Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-06, 21:06
  #1
Medlem
Tjena!

Är timanställd på ett företag där jag tjänade 12000kr brutto på 2 veckors arbete. När jag fick mitt lönebesked visade det sig att jag får 8500kr utbetalt. Betyder det att de dragit 29% skatt på 12000kr vilket är en väldigt låg inkomst från första början? Eller kan det vara en engångshändelse. Nu funderar man ju över hur mycket som då dras vid den fulla lönen i slutet av denna månaden.

Någon som har en möjlig förklaring till vad som har hänt?
Citera
2018-08-06, 21:32
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotAnotherSheep
Tjena!

Är timanställd på ett företag där jag tjänade 12000kr brutto på 2 veckors arbete. När jag fick mitt lönebesked visade det sig att jag får 8500kr utbetalt. Betyder det att de dragit 29% skatt på 12000kr vilket är en väldigt låg inkomst från första början? Eller kan det vara en engångshändelse. Nu funderar man ju över hur mycket som då dras vid den fulla lönen i slutet av denna månaden.

Någon som har en möjlig förklaring till vad som har hänt?

De skall dra lön enligt den a-skattesedel du lämnat in. 29% är lågt.

Det är upp till dig stt begära jämkning om du vill att de skall dra mindre, om du exempelvis tror att jobbet är av tillgälllig natur. Det ansvaret ligger inte på din arbetsgivare.
Citera
2018-08-06, 21:35
  #3
Medlem
Hade en arbetsgivare förut som medvetet betalade in några procent extra i skatt av lönen. Det fanns något gott skäl till det som jag inte minns, men tyckte det var trevligt att få en ganska så fet skatteåterbäring varje år.
Citera
2018-08-06, 21:41
  #4
Medlem
Arbetsgivaren drar skatt efter en viss tabell. 29 procent känns normalt. Man betalar kommunalskatt cirka 30 procent lite olika i olika kommuner. Skatten på fulla lönen borde bli cirka 30 procent. När året är slut görs deklaration. Har man betalat för mycket skatt får man tillbaka pengar.
Citera
2018-08-06, 22:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
De skall dra lön enligt den a-skattesedel du lämnat in. 29% är lågt.

Det är upp till dig stt begära jämkning om du vill att de skall dra mindre, om du exempelvis tror att jobbet är av tillgälllig natur. Det ansvaret ligger inte på din arbetsgivare.

29% är snarare högt. Om t ex TS har skattetabell 33 och en månadslön på 24 tkr så ska skatten vara lite under 6 tkr på den. Att då dra 3.5 på halva den månadslönen låter för högt.
Citera
2018-08-06, 23:47
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
29% är snarare högt. Om t ex TS har skattetabell 33 och en månadslön på 24 tkr så ska skatten vara lite under 6 tkr på den. Att då dra 3.5 på halva den månadslönen låter för högt.

JAg huvudräknade helt på arslet. Jag beklagar.
Citera
2018-08-07, 17:23
  #7
Medlem
Okej tack för svaren! Låter iaf som detta är något som jag borde ta upp med lönekontoret. Har räknat genom olika hemsidor och det verkar snarare som att jag med full lön borde betala strax över 20%. Så att då betala mer än så för halva inkomsten verkar ju inte som att allt står helt rätt till.
Citera
2018-08-07, 18:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotAnotherSheep
Okej tack för svaren! Låter iaf som detta är något som jag borde ta upp med lönekontoret. Har räknat genom olika hemsidor och det verkar snarare som att jag med full lön borde betala strax över 20%. Så att då betala mer än så för halva inkomsten verkar ju inte som att allt står helt rätt till.


20% var bor du? Jag har 31%skatt som dras.
Tjänar du mindre än 130 000:-/år eller något sånt så blir det lägre skatt, vid deklarationen nästa år så får du tillbaks den extra skatten.

12000:- för 2veckors arbete är för övrigt inte dåligt
Citera
2018-08-07, 20:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
20% var bor du? Jag har 31%skatt som dras.
Tjänar du mindre än 130 000:-/år eller något sånt så blir det lägre skatt, vid deklarationen nästa år så får du tillbaks den extra skatten.

12000:- för 2veckors arbete är för övrigt inte dåligt

Bor i en mindre stad i Skåne. I dessa 12000 ingår cirka 40h kvälls-OB också så är väl hyffsat rimligt. En av sidorna jag använde för att räkna ut det är https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/. Enligt den sidan borde jag för en full månad betala 22,5%. Därmed borde 2 veckors arbete ge ännu lägre procentsats.
Citera
2018-08-13, 11:08
  #10
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
20% var bor du? Jag har 31%skatt som dras.
Tjänar du mindre än 130 000:-/år eller något sånt så blir det lägre skatt, vid deklarationen nästa år så får du tillbaks den extra skatten.

12000:- för 2veckors arbete är för övrigt inte dåligt


Din skatt dras säkert enligt skattetabell 31, vilket inte nödvändigtvis innebär 31% skatt, något du behöver komma upp i typ en bit över 40kr före skatt för att få.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback