Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-27, 01:12
  #373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Är det någon mer än jag som irriterar sig på att kattägare anser sig ha mindre ansvar än tex hundägare? Till exempel om en hundägare inte plockar upp efter sin hund blir det jävla liv, men katter som springer och skiter i blomrabatter, sandlådor och framförallt gör skada på många inhemska djurarter? Varför ska kattägare slippa undan ansvar över sina katter? Ja, en katt är mindre än en hund men det gör inte att man slippar behöver ta ansvar eller översikt på sin katt.

Därför att det tyvärr inte är reglerat i lag så katter har större frihet, jag kan bara instämma att det är vidrigt och att kattägare är hyffsat dumma i huvudet, man borde om man har lite hjärna förstå själv att katter som ränner ute i stadsplanerat område ställer till problem, bodde själv nära en granne som hade 3 vidriga kräk som pissade och sket överallt, en dag fick jag nog och samlade ihop deras skit och lämnade tillbaka det på deras tomt, vart ett djävla liv men det var det värt vilka jävla as.
Citera
2023-03-27, 01:15
  #374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenssonius
Att ha katter springades fritt är ju inte direkt optimalt för någon inblandad, ink katten. De kan bli påkörda, dödade osv. Ha dom inne för fan...

Precis en katt mår inte dåligt av att vara innekatt
Citera
2023-03-27, 01:45
  #375
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenssonius
Att ha katter springades fritt är ju inte direkt optimalt för någon inblandad, ink katten. De kan bli påkörda, dödade osv. Ha dom inne för fan...

Grannen har en katt som har mitt hem som en del av reviret.

Det är trevligt när den kommer på besök och man kan bjuda på något. Ofta kan den också sova här.

Men det är inte så kul med en katt utanför när det är vinter. Man tänker ju på hur den mår, och det gör den också, så det kan bli en hel del jamande.

Så det blir en konflikt mellan olika känslor, ska man släppa in katten eller inte, och ska man väcka grannen så att katten kommer hem?

Kommer katten hit klockan sex eller så brukar jag inte släppa in henne. Risken finns att katten får stanna hos mig hela dagen, medan jag gör annat.

Jag tycker ägaren är oansvarig och borde förstå att missen inte vill vara ute hela natten. Hon borde fixa ett katthus med uppvärmning och kuddar, eller en kattlucka, eller ställa en klocka och locka hem missen i natten.

Det känns dumt att väcka grannen klockan fyra, då hon jobbar mycket. Det enda positiva är i princip att hon har snygga tuttar och att man kan flörta med henne, men det hjälper ju inte katten.
Citera
2023-03-27, 02:55
  #376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Tack! Har inte läst så mycket om sjukdomen men den är ganska allvarlig?

Toxoplasmos är väldigt vanlig och det är ett stort frågetecken om den ens har några särksilda symptom i de flesta som får skiten. Dock är den mycket snuskig; de bildar cystor men kan inte föröka sig i människor. Dem cystorna är sprida lite varstans inklusive i hjärnvävnad.

I råttor och möss kan parasiten påverka djurens räddsla för katter och kattpissdoft så att det blir mer troligt att de blir uppkäkade av en katt och sprider parasiten vidare. Det är okänt men troligt att de har någon subtil påverkan på mänskligt beteende (särskilt risktagande). Det finns också en svag korrellation mellan antikroppar till toxoplasma parasiten och schizofreni, OCD och självmord; men det är osäkert om det finns något orsakssamband.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback