Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-07, 17:13
  #1
Medlem
Gavling.s avatar
Jag räknade nyss på det, och kom fram till att jag tagit någon form av opioid varje dag sedan mitten av mars, dvs. i nästan fem månader. Om en dryg vecka ska jag resa utomlands i några veckor, en resa som varit planerad sedan länge. Att ställa in resan kommer inte på tal, men kanske kommer jag att få dras med en jävla AT de första dagarna?

Oftast har det varit tramadol som jag tagit, och min normala dagsdos har varit 200mg. Ingen stor dos, men jag har fått ut tillräckligt av det. Ibland har jag lyxat till det med starkare opioider, som Oxy, Subutex, och även Metadon. Oxy har jag ibland tagit 2-3 ggr/vecka, Sub och Metadon endast max 1 gång/vecka.

Senaste veckan har jag legat på en dagsdos bestående av 200 mg tramadol + 20-30 mg Oxy. Inga monsterdoser men ändå ganska mycket om man slår ut det över tid.

Om jag klipper nu, hinner jag bli frisk tills jag ska åka? Kommer jag överhuvudtaget få en kraftig AT? Mina doser har ju ändå i jämförelse med vissa andras här på forumet varit ganska modesta. Eller kanske får jag dras med utsättningssymptom under delar av resan?

Jag kan säkerligen fixa opioider i det landet jag ska resa till, men jag vågar inte ta risken att ta med något på flyget och kanske åka fast i tullen och få hela semestern sabbad.
Citera
2018-08-07, 17:53
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavling.
Jag räknade nyss på det, och kom fram till att jag tagit någon form av opioid varje dag sedan mitten av mars, dvs. i nästan fem månader. Om en dryg vecka ska jag resa utomlands i några veckor, en resa som varit planerad sedan länge. Att ställa in resan kommer inte på tal, men kanske kommer jag att få dras med en jävla AT de första dagarna?

Oftast har det varit tramadol som jag tagit, och min normala dagsdos har varit 200mg. Ingen stor dos, men jag har fått ut tillräckligt av det. Ibland har jag lyxat till det med starkare opioider, som Oxy, Subutex, och även Metadon. Oxy har jag ibland tagit 2-3 ggr/vecka, Sub och Metadon endast max 1 gång/vecka.

Senaste veckan har jag legat på en dagsdos bestående av 200 mg tramadol + 20-30 mg Oxy. Inga monsterdoser men ändå ganska mycket om man slår ut det över tid.

Om jag klipper nu, hinner jag bli frisk tills jag ska åka? Kommer jag överhuvudtaget få en kraftig AT? Mina doser har ju ändå i jämförelse med vissa andras här på forumet varit ganska modesta. Eller kanske får jag dras med utsättningssymptom under delar av resan?

Jag kan säkerligen fixa opioider i det landet jag ska resa till, men jag vågar inte ta risken att ta med något på flyget och kanske åka fast i tullen och få hela semestern sabbad.

Det framgår inte riktigt av vad du skrev nyss, om opiaterna är utskrivna av läkare. Är opiaterna/etc. utskrivna av läkare, är det helt lugnt.

(Då opiaterna/substanserna ingår i din medicinska behandling).
Observera, att även med svenska recept måste du ha ett "speciellt" intyg om du reser utomlands med din helt lagliga medicin.

Här är länken till läkemedelsverket, så du kan slippa din oro:
Blankett som din förskrivande läkare ska fylla i.

-Lycka till, och krya på dig!
Citera
2018-08-07, 17:57
  #3
Medlem
Gavling.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det framgår inte riktigt av vad du skrev nyss, om opiaterna är utskrivna av läkare. Är opiaterna/etc. utskrivna av läkare, är det helt lugnt.

(Då opiaterna/substanserna ingår i din medicinska behandling).
Observera, att även med svenska recept måste du ha ett "speciellt" intyg om du reser utomlands med din helt lagliga medicin.

Här är länken till läkemedelsverket, så du kan slippa din oro:
Blankett som din förskrivande läkare ska fylla i.

-Lycka till, och krya på dig!

Nej, de är verkligen inte utskrivna av läkare, utan införskaffade på "det andra sättet". Så något recept att uppvisa kan jag bara glömma.

Men tack för din omtanke!
Citera
2018-08-07, 18:04
  #4
Medlem
Ta med litegrann i fickan när du flyger dit och skaffa mer av nån gatulangare när du landat. Bartendern på hotellet kanske vet nått, eller kolla på ett apotek och hoppas på tur.
Citera
2018-08-07, 18:11
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavling.
Nej, de är verkligen inte utskrivna av läkare, utan införskaffade på "det andra sättet". Så något recept att uppvisa kan jag bara glömma.

Men tack för din omtanke!

Då blir det betydligt knepigare. Om du absolut måste ha dessa, så (förutom att söka hjälp från läkare) så kan det vara bättre/"mindre sämst" att köpa substanserna på plats.

(Fastna i "tullen" är inte rekommendabelt..)
Citera
2018-08-07, 18:38
  #6
Medlem
AndersEklunds avatar
Beroende på var du ska så finns det mycket möjligt saker att hämta utan recept på apotek. När jag var i Mallorca köpte jag tramadol, 10 kartor 50mg och 10 kartor 100mg som jag bara lade i handbagaget och tog med hem.

I Spanien krävs recept på tramadol men en del apotek säljer ändå, för mig gick det på 2 av 5 apotek.

Var nyligen i Cypern och kom dit med ett opiatberoende, det gick bara att hämta ut citodon 10mg/500mg, på apoteken där, och behövdes inga recept. Fick göra CWE på det.

Smartast är att sluta redan denna vecka och må dåligt hemma tills du åker, eller kolla upp tråden här på Flashback som handlar om vad man kan köpa i olika länder på apotek.
Citera
2018-08-07, 18:49
  #7
Medlem
MrBabyBoys avatar
Du lär ju förmodligen få dras med ett starkt sug iallafall skulle jag tro.
Citera
2018-08-07, 20:20
  #8
Medlem
Är det tramadol så lägg dom bara i en dosett alternativt en Alvedon burk

Så länge du inte tar med dig hundratals kapslar i kartor utspridda i hela väskan i lönnfack då kommer inget hända.

Tusentals reser dagligen och säkerligen 80% av dessa har någon form av medicin med sig med allt från kosttillskott till riktiga mediciner.

Tramadol är inte heller en substans som narkotika hundar tränas till eftersom det är ett vanligt läkemedel så även om dom luktar på din väska när dom har den i incheck så går den förbi hur lugnt som helst.


Packa med så många du behöver och ta abstinensen när du kommer hem för vem fan vill må skit på semester eller vara halv risig hela resan...
Citera
2018-08-08, 06:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavling.
Jag räknade nyss på det, och kom fram till att jag tagit någon form av opioid varje dag sedan mitten av mars, dvs. i nästan fem månader. Om en dryg vecka ska jag resa utomlands i några veckor, en resa som varit planerad sedan länge. Att ställa in resan kommer inte på tal, men kanske kommer jag att få dras med en jävla AT de första dagarna?

Oftast har det varit tramadol som jag tagit, och min normala dagsdos har varit 200mg. Ingen stor dos, men jag har fått ut tillräckligt av det. Ibland har jag lyxat till det med starkare opioider, som Oxy, Subutex, och även Metadon. Oxy har jag ibland tagit 2-3 ggr/vecka, Sub och Metadon endast max 1 gång/vecka.

Senaste veckan har jag legat på en dagsdos bestående av 200 mg tramadol + 20-30 mg Oxy. Inga monsterdoser men ändå ganska mycket om man slår ut det över tid.

Om jag klipper nu, hinner jag bli frisk tills jag ska åka? Kommer jag överhuvudtaget få en kraftig AT? Mina doser har ju ändå i jämförelse med vissa andras här på forumet varit ganska modesta. Eller kanske får jag dras med utsättningssymptom under delar av resan?

Jag kan säkerligen fixa opioider i det landet jag ska resa till, men jag vågar inte ta risken att ta med något på flyget och kanske åka fast i tullen och få hela semestern sabbad.

Du kommer åka på abstinens, och din semester kommer bli sabbad av det istället. Det kan jag nästan lova. Du har käkat sen i mars, det är lång tid. Du kan ju testa vara utan några dagar redan nu och se hur du mår efter 12/24h. Tror inte du kommer må bra iaf. Det må vara låga doser tramadol, men nu har du även käkat oxy senaste tiden också.

Ska man resa utomlands som opioidberoende så behöver man planera det i tid, och tänka till lite hur man ska göra för att få med sig sin medicin. Själv hade jag tagit med mig subutex. Då dom räcker länge och du håller dig frisk lång tid på en dos. Eller ställt in resan, eller avgiftat mig själv minst en månad före resan.

Hur du ska smuggla med dom har du redan fått lite tips om här i tråden. Men du kan säkert komma på något bättre.

Sett ex antal såna här trådar poppa upp ibland, och förstår inte hur ni tänker? Du kommer må risigt i över en vecka, och efter det kommer livet kännas totalt meningslöst i en tid framöver. Har du klivit av opioider nångång förut? Eller är det första gången?

Tramadol borde du dock få tag i utan problem nästan varsomhelst i världen. Så du får väl köra på det annars. Drygt att behöva springa runt och leta efter det direkt du kliver av flyget bara. :/

Lycka till!
Citera
2018-08-08, 14:28
  #10
Medlem
Om du inte vill chansa så kan du ju ta med ett par buprenorfin 8mg. Med en så pass låg tolerans borde du hålla dig frisk på 1mg per dag, då räcker ju en åtta i åtta dagar. Ska du bara vara borta ett par veckor blir det inte många du måste få med.

Kanske inte riktigt svar på din fråga men tänkte bara slänga in det alternativet
Citera
2018-08-08, 18:03
  #11
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Om du inte vill chansa så kan du ju ta med ett par buprenorfin 8mg. Med en så pass låg tolerans borde du hålla dig frisk på 1mg per dag, då räcker ju en åtta i åtta dagar. Ska du bara vara borta ett par veckor blir det inte många du måste få med.

Kanske inte riktigt svar på din fråga men tänkte bara slänga in det alternativet
Detta är faktiskt ett bra förslag om man bara vill ta med sig en enstaka tablett. Det borde räcka för TS. Inte för att jag tror det är några problem att slänga med sig tramadol i väskan före resa såvida han inte käkar en jäkla massa 50 mg:are.

TS, din resa kommer vara helt förstörd. Du förstår nog inte hur dålig du kommer bli. Antingen ställer du in det, tar med saker dit eller löser tabletter på plats. Annars kommer det nog bli en resa som spenderas på hotellrummet.. För att inte tala om flygresan.
Citera
2018-08-09, 02:50
  #12
Medlem
Gavling.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EUO
Du kommer åka på abstinens, och din semester kommer bli sabbad av det istället. Det kan jag nästan lova. Du har käkat sen i mars, det är lång tid. Du kan ju testa vara utan några dagar redan nu och se hur du mår efter 12/24h. Tror inte du kommer må bra iaf. Det må vara låga doser tramadol, men nu har du även käkat oxy senaste tiden också.

Ska man resa utomlands som opioidberoende så behöver man planera det i tid, och tänka till lite hur man ska göra för att få med sig sin medicin. Själv hade jag tagit med mig subutex. Då dom räcker länge och du håller dig frisk lång tid på en dos. Eller ställt in resan, eller avgiftat mig själv minst en månad före resan.

Hur du ska smuggla med dom har du redan fått lite tips om här i tråden. Men du kan säkert komma på något bättre.

Sett ex antal såna här trådar poppa upp ibland, och förstår inte hur ni tänker? Du kommer må risigt i över en vecka, och efter det kommer livet kännas totalt meningslöst i en tid framöver. Har du klivit av opioider nångång förut? Eller är det första gången?

Tramadol borde du dock få tag i utan problem nästan varsomhelst i världen. Så du får väl köra på det annars. Drygt att behöva springa runt och leta efter det direkt du kliver av flyget bara. :/

Lycka till!

Det här blir första gången jag kliver av "på riktigt" så att säga. Jag har en gång tidigare, i höstas, klivit av tramadol, men då hade jag "bara" gått på det 19 dagar i sträck. Då kände jag endast av väldigt milda symptom, lite rinnande näsa och lös i magen i ett par dagar. Men det lär ju givetvis bli betydligt värre nu.

Jag har goda förhoppningar om att jag ska kunna fixa tram, och kanske även annat, på semestern. Frågan är bara vad jag ska göra nu. Ska jag gå Cold Turkey här hemma direkt (vilket blir svårt då jag har gott om tram och Oxy till hands om det skulle behövas, och börjar man må dåligt är det ju väldigt lätt att man tar bara för att slippa må skit, helt enkelt), ska jag köra på som vanligt tills avresedagen och satsa på att köpa nytt på plats, ska jag försöka ta med lite grann på flyget eller ska jag åka i väg och gå CT utomlands? Vi får se.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback