Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-07, 11:45
  #1
Medlem
Nu så har jag läst ett program (Systemutveckling) på 3 år och klarat i princip 95% av kurserna. Däremot så finns det tre kurser som jag har haft stora problem med igenom hela utbildningen och känner att det kommer att ta för lång tid att klara av dem. En av dessa kurserna är bland annat examensarbetet. Så min fråga är hur det kommer att gå för mig om jag söker till jobb som systemutvecklare utan att ha examensbevis, och i så fall, vad behöver jag tänka på för att kunna få jobbet?
Citera
2018-08-07, 11:56
  #2
Medlem
Jernmaskens avatar
Vilken arbetsgivare kollar examensbevis idag?
Citera
2018-08-07, 11:57
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dsz
Nu så har jag läst ett program (Systemutveckling) på 3 år och klarat i princip 95% av kurserna. Däremot så finns det tre kurser som jag har haft stora problem med igenom hela utbildningen och känner att det kommer att ta för lång tid att klara av dem. En av dessa kurserna är bland annat examensarbetet. Så min fråga är hur det kommer att gå för mig om jag söker till jobb som systemutvecklare utan att ha examensbevis, och i så fall, vad behöver jag tänka på för att kunna få jobbet?

Jobb kommer du säkert kunna fixa, faktisk kunskap är mycket mer värd än vad du har på papper.

Med det sagt så är det alltid bra att ha en examen i fickan, allt från att jobba utomlands till att bli chef blir plötsligt mycket lättare då.
Citera
2018-08-07, 12:05
  #4
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dsz
Nu så har jag läst ett program (Systemutveckling) på 3 år och klarat i princip 95% av kurserna. Däremot så finns det tre kurser som jag har haft stora problem med igenom hela utbildningen och känner att det kommer att ta för lång tid att klara av dem. En av dessa kurserna är bland annat examensarbetet. Så min fråga är hur det kommer att gå för mig om jag söker till jobb som systemutvecklare utan att ha examensbevis, och i så fall, vad behöver jag tänka på för att kunna få jobbet?

Om du har klarat 95 procent av utbildningen vore det bara dumt att inte fixa klart de sista kurserna och ta ut examen. Man vet aldrig när lågkonjunkturen slår till.
Citera
2018-08-07, 12:17
  #5
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om du har klarat 95 procent av utbildningen vore det bara dumt att inte fixa klart de sista kurserna och ta ut examen. Man vet aldrig när lågkonjunkturen slår till.
Detta låter rimligt. Verkar lite märkligt att göra nästan allting men sedan falla på målsnöret med en bråkdel återstående.

Känner du att det blir för svårt så kan du säkert få jobb ändå, men det lär inte skada att försöka bocka av de återstoden av din utbildning.
Citera
2018-08-07, 12:30
  #6
Medlem
IRMEs avatar
Många konsultfirmor kan nog vara intresserade ändå eftersom du kommer behöva klara kodtester i rekryteringen som 'bevisar' att du är en duktig utvecklare.
Citera
2018-08-07, 12:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Vilken arbetsgivare kollar examensbevis idag?

Inom mitt område (juridik), samtliga potentiella arbetsgivare.

Till TS:
Så länge du inte anger på CV:t att du är utbildad systemutvecklare, eller har gått systemvetarprogrammet, så är det i sin ordning. Du får i stället skriva "kurser inom systemvetarprogrammet" eller något i den stilen. Jobb kan du säkert få, men dina chanser ökar så klart markant om du fixar din examen.

Dessutom kanske du ångrar dig i framtiden om du inte fullföljer nu. Det är ju surt i framtiden om du blir ratad från en befordran pga saknad examen. Du sitter och knegar år efter år, så kommer nyexade "Jocke" som jobbat där i 1 år och plötsligt får roligare arbetsuppgifter och högre lön än dig.
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-08-07 kl. 12:54.
Citera
2018-08-07, 13:42
  #8
Medlem
kandidat-arbetet är väll en halv termins jobb, då är det närmare 90% av utbildningen du har klarat av.
Har du missat 2st 7.5p kurser också är vi nere på 83%.

Jobb kan du få, men det är dumt att inte gör färdigt. Första jobbet har man normalt överseende med att man inte är helt klar, dock brukar man ha examensarbetet klart. När du skall byta jobba så ser det inte så bra, då du inte har slutfört studierna. Vem vill anställa någon som säger att det gör något till 95% men gör bara jobbet till 80% :-p.
Citera
2018-08-07, 14:27
  #9
Medlem
Om de frågar efter examensbevis. Vad skall du säga om sista biten då? Att du var för dum att klara det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback