Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-07, 02:59
  #1
Medlem
Snoppfejss avatar
Hallå!

Har aldrig varit speciellt matglad och har ej heller en naturlig aptit utan föredrar att äta max två gånger om dagen om jag fick bestämma men äter i dagsläget
4-5 gånger per dag då jag styrketränar en hel del.
Jag kan ha bra aptit i perioder då jag känner mig hungrig, men majoriteten av mina dagar känner jag inga direkta hungerkänslor utan bara att magen är tom i princip och klockan står på dags att äta.
Det är inga problem för mig att få i mig mat, äta mycket och allsidigt men mitt problem grundas i att jag inte känner av hunger riktigt inte ens efter ett dygn utan käk.
Äter liksom för jag måste.

Samma sak gäller sömn, känner mig aldrig trött heller i princip men har inga problem att somna och sova gott när jag väl lägger mig ner och sluter ögonen. Vet inte om det tillägger nånting att jag berättar det men tycker att min sömn och aptit är jämförbara, alltså inga direkta "problem" bara att jag inte känner av vardera.

Jag har på senare tid blivit väldigt intresserad av att fasta regelbundet.
Intresset grundar sig inte på hälsomässig eller religös bas utan mer personlig erfarenhet då jag tidigare fastat utan att tänka på att jag egentligen gör det, jag har helt enkelt bara inte varit hungrig och glömt att äta...
Har kikat lite på IF ( Intermidiate Fasting) men vill liksom fasta längre fast mer sällan än de kortare uppehållen som är givet i IF.

Nu till poängen, dom gånger jag varit utan mat i ett dygn eller två så har aptiten fullkomligen exploderat efter första måltiden efter "fastan".
Med det menas att jag får en riktigt bra aptit i ca två veckor efter att ha fått i mig mat efter uppehåll på ett dygn eller två för att sedan återgå till noll aptit.


Har ni några tips på hur jag kan lägga upp min kost där jag fastar tex hela söndag och fram tills måndag kväll utan att det påverkar min förmåga till att fortsätta bygga och växa eller är det bara att glömma?
Alla tips på hur man höjer aptiten uppskattas.
Citera
2018-08-07, 04:59
  #2
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Hört talas om gräs? Tämligen aptithöjande!
https://nyheter24.se/nyheter/forskni...roker-cannabis
Citera
2018-08-07, 08:31
  #3
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppfejs
inga problem för mig att få i mig mat, äta mycket och allsidigt

Jag förstår inte riktigt, vill du känna hunger?
Citera
2018-08-07, 08:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppfejs
Hallå!

Har aldrig varit speciellt matglad och har ej heller en naturlig aptit utan föredrar att äta max två gånger om dagen om jag fick bestämma men äter i dagsläget
4-5 gånger per dag då jag styrketränar en hel del.
Jag kan ha bra aptit i perioder då jag känner mig hungrig, men majoriteten av mina dagar känner jag inga direkta hungerkänslor utan bara att magen är tom i princip och klockan står på dags att äta.
Det är inga problem för mig att få i mig mat, äta mycket och allsidigt men mitt problem grundas i att jag inte känner av hunger riktigt inte ens efter ett dygn utan käk.
Äter liksom för jag måste.

Samma sak gäller sömn, känner mig aldrig trött heller i princip men har inga problem att somna och sova gott när jag väl lägger mig ner och sluter ögonen. Vet inte om det tillägger nånting att jag berättar det men tycker att min sömn och aptit är jämförbara, alltså inga direkta "problem" bara att jag inte känner av vardera.

Jag har på senare tid blivit väldigt intresserad av att fasta regelbundet.
Intresset grundar sig inte på hälsomässig eller religös bas utan mer personlig erfarenhet då jag tidigare fastat utan att tänka på att jag egentligen gör det, jag har helt enkelt bara inte varit hungrig och glömt att äta...
Har kikat lite på IF ( Intermidiate Fasting) men vill liksom fasta längre fast mer sällan än de kortare uppehållen som är givet i IF.

Nu till poängen, dom gånger jag varit utan mat i ett dygn eller två så har aptiten fullkomligen exploderat efter första måltiden efter "fastan".
Med det menas att jag får en riktigt bra aptit i ca två veckor efter att ha fått i mig mat efter uppehåll på ett dygn eller två för att sedan återgå till noll aptit.


Har ni några tips på hur jag kan lägga upp min kost där jag fastar tex hela söndag och fram tills måndag kväll utan att det påverkar min förmåga till att fortsätta bygga och växa eller är det bara att glömma?
Alla tips på hur man höjer aptiten uppskattas.


I alle slike frågestillinger for at kunne få lagt en plastikk medisinsk diagnose så må du skrive alder, vekt, lengde, livsstil osv . ??
Citera
2018-08-07, 13:31
  #5
Medlem
Snoppfejss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Jag förstår inte riktigt, vill du känna hunger?
Lite så ja, dvs höja aptiten.
Som jag skrev äter bra men tanken på mat gör mig illamående i grunden.
Citera
2018-08-07, 13:43
  #6
Medlem
Snoppfejss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafinha
I alle slike frågestillinger for at kunne få lagt en plastikk medisinsk diagnose så må du skrive alder, vekt, lengde, livsstil osv . ??
Man runt 25
192 cm, 87 kg imorse.

Aktiv livstil gillar att röra på mig, jobbar mestadels kväll/natt ej så fysiskt krävande arbetsuppgifter.
Tränar kondition 2-3 ggr i veckan. Styrketränat seriöst 1.5 år innan det andra sporter.
Citera
2018-08-10, 13:46
  #7
Medlem
shitmagnets avatar
Det är inget konstigt att kroppen anpassar sig efter den livsstil man bedriver. Vaken på natten och sömn på dagen ställer om hormonerna rätt mycket, även om det inte alls behöver vara avgörande. Låter som att den har lagt sig på en för dig lämplig nivå gällande tempot på din fysiologi.

Antar att du inte tränar superintensivt eller överlag är en person med "10 bollar i luften" samtidigt heller!?

Ät dina 2 ggr/dag eller fasta. Blir du mer hungrig så ät mer, kroppen reglerar det där själv för det bästa.
Skit i hur andra gör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback