, kassalikviditet på minst 100-150% samt inte alltför stora tillgångar genom goodwill. Helst att det finns likvida medel, och allra helst checkräkningskredit för tillfälliga likviditetsproblem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback