Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-11, 22:33
  #13
Medlem
Låter inte som autism. Att han tittar dit du pekar eller ens ger dig något när du ber om en sak. Skulle inte vara speciellt orolig.
Citera
2019-01-11, 22:38
  #14
Medlem
En del pojkar är senare men många föräldrar känner på sig när något inte riktigt stämmer. Det skumma är att ni inte funnits där för att kommunicera med honom eftersom man brukar göra det normalt från dag 1. Har någon av er måhända autistiska drag?

Finns mängder videos på Youtube (har ej sett den jag nu länkar).

https://m.youtube.com/watch?v=9VoushTH20Q
__________________
Senast redigerad av Utlovad 2019-01-11 kl. 22:40.
Citera
2019-01-11, 23:03
  #15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlovad
En del pojkar är senare men många föräldrar känner på sig när något inte riktigt stämmer. Det skumma är att ni inte funnits där för att kommunicera med honom eftersom man brukar göra det normalt från dag 1. Har någon av er måhända autistiska drag?

Finns mängder videos på Youtube (har ej sett den jag nu länkar).

https://m.youtube.com/watch?v=9VoushTH20Q

Det funderar jag också över. Vanligtvis vill föräldrar prata massor med sina små barn. Det är det normala.
Citera
2019-01-12, 11:30
  #16
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Är han fascinerad av vatten ?

Har har svårt för förändringar?

Gör han monotoniska ljud ?

Har han svårt med ögonkontakt ?

Verkar han ha ett asocialt beteende?

Gillar han vifta med saker ?

Får han utbrott vid nej/krav?

Äter han mycke
t selektiv mat?

Fastnar han lätt i beteende?

Gillar han att sortera saker ?

Svarar du ja på samtliga kan det vara värt att kolla upp.

Svårt att sätta diagnoser eftersom alla autister är olika. Alla klarar också av olika saker. Vissa är också senare i utvecklingen. Men som sagt kolla upp med en expert i stället

Sen kanske du borde också
Minska orden i dina ”kommandon ”

Istället för att säga ge mig nallen som står på mattan. Peka på nallen och säg ge mig nallen. Eller visa en bild på nallen säg hämta nallen och sträck ut handen

Det där säger absolut ingenting. Inga klassiska autismdrag är applicerbara på så unga barn. Generellt sätter man varken diagnos eller utreder barn i den åldern då det saknar värde och relevans. Sociala insatser omfattar inte barn i den åldern ändå (täcks av det som betraktas som normalt föräldraansvar) och diagnos blir för spretig därför att normalbild och autisnspektrumstörning är omöjlig att separera i de flesta fallen ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback