Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-08, 02:40
  #13
Medlem
Det är väldigt enkelt.

När jag var ung hände ungefär samma sak. Jag tog en yxa och min hund. Närmade mig grävlingen medan hunden (en stor) skall. Nu till det viktiga: när du kommer inom svingavstånd, gärna i nåt slags hörn där grävlingens flyktalernartiv är få, så måste du gå emot din instinkt att slå med eggen i huvudet på den! Yxan bara studsar då, och såväl du, hund och grävling blir förvirrade.

Du ska vända yxan och slå med den plana ytan. Återkommande, hårt och med båda händerna. Fyra slag och den ligger där, ganska oblodig, och hunden får leka en stund med den.
Citera
2018-08-08, 02:43
  #14
Medlem
hippilis avatar
När jag köpte gården fanns det en grävling som inte heller var rädd. Var ganska trevligt men den försvann. Nu är det en räv som har blivit väldigt kompis med mej och husdjuren, ja tjejen och katterna, var väldigt orolig för katterna men det funkar bra och räven äter med med oss och snart är den väll inne i huset på besök
Citera
2018-08-08, 17:45
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3verlast
Det är väldigt enkelt.

När jag var ung hände ungefär samma sak. Jag tog en yxa och min hund. Närmade mig grävlingen medan hunden (en stor) skall. Nu till det viktiga: när du kommer inom svingavstånd, gärna i nåt slags hörn där grävlingens flyktalernartiv är få, så måste du gå emot din instinkt att slå med eggen i huvudet på den! Yxan bara studsar då, och såväl du, hund och grävling blir förvirrade.

Du ska vända yxan och slå med den plana ytan. Återkommande, hårt och med båda händerna. Fyra slag och den ligger där, ganska oblodig, och hunden får leka en stund med den.
Yxa är INTE ett tillåtet jaktvapen, så det förslaget är ett mycket DÅLIGT förslag !

Låt grävlingen vara men om den börjar att gräva under bostadshuset, då kan du ha skäl att ta hjälp av en RIKTIG jägare.
Citera
2018-08-22, 22:04
  #16
Medlem
Jag får tacka för tipsen om att ge den vatten och mat. Nu har jag fått ett nytt husdjur. Den har börjat krafsat på dörren när maten och vattnet är slut.

Hur fan vet en grävling om hur den ska göra?
Citera
2018-08-23, 09:03
  #17
Medlem
448s avatar
Djur är inte blåsta , jag blev bästa polare med en räv på 10 timmar som jag räddat från en väg efter den påkörd.Den hade bara fått häftiga slag mot kroppen med lite blodvite och var på benen och utsläppt efter ett halv dygn.

Den kom fram till mig efter den rymt från lådan som skulle ta den till skogen och hälsade.

På nolltid , dom fattar liksom.

Är i Alaska nu ,skall dock inte ha en making new friendsrunda med grizzlybjörnar....
Citera
2018-09-22, 12:46
  #18
Medlem
Vi hade en grävling under huset. Den kom fram och tittade när jag var ute med hunden. Höll sig dock på lite avstånd. Den blev dock rädd när man sprang efter den. Den var inte så snabb så kunde springa efter den ca 200 meter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback