Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-09, 04:51
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavling.
Det här blir första gången jag kliver av "på riktigt" så att säga. Jag har en gång tidigare, i höstas, klivit av tramadol, men då hade jag "bara" gått på det 19 dagar i sträck. Då kände jag endast av väldigt milda symptom, lite rinnande näsa och lös i magen i ett par dagar. Men det lär ju givetvis bli betydligt värre nu.

Jag har goda förhoppningar om att jag ska kunna fixa tram, och kanske även annat, på semestern. Frågan är bara vad jag ska göra nu. Ska jag gå Cold Turkey här hemma direkt (vilket blir svårt då jag har gott om tram och Oxy till hands om det skulle behövas, och börjar man må dåligt är det ju väldigt lätt att man tar bara för att slippa må skit, helt enkelt), ska jag köra på som vanligt tills avresedagen och satsa på att köpa nytt på plats, ska jag försöka ta med lite grann på flyget eller ska jag åka i väg och gå CT utomlands? Vi får se.

Abstinensen som kommer efter första gången man kliver av (speciellt efter bara 19 dagar), är ingenting mot vad som väntar dig efter flera månaders användande. Du har ingen aning om hur dålig du kan bli, som flera andra skriver här ovanför också.

Själv hade jag som sagt köpt ett par-tre sub 8or och tagit med mig dom. Tänker inte skriva helt öppet här hur du ska ta med dom, men det ska inte vara något större problem, om du inte är märkbart påverkad när du kliver på flyget.

Med sub behöver du som sagt bara 0,5-1mg/dagen, kanske lite mer första dagarna. Men sen borde du kunna hålla dig på 0,5-1mg för att hålla dig frisk. Hade gått över till sub NU isf. Börja med att låta bli oxyn några dagar, ta enbart tramadol ett på dygn, sen hoppar du över till sub. Tar du sub (buprenorfin) för tätt inpå oxy/andra opioider (förutom tramadol) så kan du åka på akut abstinens, och det är INTE kul. Subben slår ut oxyn och du bilr sjuk som fan. Tramadolen slås dock inte ut av subutexen, så gå enbart på den i några dagar innan subben.

Anledningen till att jag säger sub, är att du behöver väldigt lite piller med dig för att klara hela resan (som LiteKetaTack och caeco säger). Att släpa med sig en massa oxy/tram blir lite svårare.

Spelar ingen roll om du kliver av nu, du kommer inte ens känna för att åka iväg när den dagen kommer iaf, det tar veckor innan du börjar må bättre igen. Iofs kanske det går fortare om du har något att sysselsätta dig med. Men själv hade jag valt mitt eget hem i en sån situation. Man har inte direkt lust/ork eller vilja att göra nånting när man är i det tillståndet.

mvh
EUO
Citera
2018-08-12, 17:54
  #14
Medlem
-charliesheens avatar
Att gå CT på semestern är det absolut sämsta du kan göra. Du kommer säkerligen ha en vecka av riktigt besvärliga symptom. Otroligt dum situation du satt dig i.
Citera
2018-08-12, 18:02
  #15
Medlem
Miys avatar
Gått på opiater i ett halvår jadu.. Trevlig resa säger jag bara.

200mg är ingen jättedos som du säger men det räcker gott och väl när du tagit det såpass länge och då har jag inte ens räknat in övriga preparaten.

Otroligt dumt planerat.
__________________
Senast redigerad av Miy 2018-08-12 kl. 18:08.
Citera
2018-08-12, 18:04
  #16
Medlem
Nkpgisits avatar
ta med subutex.
Citera
2018-08-12, 21:15
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavling.
Det här blir första gången jag kliver av "på riktigt" så att säga. Jag har en gång tidigare, i höstas, klivit av tramadol, men då hade jag "bara" gått på det 19 dagar i sträck. Då kände jag endast av väldigt milda symptom, lite rinnande näsa och lös i magen i ett par dagar. Men det lär ju givetvis bli betydligt värre nu.

Jag har goda förhoppningar om att jag ska kunna fixa tram, och kanske även annat, på semestern. Frågan är bara vad jag ska göra nu. Ska jag gå Cold Turkey här hemma direkt (vilket blir svårt då jag har gott om tram och Oxy till hands om det skulle behövas, och börjar man må dåligt är det ju väldigt lätt att man tar bara för att slippa må skit, helt enkelt), ska jag köra på som vanligt tills avresedagen och satsa på att köpa nytt på plats, ska jag försöka ta med lite grann på flyget eller ska jag åka i väg och gå CT utomlands? Vi får se.

Har åkt nu till England och Portugal och är med i LARO och har sub, var super noga med att ta med intyg och original förpackningar. Men ingen tittade ens! Å hade med detta i handbagage som gick igenom säkerhetskontrollen, men inget hände!

Samma i Portugal, när jag klev av väntade dom med knarkhundar som luktade på alla, hunden gav inga signaler!

Så ta med sub!!!
Citera
2018-08-15, 01:19
  #18
Medlem
hnsman1s avatar
Hur går det för dig mannen? Lyckades du avsluta kapitlet med trammen innan du åkte?
Citera
2018-08-15, 20:42
  #19
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hnsman1
Hur går det för dig mannen? Lyckades du avsluta kapitlet med trammen innan du åkte?

+1. Uppdatera oss hur det går TS!
Citera
2018-08-16, 20:38
  #20
Medlem
Det där har man ju råkat ut för fast i lite högre doser typ 600 - 1500 mg tram om dagen, jag klippte bara rakt av söp ner mig första kvällen sen låg jag "döende" i en vecka och hade bara lätta abstinens besvär så som smärta i benen och ångest när det var dags att flyga o då var det bara att börja pimpla bärs och efter någon dag till så var man fit for fight igen. Köp loperamid så slipper du skita ner dig men över dosa inte så drar du ut på eländet.
Citera
2018-08-18, 01:31
  #21
Medlem
Gavling.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hnsman1
Hur går det för dig mannen? Lyckades du avsluta kapitlet med trammen innan du åkte?

Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
+1. Uppdatera oss hur det går TS!

Jag ska lämna en liten uppdatering.

Nu har det gått 55 timmar sedan jag tog min sista dos (200 mg tramadol + 20 mg oxy), som jag slängde i mig precis innan det var dags att gå igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen. Så jag satt i ett skönt, milt opiatrus på flyget, och det höll sedan i sig i ganska många timmar.

Ungefär 30 timmar efter sista doseringen började jag känna av abstinens. Det första som hände var att jag började nysa och att näsan började rinna lite lätt. Efter ytterligare ett antal timmar började jag kallsvettas, vilket kändes väldigt påtagligt när jag gick ut på en promenad en stund senare. Jag kände mig då väldigt irriterad och ville helst inte se folk och definitivt inte bli sedd, eftersom jag tyckte att jag såg ut precis som det jag var, en tablettknarkare med abstinens. Så jag gick tillbaka till mitt hotellrum efter att ha köpt en flaska vin och lite käk i en matbutik.

Resten av dagen har jag legat kallsvettig i min säng och kastat mig fram och tillbaka för att hitta en bekväm position. Och till sist lyckades jag falla i sömn, och sov sedan fram till kvällen.

Nu känns det bättre trots allt, vilket förvånar mig. Jag trodde att det skulle kännas värre än så här. Jag är lite småpackad nu, så det kanske har betydelse.
Citera
2018-08-19, 06:40
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavling.
Jag ska lämna en liten uppdatering.

Nu har det gått 55 timmar sedan jag tog min sista dos (200 mg tramadol + 20 mg oxy), som jag slängde i mig precis innan det var dags att gå igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen. Så jag satt i ett skönt, milt opiatrus på flyget, och det höll sedan i sig i ganska många timmar.

Ungefär 30 timmar efter sista doseringen började jag känna av abstinens. Det första som hände var att jag började nysa och att näsan började rinna lite lätt. Efter ytterligare ett antal timmar började jag kallsvettas, vilket kändes väldigt påtagligt när jag gick ut på en promenad en stund senare. Jag kände mig då väldigt irriterad och ville helst inte se folk och definitivt inte bli sedd, eftersom jag tyckte att jag såg ut precis som det jag var, en tablettknarkare med abstinens. Så jag gick tillbaka till mitt hotellrum efter att ha köpt en flaska vin och lite käk i en matbutik.

Resten av dagen har jag legat kallsvettig i min säng och kastat mig fram och tillbaka för att hitta en bekväm position. Och till sist lyckades jag falla i sömn, och sov sedan fram till kvällen.

Nu känns det bättre trots allt, vilket förvånar mig. Jag trodde att det skulle kännas värre än så här. Jag är lite småpackad nu, så det kanske har betydelse.

Helt otroligt vad folk utsätter sig för

Antagligen har du haft en jävla tur eller så har det värsta inte kommit igång än. Men det borde det ha gjort vid det här laget. Och själv rekommenderar jag inte att du dricker sprit för att lindra abstinensen, när du sen däckar och vaknar igen, så har du abstinens plus bakfylla också, vilket INTE är kul. Har själv försökt supa bort opioidabstinenser ett par ggr i början av mitt beroende, men la ner det helt efter andra gången. Det hjälpte inte utan gjorde allt mkt värre bara. Men det är väl personligt.

Hoppas det inte blir värre iaf. Men bara så du vet, så blir abstinenserna värre och värre för varje "race" du kör. Så, blir du ren nu, och är ren ett tag, sen börjar igen, så kan det räcka med 1-2 veckor sen är du fysiskt beroende.

Det som är det lömska med opioider. Det kan gå bra att använda kortare tider i början, men abstinensen blir sakta men säkert värre efter varje gång, tills man tillslut väljer att bara köra på.

Men det är min erfarenhet när det kommer till opioider, och antar att fler här känner igen sig i detta...

mvh
EUO
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback