Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-07, 14:39
  #1
Medlem
Melvillains avatar
Hej alla!
Som rubriken antyder så har jag nu lagt rökat på hyllan, och det är en vana som jag haft i flera år, och har rökt ett par nollfemmor dagligen i ungefär 4-5 års tid.
I början så blev jag väldigt röd i ögonen efter att jag rökt, men det avtog under åren tills jag aldrig blev röd i ögonen längre.
Men nu ungefär en vecka efter jag slutat så har jag insett att mina ögon är röda och blodsprängda VARJE dag, inte lika mycket som efter man rökt, men tillräckligt för att jag själv ser det i spegeln på 2-3 meters avstånd.

Kan detta bara vara en fluke pga dålig sömn fastän jag vaknat naturligt utan alarm hela semestern, eller har andra som slutat märkt att även deras ögon blivit nämnvärt mer blodsprängda efter de slutade.

Har inga som helst begär efter att röka igen så att sluta är inga som helst problem, men har ju lite nervositet över att jag nu ser ut som att jag rökt fastän jag inte gjort det.
Kan mitt dagliga, årslånga bruk möjligtvis ha skadat ögonen på något sätt, eller är det kanske som min kropp fortfarande vänjer sig vid att vara utan?

Tacksam för alla svar då jag inte har någon som helst koll på processen av att sluta utöver mina egna efarenheter under tolerans-breaks, men på grund av att jag aldrig hört någon ha liknande problem efter de slutat så kändes det iallafall värt en diskussiontråd.
Citera
2018-08-07, 14:58
  #2
Medlem
2560ps avatar
Det är inte så att du vistas mycket i miljöer med luftkonditionering? Nu i sommar är mina ögon också röda, kör med ac'n på för fullt både hemma, på jobbet och i bilen. Det torkar ut rätt rejält.
Citera
2018-08-07, 15:36
  #3
Medlem
Dålig sömn kombinerat med växlande mellan hög- och låg luftfuktighet.
Sommar & varmt = Hög luftfuktighet
Vinter & kallt = Låg luftfuktighet

Som ovan skribent skrivit, använder du mycket AC i bil/hemma/jobbet växlar du mellan olika luftfuktighet relativt ofta för att det ska påverka ögonen
Citera
2018-08-07, 17:16
  #4
Medlem
Melvillains avatar
Jag har tyvärr inte ens haft tillgång till fläkt i sommar så AC är nog inte att skylla på, men den hemska, kvava värmen vi haft kan mycket väl ha något med det att göra.
Hoppas det släpper innan jag ska jobba igen bara.
Tack för svaren.
Citera
2018-08-07, 18:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melvillain
Jag har tyvärr inte ens haft tillgång till fläkt i sommar så AC är nog inte att skylla på, men den hemska, kvava värmen vi haft kan mycket väl ha något med det att göra.
Hoppas det släpper innan jag ska jobba igen bara.
Tack för svaren.

Nu vill jag vara jobbig och fråga om du testat ögondroppar?
Citera
2018-08-08, 01:17
  #6
Medlem
Melvillains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMattan
Nu vill jag vara jobbig och fråga om du testat ögondroppar?

Använde Clear Eyes någon gång emellanåt när jag rökte, har även använt det nu när jag varit runt familj och så efter jag slutade, men lite irriterande att röda ögon blev ett problem direkt EFTER jag slutade röka.
Har haft klar ögonvita hela sommaren när jag rökt, precis fram tills jag slutade, då kom de röda ögonen och de har varit röda hela dagen, varje dag sedan dess.
Citera
2018-08-08, 08:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melvillain
Använde Clear Eyes någon gång emellanåt när jag rökte, har även använt det nu när jag varit runt familj och så efter jag slutade, men lite irriterande att röda ögon blev ett problem direkt EFTER jag slutade röka.
Har haft klar ögonvita hela sommaren när jag rökt, precis fram tills jag slutade, då kom de röda ögonen och de har varit röda hela dagen, varje dag sedan dess.

Du kanske har utvecklat nån allergi mot något? Bara en tanke.
Citera
2018-08-08, 13:44
  #8
Medlem
Melvillains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMattan
Du kanske har utvecklat nån allergi mot något? Bara en tanke.

Jag är pollenallergiker sedan barnsben, och är i mitten av 30 nånstans nu, de senaste 20 åren har jag inte ens köpt medicin då allergin verkat vara så pass mild att jag inte ens fått minsta besvär under pollenblomningen i vår/sommar-svängen.
Citera
2018-08-08, 14:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melvillain
Jag är pollenallergiker sedan barnsben, och är i mitten av 30 nånstans nu, de senaste 20 åren har jag inte ens köpt medicin då allergin verkat vara så pass mild att jag inte ens fått minsta besvär under pollenblomningen i vår/sommar-svängen.

Okej

Bäst är att utesluta alla naturliga orsaker. Att du slutat med röka tror jag inte är orsaken.
Citera
2018-08-08, 16:33
  #10
Medlem
Buttersss avatar
Du är inte ensam i fenomenet, har också ovanligt röda ögon trots veckor efter senaste session. Ser lite semibäng ut, som man rökt minst ett par bloss. Måste vara denna kvava pissvärmen med 80% luftfuktighet.
Citera
2018-08-08, 18:00
  #11
Medlem
Melvillains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
Du är inte ensam i fenomenet, har också ovanligt röda ögon trots veckor efter senaste session. Ser lite semibäng ut, som man rökt minst ett par bloss. Måste vara denna kvava pissvärmen med 80% luftfuktighet.

Skulle beskriva mina symptom med liknande ord, och lutar faktiskt också mot att det är den ovanliga värmen i kombination med kvava nätter som gör att jag sover lite sämre än vanligt som ligger bakom det hela.
Hade det varit något medicinskt så borde det ju antingen bli bättre eller sämre, så det blir nog bara att vänta på slutet av sommaren och se om det avtar av sig själv.
Citera
2018-08-09, 00:17
  #12
Avstängd
godmankinds avatar
https://www.apoteket.se/produkt/clea...flaska-306075/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback