Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-06, 17:05
  #1
Medlem
Så jag köpte en digitalvåg som väger 0.01-100gram och har en 2krona mynt och ska enligt hemsidor väga 4.80gram men vågen säger 4.84 vilket är ganska nära men kan vikten skilja en aning för varje mynt eller behöver jag kalibrera vågen?

Tack på förhand
__________________
Senast redigerad av Babyspenat 2018-08-06 kl. 17:08.
Citera
2018-08-06, 17:18
  #2
Medlem
drvinds avatar
Väg flera mynt och se om det ser lika ut med dem? Vad anger tillverkaren för tolerans?
Citera
2018-08-06, 17:21
  #3
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Så jag köpte en digitalvåg som väger 0.01-100gram och har en 2krona mynt och ska enligt hemsidor väga 4.80gram men vågen säger 4.84 vilket är ganska nära men kan vikten skilja en aning för varje mynt eller behöver jag kalibrera vågen?

Tack på förhand

Vilken toleransklass har vågen ? Kolla i databladen över mätnoggranhet, linearitet, toleransband, etc.
Har du ingen kalibrerad referensvåg som du kan väga din "likare" (dvs ditt mynt) på.
Citera
2018-08-06, 17:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Så jag köpte en digitalvåg som väger 0.01-100gram och har en 2krona mynt och ska enligt hemsidor väga 4.80gram men vågen säger 4.84 vilket är ganska nära men kan vikten skilja en aning för varje mynt eller behöver jag kalibrera vågen?

Tack på förhand

Det är helt ok, mynt väger lite olika beroende på slitage mm. Och 0.04g är ingen större deal. Så jag hade inte bryt mig, men om du ska väga någon sjukt stark drog så kan ju det bli knas. Men då menar jag SJUKT stark (finns väl ett fåtal sådana)
Mvh
Citera
2018-08-06, 18:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drvind
Väg flera mynt och se om det ser lika ut med dem? Vad anger tillverkaren för tolerans?
Det var ett bra tips. Ska försöka fixa flertal 2 kronors mynt. Verkar inte stå någon tolerans då denna är en billig våg köpt här i Sverige men som kommer från kina (troligtvis) så kvalitén är säkert ingen vidare
Citera
2018-08-19, 19:52
  #6
Medlem
Krickerts avatar
Dom gamla enkronorna hade i af en ganska stor diff i vikt mellan olika mynt.
Har inte prov-vägt dagens skitmynt.
Citera
2018-09-10, 20:25
  #7
Medlem
stora_ostens avatar
Om du ska mäta upp tex doser av pulver som är extremt potent i små mängder så var försiktig.


Jag har en som väger 0.01 och använder den typ å väga braj och tjack nån enstaka gång ibland den har jag inte brytt mig om att kalibrera. Skulle jag till exempel väga upp en dos ur en påse med ett gram och Det var enstaka mg skulle jag inte våga utan att köpa en annan våg och defenetivt kalibrera.

Det finns små vikter att köpa som är för kalibrering av vågar. Jag har inte orkat bry mig eftersom jag inte säljer något till folk och som sagt braj och tjack är inte hela världen om det diffar 0.1 h hit eller dit ändå.

Det leder liksom inte till nån överdos eller snetrip pga att man får mer än en dos oavsiktligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback