Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-08-17, 14:07
  #37
Medlem
Sane?s avatar
Är detta en trolltråd eller funderar du på att bygga en jetski (som man ofta ramlar på) med en propeller i aktern?
Fullständigdt vansinnigt.
Citera
2018-08-17, 14:15
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Är detta en trolltråd eller funderar du på att bygga en jetski (som man ofta ramlar på) med en propeller i aktern?
Fullständigdt vansinnigt.


Klart det inte är. Finns dom som har utombordare på jetski.

Betydligt lättare att få in den i bilen.
Citera
2018-08-17, 16:33
  #39
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Klart det inte är. Finns dom som har utombordare på jetski.

Betydligt lättare att få in den i bilen.
Det jävligt mycket säkrare med en utombordare än en utstickande propeller. Varför inte bara bygga med vattenjet?
Citera
2018-08-17, 17:50
  #40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Det jävligt mycket säkrare med en utombordare än en utstickande propeller. Varför inte bara bygga med vattenjet?
Finns utombordare med vattenjet, bla honda jet 40.

https://www.boat-ed.com/images/drawings/jet_drives.jpg
Citera
2018-08-17, 20:34
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den har en s.k. häckpropeller för manövrering i hamn (och även bogpropeller), som en bogpropeller fast den sitter bakom akterspegeln, såhär:
Lite OT, men har du koll på hur många Ampere som din "SIDE-POWER" resp bogpropeller förbrukar?
Citera
2018-08-18, 10:33
  #42
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Lite OT, men har du koll på hur många Ampere som din "SIDE-POWER" resp bogpropeller förbrukar?
Nä det vet jag inte men det borde ju stå på dem eller i manualen så jag kan kolla nästa gång jag är i båten. Det sitter två bilbatterier/fritidsbatterier precis intill vardera motorn för att minska spänningsfallet och det är rätt feta kablar. Jag skulle gissa på minst ett par hundra A vardera.
Citera
2018-08-19, 04:00
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nä det vet jag inte men det borde ju stå på dem eller i manualen så jag kan kolla nästa gång jag är i båten. Det sitter två bilbatterier/fritidsbatterier precis intill vardera motorn för att minska spänningsfallet och det är rätt feta kablar. Jag skulle gissa på minst ett par hundra A vardera.
Min gissning blir då 24V 400A om det bara är on/off/riktning du kan styra. (Med individuell "12V"-laddning på alla batterier.)
Citera
2018-09-09, 22:21
  #44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Min gissning blir då 24V 400A om det bara är on/off/riktning du kan styra. (Med individuell "12V"-laddning på alla batterier.)
Tog lite tid att komma ihåg detta samtidigt som jag var i båten men nu har jag kollat. Den i fören är en sån här https://sleipnerab.se/produkt/19023/...-thruster-12v/ i 12 V-utförande. Effekten är 6,3 kW vid 10,5 V (hänsyn tagen till spänningsfall i batteri och kablar) så vi snackar hela 600 A. C:a 1000 N dragkraft. Den i aktern är förmodligen likadan.

En sådan skulle kanske räcka till TS:s bygge fast då med steglös effektreglering och inte bara av/på som på mina.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback