Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-08-13, 22:48
  #37
Medlem
Jag har inget näringsverksamhet, och privata personer kan beskattas på inkomstskattelagen Näringsverksamhet.

Skattesatsen är 22%.

Måste betala egenavgifter som är på cirka 30-35%.

Man har rätt till att dra av kostnader omedelbart så som reparationer m.m.
Så d.v.s. får dra av mina utgifter/kostnader mot mina intäkter, och beskatta resten med 22%
Resterande summa beskattas på egenavgifter.

Så kom jag fram till det. Frågade om det stämde och om inte, vad stämmer?



Vi kommer inte bygga om så det blir 2 lägenheter, utan kanske göra så det blir 4-5 lägenheter då det redan finns rum för det och badrum. Behöver bara göra finare golv/väggar och bygga till skåp/hyllor.
Är detta tillåtet eller krävs det bygglov? (Det är redan byggt så för över 10 år sen. Vi gör bara balkongdörr till en ytterdörr och stänger igen en annan dörr genom att göra vägg av den.



Vem kan man ställa dessa frågor för att få 100% bekräftelse då jag har 10000 frågor och har inte råd med en jurist.

Måste veta vad man får bygga,
Hur man beskattas beroende på hur man gör - vilken sätt är mest minst skatt på och lagligt.
Hur avtalet ska vara för att det ska vara giltigt. Gäller hyreslagen eller kan man avtala fritt? Te.x. "Om ni röker och vi varnar er 3 ggr så upphör avtalet att gälla". Ett exempel, får jag skriva så?
Citera
2018-08-14, 13:34
  #38
Medlem
Kontrollera med byggnadsnämden i den kommun det berör. De bör veta vad du får göra. Har du otur måste även utrymningsvägar kontrolleras. OVK måste göras. Kommunen brukar även vilja ha in ett protokoll från en radonmätning men det och OVK kan du dröja lite med tills de frågar.
Citera
2018-08-14, 16:03
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumblover
Jag har inget näringsverksamhet, och privata personer kan beskattas på inkomstskattelagen Näringsverksamhet.

Skattesatsen är 22%.

Måste betala egenavgifter som är på cirka 30-35%.

Man har rätt till att dra av kostnader omedelbart så som reparationer m.m.
Så d.v.s. får dra av mina utgifter/kostnader mot mina intäkter, och beskatta resten med 22%
Resterande summa beskattas på egenavgifter.

Så kom jag fram till det. Frågade om det stämde och om inte, vad stämmer?



Vi kommer inte bygga om så det blir 2 lägenheter, utan kanske göra så det blir 4-5 lägenheter då det redan finns rum för det och badrum. Behöver bara göra finare golv/väggar och bygga till skåp/hyllor.
Är detta tillåtet eller krävs det bygglov? (Det är redan byggt så för över 10 år sen. Vi gör bara balkongdörr till en ytterdörr och stänger igen en annan dörr genom att göra vägg av den.



Vem kan man ställa dessa frågor för att få 100% bekräftelse då jag har 10000 frågor och har inte råd med en jurist.

Måste veta vad man får bygga,
Hur man beskattas beroende på hur man gör - vilken sätt är mest minst skatt på och lagligt.
Hur avtalet ska vara för att det ska vara giltigt. Gäller hyreslagen eller kan man avtala fritt? Te.x. "Om ni röker och vi varnar er 3 ggr så upphör avtalet att gälla". Ett exempel, får jag skriva så?

Med tanke på din oförmåga att ta till dig basal information så kan det stå dig väldigt dyrt att inte gå till ett proffs med alla dina frågor. Du har inte ens tagit till dig att du kommer att bedriva näringsverksamhet om du hyr ut lägenheter i ett hus med mer än två bostäder, och vet inte ens grundläggande principer för inkomstbeskattningen av en näringsverksamhet.

Eftersom du tänkt tjäna pengar på en verksamhet så bör du riskminimera genom att lägga ut lite pengar på en yrkesman. Nu försöker du få gratis information på en webbplats där du inte har en aning om bakgrunden eller kompetensen hos oss som ger svar. Du har ju som du själv skriver 10000 frågor.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback