Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-24, 11:03
  #13
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Om det finns intresse så skulle jag kunna tota ihop en kort guide till personvalet om någon vill ha tips på vilka lokala riksdagskandidater som man kan kryssa. Jag anser mig ha rätt bra koll.
Citera
2018-08-25, 18:08
  #14
Medlem
M829A3s avatar
Jag rekommenderar att ni kryssar Björn Söder,detta då han tillhör SD:s gamla garde och har en klarsynt och nykter uppfattning om frågan kring nationalitet och medborgarskap (jag tänker naturligtvis på kontroverserna kring huruvida Sveriges officiella minoriteter är svenskar eller inte) ,något som är helt nödvändigt ifall SD på sikt inte ska förfalla totalt och bli ännu ett blatteinkluderande mångfaldsparti som förnekar svenskars existens.
Citera
2018-08-26, 09:37
  #15
Medlem
flashbacktrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Om det finns intresse så skulle jag kunna tota ihop en kort guide till personvalet om någon vill ha tips på vilka lokala riksdagskandidater som man kan kryssa. Jag anser mig ha rätt bra koll.

Det vore intressant! Tänkte välja någon av de som står lite högre på listan, de har jag bäst koll på, men inte tillräckligt bra för att kunna göra ett "säkert" val.
Citera
2018-08-26, 11:51
  #16
Medlem
Röstar inte SD men förutom Jimmie Åkesson så jag hade röstat Björn Söder.
Citera
2018-08-26, 13:19
  #17
Medlem
FranzXavierWernzs avatar
Har funderat länge på detta. Skulle kunna köra default på Marcus Wiechel som förra gången.

Men den här gången vill jag göra en riktig markering. Och därmed tänker jag kryssa på Björn Söder. En stabil och stark röst för värdekonservatism. Han har även tagit upp Tommy Robinson-fallet i Sveriges Riksdag. Och så är han SD:s starkaste röst emot NATO.

Jag vill se Björn Söder ha en starkare och mer framträdande roll i Riksdagen och inom partiet framöver.
Citera
2018-08-30, 22:25
  #18
Medlem
Milovinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Katja Nyberg, arbetar på NOA inom polisen.
Thomas Morell, tidigare långvarig trafikpolis.

Är dom poliser jag känner till som kommer sitta i riksdagen för Sverigedemokraterna efter valet.

Nu har jag röstat på SD. Kryssade även för Katja Nyberg.
Citera
2018-08-31, 15:18
  #19
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milovina
Nu har jag röstat på SD. Kryssade även för Katja Nyberg.

Jag kryssade Peter Jezewski, mest för att jag tycker det är lite roligt och att jag gillar Peter.
Citera
2018-09-01, 10:31
  #20
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Okej, på begäran så kan jag rekommendera vilka personer man kan kryssa i valet. Jag har tittat lite på gamla anteckningar och anföranden från landsdagar och valkonferenser och sedan "fudgat" det lite med den personkännedom som jag själv har.

Notera nu att jag går efter vilka kandidater som faktiskt är från respektive valkrets. I vissa valkretsar har jag hoppat över uppenbart duktiga kandidater eftersom jag tänker att det kan vara bra att ge folk längre ner på listan en chans. Toppkandidaterna kommer ju in ändå. På flera ställen har det varit riktigt svårt att föreslå någon - det kan finnas flera bra kandidater (eller omvänt: mycket få). Ta heller inte det här som att jag hatar alla andra på listan - man får ju bara välja en!

Blekinge län: #2 Richard Jomshof
Visserligen är Åkesson själv från Blekinge, men pga valsystemets teknikaliteter så är det väldigt osannolikt att han blir vald där. Richard behöver nog ingen närmare presentation.

Dalarna: #65 Benny Rosengren
Rosengren är Dalarnas hårt prövade distriktsordförande som har överlevt i det stormiga distriktet i ett par år nu. Enbart det är ett tecken på politisk kompetens. I övrigt är det ont om kandidater på Dalavalsedeln som faktiskt är från Dalarna - de flesta är utfyllnad från andra områden.

Gotland: -
Det finns två personer från Gotland på valsedeln och jag känner egentligen inte någon av dem. Jag kan inte rekommendera någon. Å andra sidan krävs ett oerhört bra resultat på Gotland för att vi ska ta mandat där.

Gävleborg: #65 Richard Carlsson
Richard är kommunalråd i Gävle. Ganska få minns det nu, men i likhet med övriga från Gävleborg röstade han faktiskt nej till nedgraderingen av nationalism i striden på årsmötet 2011. Dessutom gick han på gymnasiet i Tierp med mig på 90-talet. 'Nuff said.

Göteborg: #63 Björn Tidland
Tidland har varit en av de ledande i Göteborg under mandatperioden och har lyckats rida ut de hårda falangstrider där som slutade med en avhoppad fd partiledare och ett uteslutet oppositionsråd.
Tidland har haft en svår sits i det läge som varit, men han är en av de bättre kandidaterna i Göteborg.

Halland: #62 Erik Hellsborn
Erik är en långvägare som har haft flera olika poster i partiet men de senaste åren kört ett race i relativ tysthet som kommunpolitiker. Han är en man med hjärtat på rätta stället som just nu driver en personvalskampanj i sitt län. Stöd honom!

Jämtland: #61 Peter Johansson
Jämtland har få kandidater, men Johansson har varit riksombudsman ganska länge och har därmed lärt känna partiet utan och innan. Den sortens politisk erfarenhet kommer nog att tjäna honom och SD väl i den stora riksdagsgrupp som vi lär få efter valet.

Kalmar: #63 Thoralf Alfsson
Många på Flashback känner säkert till bloggaren och kommunpolitikern Thoralf väl, men för er andra så är han en fd riksdagsman för SD (petad i valet 2014) som nu söker comeback. Han är mer än kvalificerad och kommer säkert att vara en frispråkig röst i kammaren.

Kronoberg: #2 Mattias Karlsson
Mattias behöver ingen närmare presentation.

Malmö: #2 Per Ramhorn
Per Ramhorn är vice gruppledare i riksdagen och talesman i sjukvårdsfrågor.

Norrbotten: #61 Robert Lund
Robert är en stridbar riksombudsman som har härdats genom tålmodigt harvande på gräsrotsnivå. Den sortens politisk erfarenhet kommer nog att tjäna honom och SD väl i den stora riksdagsgrupp som vi lär få efter valet.

Skåne norra och östra (Kristianstads län): #52 Patrik Jönsson
Regionrådet Patrik Jönsson är en av de tyngsta politikerna i SD-Skåne och har varit med länge i spelet. Hans goda omdöme är nu på väg in i riksdagen och han förtjänar därmed ett kryss.

Skåne södra: #61 Paul Svensson
Svensson är en veteran som har suttit i partistyrelsen under tidigare år. Han har fortsatt vara aktiv kommunalt och kandiderar nu till riksdagen. En gammal SD-kämpe.

Skåne västra: #69 Daniel Engström
Engström är en doldis men välkänd i partiet i södra Sverige. Han är något av en ideolog som har hållit flera föreläsningar om konservatism i den delen av landet. En man med principer, således.

Stockholms stad: #58 Katja Nyberg
Nyberg är en polis som tagit steget över till den politiska världen. Som sådan vet hon hur gatan ser ut och det är en egenskap som behövs i riksdagskammaren.

Stockholms län: #63 Fredrik Lindahl
Stockholms distriktsordförande Lindahl är en man som sett mycket och fostrats i den hårda skola som är "Lenet". Han är känd för att vara den som lade fram förslaget om att lägga ner public service till årets landsdagar; ett förslag som har höjd aktualitet just nu.

Södermanland: #4 Roger Richtoff
Roger är visserligen min chef, men han är också en stridbar herre som är så gott som helt okänslig för mediala angrepp. Beundransvärt!

Västerbotten: #63 Petter Nilsson
Västerbottens distriktsordförande Nilsson är en slipad operatör som fått lära sig den hårda vägen hur partiet funkar. Västerbotten har fått ta en hel del stryk, men Nilsson har löst uppgiften. Han värjer sig egentligen mot att bli riksdagsledamot som den arbetarhjälte han är, men han är väl kvalificerad.

Västernorrland: #2 Sven-Olof Sällström
Sällström är vid det här laget en mycket rutinerad riksdagsman som gott kan sitta en period till.

Västmanland: #3 Ann-Christine From Utterstedt
Oppositionsrådet i Västerås är ett nytt namn i PS som är lovande för framtiden.

Västra Götaland norra: #61 Heikki Klaavuniemi
Heikki, som är regionråd i Västra Götaland, har en god moralisk kompass och en överlevnadsinstinkt som talar om för honom när han ska följa den och inte. Det faktum att han alls är med på listan - och på valbar plats! - är ett kvitto på hur klok den strategin är.

Västra Götaland södra: #68 Jimmie Stranne

Stranne är ännu en veteran som funnits med i många strider på rätt sida.

Västra Götaland västra: #62 Fredrik Eriksson
Eriksson sitter i riksdagen nu, men har fått nöja sig med plats 62 i sin valkrets. Han är en rutinerad herre som jag först träffade i Almedalen 1996. Efter det har han hunnit med att sitta i partistyrelsen och blev sedermera riksdagsman.

Västra Götaland östra (Skaraborg): #62 Jonas Eriksson
Jonas Eriksson är en hedersman som hittills har föredragit att arbeta lokalt, men jag är säker på att han har en ljus politisk framtid. Blir det inte nu så blir det senare.

Örebro: #61 Per Söderlund
Pelle Söderlund är Örebros distriktsordförande och är en pålitlig och jordnära person som alltid har ett leende på läpparna trots de stundtals tuffa uppgifter som hans distrikt har ålagt honom.

Östergötland: #3 Jonas Andersson
Jonas är en av de få som har sin bakgrund i det gamla SDU:s ledning. Han lämnade tidigt förbundet för att istället bli verksam i partiet i Östergötland. Det distriktet har länge haft infekterade strider, men har nu någon sorts intern borgfred.
Citera
2018-09-01, 16:02
  #21
Medlem
Thoralf Alfsson SD, Kalmar län, han jobbar stenhårt o är duktig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback