Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-06, 21:43
  #1
Medlem
CharlieHallstroms avatar
Jag är 25 år gammal och spelar fotboll i en lägre division (tänk division 4-5). Mitt lag spelar en klassisk 4-4-2-formation och jag brukar få en rätt offensiv roll på högerkanten. Det bästa jag vet är att utmana min ytterback med ett gäng överstegsfinter och sen slå in ett perfekt (när det väl händer) inlägg till en av våra forwards. Jag lever ganska mycket på min snabbhet och brukar vara ganska lyckosam vad det gäller att ta sig förbi mina ytterbackar.

Jag har spelat i laget sen jag var 19 år gammal och trivs väldigt bra med min roll och att jag fortfarande känner att jag utvecklas. En sak som dock oroar mig är när jag tittar mig runt om i omklädningsrummet. Av alla som har en liknande spelstil som jag (snabb och teknisk) så är jag äldst. Övriga kvicka yttrar är 23, 19, och 17. Vad jag kan komma på så har vi aldrig haft en äldre spelare (30+) med denna spelstilen. Vi har ett gäng killar på 30+ som varit i klubben hur länge som helst, men dessa är mittbackar, innermittfältare, targetspelare, målvakter, och ytterbackar. Gemensamt har de att de är bra på att rensa långt, vinna luftdueller, och spela rutinerat. Ingen av våra 30plussare kan göra något spektakulärt tekniskt, och de kan inte sprinta ifrån någon.

Hur fan kommer det sig? Är det omöjligt att vara en snabb, teknisk yttermittfältare när man är 30+?

Och vad innebär det här för min framtid? Min tanke är att fortsätta fotbollskarriären till åtminstone 35, men är det orealistiskt att anta att jag kan fortsätta med min nuvarande spelstil ända tills dess? Kommer jag behöva skola om mig till slut? Innan 30?
Citera
2018-08-06, 21:55
  #2
Medlem
Arjen Robben? Teknik är väl inget man tappar direkt som med speed...
Citera
2018-08-06, 22:00
  #3
Medlem
Ovanligt med överåriga yttrar eftersom att det för en yttermittfältare generellt är viktigt att vara snabbare än sin motståndare, något du säkert kan vara ett bra tag efter 30 om du har typ Bayerns fysteam bakom dig, men svårt för en svensson. Du får la bli innermittfältare eller anfallare, beroende på vad du tycker om hårt jobb.
Citera
2018-08-06, 22:05
  #4
Medlem
CharlieHallstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Ovanligt med överåriga yttrar eftersom att det för en yttermittfältare generellt är viktigt att vara snabbare än sin motståndare, något du säkert kan vara ett bra tag efter 30 om du har typ Bayerns fysteam bakom dig, men svårt för en svensson. Du får la bli innermittfältare eller anfallare, beroende på vad du tycker om hårt jobb.
Men mina styrkor är just snabbheten, snabba överstegsfinter, och flacka inlägg. Vad ska jag in i mitten och göra?

Är det helt hopplöst för en Svensson att behålla denna spelstil efter 30?
Citera
2018-08-06, 22:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
Men mina styrkor är just snabbheten, snabba överstegsfinter, och flacka inlägg. Vad ska jag in i mitten och göra?

Är det helt hopplöst för en Svensson att behålla denna spelstil efter 30?

Du kan mycket väl behålla snabbheten en bit efter 30, om du är jävligt snabb nu så kanske det inte gör så mycket om du tappar lite.. i värsta fall får du väl kliva ner på ytterbacken?
Citera
2018-08-06, 22:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
Men mina styrkor är just snabbheten, snabba överstegsfinter, och flacka inlägg. Vad ska jag in i mitten och göra?

Är det helt hopplöst för en Svensson att behålla denna spelstil efter 30?

Äh, det kan vara dina styrkor ändå - men med skillnaden att du får större frihet att välja ditt utgångsläge och kan undvika hamna en mot en för långt ner i banan.

Jag tränade en kille som gick upp tio kilo över en sommar, han var deprimerad över någon tjej, och det blev rätt tydligt att hans gamla roll som vindsnabb ytter var över, men han hade så bra teknik och tillslag att jag fortfarande ville ha honom på banan. Satte honom som anfallare, tillsammans med en snabb djupledsspringare, och sa till honom att han var fri att söka vilka ytor han ville. Vips så hamnade vi konstant i 2v1 på kanterna och stundom med mycket mer kreativ närvaro överlag utanför straffområdet. Rent tekniskt blev det en 4-5-1-formation med en offensiv mittfältare i helt fri roll. Borde passa gemene ytter att omskolas så tycker jag, men det gäller att det är en smart spelare.
Citera
2018-08-06, 22:36
  #7
Medlem
Alltså, du spelar i division fyra/fem? Klart du kan lira ytter där så länge du platsar på den positionen. Går ju inte att svara annat på frågan. Men som andra redan skrivit, snabbhet är inte fel för yttrar och man blir successivt långsammare efter typ 30.
Citera
2018-08-07, 08:53
  #8
Medlem
CharlieHallstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bacca
Arjen Robben? Teknik är väl inget man tappar direkt som med speed...
Gillar Robben men har inte följt honom på länge. Har han fortfarande samma spelstil som han hade i 20-årsåldern?

Citat:
Ursprungligen postat av Fernandoboy
Alltså, du spelar i division fyra/fem? Klart du kan lira ytter där så länge du platsar på den positionen. Går ju inte att svara annat på frågan. Men som andra redan skrivit, snabbhet är inte fel för yttrar och man blir successivt långsammare efter typ 30.
Lyssna. Jag har varit i den här klubben i 6,5 år nu. Jag kan inte komma på en enda spelare som varit kvick, irrationell, och teknisk som dessutom varit 30 eller äldre. Frågan är om jag ens kan komma på någon som varit 25+. Våra yttrar har alltid varit unga, kvicka killar. Det har aldrig ens kommit på tapeten att flytta ut en av våra "dinousaurier" på en yttermittfältsposition. Om det är så enkelt som du säger, var fan har alla vindsnabba 30-åriga yttrar hållit hus senaste 6,5 åren? Inte fan är det i vårt lag eller ens vår division i alla fall.
Citera
2018-08-07, 16:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
Gillar Robben men har inte följt honom på länge. Har han fortfarande samma spelstil som han hade i 20-årsåldern?

Ja det skulle kag säga. Söker mycket boll ute på högerkanten eller droppar ner och hämtar. Utmanar alltid och söker sej inåt planen vid straffområdet för att lägga upp den på vänstern för skott. Han är ju otroligt enfotad, har nog aldrig sett han skjuta med högern.
Han har tappat en aning i speed men är fortfarande väldigt snabb och framförallt explosiv när han växlar upp tempot efter att ha utmanat. Tyvärr har han varit väldigt skadebenägen genom hela karriären och än mer nu på senare år.
Härlig spelstil och mycket underhållande att kolla på..
Citera
2018-08-09, 04:23
  #10
Medlem
400Bens avatar
Jag är 30 år nu och ja, man tappat i smidighet och snabbhet någon gång efter 25.

Men man kan träna snabbhet och smidighet för att tappet ska bli så lågt som möjligt. Men det gör sällan spelare på denna nivån. Sedan är också 70 % av alla i den åldern på denna nivån otränade eller halvskadade. Ingen fördel ute på kanten direkt.

Tekniken försämras inte så länge man håller på med boll ständigt.

Beroende på hur orolig du ska vara beror på hur mycket du tränar snabbhet och smidighet. En dag kommer livet komma mellan fotbollen. Men ja, det finns få snabba 30+ i de lägre Divisionerna.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2018-08-09 kl. 04:27.
Citera
2018-08-09, 09:43
  #11
Medlem
CharlieHallstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jag är 30 år nu och ja, man tappat i smidighet och snabbhet någon gång efter 25.

Men man kan träna snabbhet och smidighet för att tappet ska bli så lågt som möjligt. Men det gör sällan spelare på denna nivån. Sedan är också 70 % av alla i den åldern på denna nivån otränade eller halvskadade. Ingen fördel ute på kanten direkt.

Tekniken försämras inte så länge man håller på med boll ständigt.

Beroende på hur orolig du ska vara beror på hur mycket du tränar snabbhet och smidighet. En dag kommer livet komma mellan fotbollen. Men ja, det finns få snabba 30+ i de lägre Divisionerna.
Hur tränar man snabbhet och smidighet? Ska erkänna att detta är ingenting jag lägger ned tid på just nu.
Citera
2018-08-10, 07:21
  #12
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
Hur tränar man snabbhet och smidighet? Ska erkänna att detta är ingenting jag lägger ned tid på just nu.

Finns massa övningar du kan göra.

Spring väldigt korta sträckor. Vi snackar 10, 20, 30 meter. Du springer allt du har och rätt långt ner med både huvud och kropp. Alltså gör dej liten när du springer. Jag hoppas du fattar vad jag menar Ha en låg tungdpunkt. Mycket start och stopp.

Smidighet kan du träna på många sätt med rep. Kolla med din tränare eller googla

Smidighet kan du även träna genom att göra sidledsförflyttningar med kroppen.

Ett tips är att ta kontakt med någon friidrottare som springer korta sträckor som 100 meter De om någon borde ju veta hur man håller igång snabbhet och smidighet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback