Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-06, 17:09
  #1
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Jag tittar ibland på SP500 och ser hur den handlas, och ibland får jag känslan av att den inte helt och hållet följer avvägningen av de 500 bolag den representerar.

Dvs genomsnittliga värdet, utan där den kan skilja sig.

Kan det vara så att terminerna ibland handlas såpass mycket i diskrepans ifrån de 500 aktierna var för sig som innebär att marknadsaktörer kan utöva betydande inflytande på terminen genom att ha många kontrakt respektive få?
Citera
2018-08-06, 18:31
  #2
Medlem
Jag tror att man normalt inte beaktar det underliggande aktierna, utan bara ser till indexet som en tidsserie.
Citera
2018-08-06, 23:47
  #3
Medlem
Bucketshops avatar
Det finns flera anledningar till att spreaden mellan indexet och terminen skiljer sig. Den teoretiska relationen mellan de två är termin = index plus ränta minus utdelning. Men alla dessa komponenter förändras och är inte nödvändigtvis desamma för alla investerare.

För det första så är utdelningen inte känd i förväg utan den biten är marknadens förväntade utdelning. Om marknadens förväntningar om utdelning kommer skillnaden mellan index och termin att förändras. För det andra så är "räntan" en ganska bred definition, eftersom olika investerare har tillgång till olika räntor kommer olika investerare ha olika värden på den komponenten.

Sen är det totala värdet på den dagliga handeln i terminen mångdubbelt högre än värdet på de underliggande aktierna så givetvis har spelare med stora positioner i terminen påverkan på både termin och underliggande.

Skillnaden kan såklart inte bli för stor eftersom det då skulle vara möjligt att köpa den ena och sälja den andra tills priserna korrigerades men skillnaden kommer aldrig att vara exakt detsamma hela tiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback