Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-07, 14:54
  #1
Medlem
bombaccis avatar
Jag brukar ibland skicka pm till moderatorer för att fråga om det är ok att jag startar en tråd i det forumet som de modererar er. Oftast får jag svar inom någon timme eller någon dag. Det är jätte bra tycker jag. Sedan finns det t ex två moderatorer som aldrig svarade på mina pm.

Undrar om det är ok att strunta i att svara i sådana frågor som moderator eller om det bör finnas någon flytande gräns för detta? De jag tänker på skickade jag pm till för kanske tre veckor sedan.

En misstänker jag inte gillar mig, men det tycker jag inte egentligen är någon bra ursäkt på att inte svara på en ärlig fråga (utan förolämpningar i pm:et heller).

Känns lite b när folk struntar i att svara. även om min trådide vore kass så är det bättre att svara o säga "nä men skriv det där i den här tråden " eller vad man nu tycker istället för att bara strunta i det.
Citera
2018-08-07, 14:56
  #2
Medlem
2560ps avatar
Det står väl var och en fritt att svara/inte svara på pm, moderator eller inte. Kan tänka mig att de får ganska många pm, och kanske prioriterar vilka de svarar på.
Citera
2018-08-07, 15:10
  #3
Medlem
Fotbollspucks avatar
Ja!
Citera
2018-08-07, 15:15
  #4
Medlem
Noxyls avatar
Om det inte är en ren tramstråd du föreslår tycker jag de borde svara med tips om hur du skall gå vidare. Kanske bättre att fråga nån moderator som inte har ett horn i sidan till dig? Det är ju inte otroligt att ditt pm uppfattas som provokativt trots att du är 'trevlig'.
Citera
2018-08-07, 15:27
  #5
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Om det inte är en ren tramstråd du föreslår tycker jag de borde svara med tips om hur du skall gå vidare. Kanske bättre att fråga nån moderator som inte har ett horn i sidan till dig? Det är ju inte otroligt att ditt pm uppfattas som provokativt trots att du är 'trevlig'.


Min tråd var inte "politisk" så kan knappast ses som provokativt. Att strunta i att svara pga att personen inte gillar användaren ser jag som ganska oproffsigt. Även om det inte är ett arbete så bör personen kanske fundera på om hen är rätt för moderatorrollen om personen inte klarar av att skilja på sak och person.

Många andra moderatorer sköter det här snyggt däremot.
Citera
2018-08-07, 15:55
  #6
Medlem
StefanHeterJags avatar
Det ingår i uppdraget att svara på frågor. Men folk kan vara på semester, bortresta, inte ha tid, ha 1000 frågor i inkorgen och inte hinner beta av alla osv.
Bäst är att skicka till en annan moderator om man inte får svar inom rimlig tid. Eller skicka till 2st på en gång.

Och informera om att man ställt frågan till den första utan att ha fått svar. Sker det ofta att just den moderatorn inte svarar på pm så kommer moderatorn säkert få intern kritik av de andra moderatorerna.
Citera
2018-08-07, 18:16
  #7
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jag brukar ibland skicka pm till moderatorer för att fråga om det är ok att jag startar en tråd i det forumet som de modererar er. Oftast får jag svar inom någon timme eller någon dag. Det är jätte bra tycker jag. Sedan finns det t ex två moderatorer som aldrig svarade på mina pm.

Undrar om det är ok att strunta i att svara i sådana frågor som moderator eller om det bör finnas någon flytande gräns för detta? De jag tänker på skickade jag pm till för kanske tre veckor sedan.

En misstänker jag inte gillar mig, men det tycker jag inte egentligen är någon bra ursäkt på att inte svara på en ärlig fråga (utan förolämpningar i pm:et heller).

Känns lite b när folk struntar i att svara. även om min trådide vore kass så är det bättre att svara o säga "nä men skriv det där i den här tråden " eller vad man nu tycker istället för att bara strunta i det.

Hej!

Har du inte sett att det finns en tråd att fråga i?

(FB) Undrar du var du ska placera din tråd? FRÅGA HÄR ◄◄◄
Citera
2018-08-07, 18:28
  #8
Moderator
najass avatar
Nej, det är klart du ska få svar på frågor du ställer i PM som har med moderering och/eller forumet att göra. Dock finns det några brasklappar;

1) skriver man pm där man mest svär och domderar och kastar okvädingsord kring sig minskar nog sannolikheten att få svar.

2) det kan ta lite tid ibland, ffa i dessa tider, pga semestrar och annat som gör att det går några dagar mellan inloggning för moderatorn

3) slarv och glömska. man kan ha missat att svara efter att ha läst PM:et en första gång och sedan glömt det. Har du inte fått svar på ett par dar kan du alltid skicka en påminnelse.

Utöver det finns det inget skäl (vad jag kan komma på) för en moderator att inte svara på PM som är relevanta enligt ovan.
Citera
2018-08-07, 21:30
  #9
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nej, det är klart du ska få svar på frågor du ställer i PM som har med moderering och/eller forumet att göra. Dock finns det några brasklappar;

1) skriver man pm där man mest svär och domderar och kastar okvädingsord kring sig minskar nog sannolikheten att få svar.

2) det kan ta lite tid ibland, ffa i dessa tider, pga semestrar och annat som gör att det går några dagar mellan inloggning för moderatorn

3) slarv och glömska. man kan ha missat att svara efter att ha läst PM:et en första gång och sedan glömt det. Har du inte fått svar på ett par dar kan du alltid skicka en påminnelse.

Utöver det finns det inget skäl (vad jag kan komma på) för en moderator att inte svara på PM som är relevanta enligt ovan.


Jo som jag skrev var det bara en vanlig förfrågan utan förolämpningar osv.
Du och jag har haft våra duster för i tiden men tycker du åtminstone är seriös på det sättet att du besvarar frågan.

En av mina frågor/ trådar är inte längre aktuell och den andra tråden är inget som jag bara ” måste” få skapa så bryr mig egentligen inte men upplever moderatorn som oseriös som inte ens svarar. Tror mig ha sett moderatorn aktiv i andra trådar.

På ett sätt borde man kunna informera andra moderatorer/ admin om moderatorer som tycks ta lite ” lätt” på sina uppdrag. Är som sagt inte speciellt upprörd över utebliven tråd men oseriös behandling tycker jag det ha varit.
Citera
2018-08-07, 22:27
  #10
Moderator
^Eazs avatar
Moderatorer ska svara på PM som handlar om moderering. Nu säger jag inte att alla moderatorer ska svara på PM fyllda med svärord för att en tråd kastats och det finns en motivering i kastnings meddelandet utan när ett PM faktiskt frågar något som handlar om Flashback.

Men, och detta har hänt många gånger från när jag var mod, är att jag läste PM när jag var på jobbet och då tänkte, "svarar på detta när jag kommer hem", sen kom jag hem och de dagliga sakerna tog över, laga mat, lira lite spel, kolla Flashback, raderade regelbrott och glömde helt bort PM't jag tänkte svara på.



Dock så har TS helt rätt i att Mods ska svara på PM som handlar om moderering.
Citera
2018-08-08, 07:10
  #11
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jo som jag skrev var det bara en vanlig förfrågan utan förolämpningar osv.
Du och jag har haft våra duster för i tiden men tycker du åtminstone är seriös på det sättet att du besvarar frågan.

Svara på frågor ska man göra oavsett om man haft "duster" eller inte. Sen är det inte säkert att modertorn ens uppfattat (eller minns) "dusten", då argumentation/diskussion uppfattas rätt olika, och mängden personer man som moderator har kontakt med i modereringsfrågor är rätt stor.

Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
En av mina frågor/ trådar är inte längre aktuell och den andra tråden är inget som jag bara ” måste” få skapa så bryr mig egentligen inte men upplever moderatorn som oseriös som inte ens svarar. Tror mig ha sett moderatorn aktiv i andra trådar.

På ett sätt borde man kunna informera andra moderatorer/ admin om moderatorer som tycks ta lite ” lätt” på sina uppdrag. Är som sagt inte speciellt upprörd över utebliven tråd men oseriös behandling tycker jag det ha varit.

Det kan du göra. Sannolikt bäst med admins direkt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback