Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-06, 19:56
  #13
Medlem
Smaka-migs avatar
Det är väl folkhögskolan som folk ser ned på?
Citera
2018-08-11, 18:16
  #14
Medlem
De som lever på andras arbete ser ofta ner på dem som arbetar. Det är inbyggt i den borgerliga mentaliteten.
Citera
2018-08-13, 20:36
  #15
Medlem
Förklara för oss oinvigda; om yrkesutbildningar bär med sig negativa konnotationer, vad för typ av utbildningar har då istället positiva? Konst?
Citera
2018-08-13, 23:56
  #16
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Förklara för oss oinvigda; om yrkesutbildningar bär med sig negativa konnotationer, vad för typ av utbildningar har då istället positiva? Konst?

Det har inte så mycket med inriktningen att göra, utan snarare utbildningsformen. Sverige är även utbildningsmässigt ett mycket segregerat land. Skotten mellan t ex YH och vanliga högskolor och universitet är vattentäta.

De senaste årtiondena har politikerna dessutom lanserat en föreställning att det är fint och bra att gå på högskola. Samtidigt har såväl intagningskraven som kvaliteten på många utbildningar sjunkit, då förkunskaperna på studenterna är sanslöst dåliga.

Som jag sagt tidigare; –högre studier är genväg till kunskap, varken mer eller mindre.
Citera
2019-12-16, 21:18
  #17
Medlem
Jag lånar tråden lite

Är det någon som har läst på universitet och sedan en yh utbildning? Isåfall vad örd en stora skillnaden dåd er kommer till svårighetsgraden?
Citera
2019-12-17, 00:07
  #18
Medlem
Gynekologstols avatar
Det är väl främst södertörnsdoktorander och liknande patrask som ser när på yrkesutbildade människor.
Citera
2019-12-18, 12:09
  #19
Medlem
Som civilingenjörsstudent så är jag faktiskt lite avundsjuk gentemot de med en yrkesutbildning, både på gymnasial nivå och några år efter. Elektrikerna verkar tjäna bra pengar med relativt liten kunskapsbank, hinner arbetat i många år och kanske till och med skaffar lägenhet/hus innan jag ens är klar med min utbildning till exempel.

Blir dock också irriterad på den här typen av människor när de skryter om att de läst någon mattekurs och minsann är på samma nivå som [insert svår utbildning på tungt universitet] för att det finns en kurs med liknande namn. Ibland så försöker de dumförklara en när man diskuterar något som de inte ens har en utbildning inom. Svårt att visa respekt/inte se ner på folk när det inte är ömsesidigt :/
__________________
Senast redigerad av koffeinberoende 2019-12-18 kl. 12:11.
Citera
2019-12-19, 17:08
  #20
Medlem
Belinda-es avatar
Nu vet jag inte om detta har nämnts i tråden men om inte kan jag tillägga: Att ni glömmer ta ännu en viktig sak i aktning, nämligen att många personer även vill kunna ha möjligheten att studera utomlands 6-12 månader.

Det är ju en väldans skillnad då. Skolor som Kth och SU har särskilt väldigt attraktiva utbytesuniversitet och högskolor som partners.

Finns många som faktiskt tycker det är en härlig möjlighet att få bo i ett annat land samtidigt som man har csn och kan ha kul i de landet. När i livet skall man få den möjligheten efter studier? När man har familj (och jobb) är det svårare att dra till tex Australien och bo där i 6-12 månader som student.
Skolan ordnar med visum och sånt också, i annat fall svårt att få visum till vissa länder för mer än 3 månader, än mindre 1 år.

Utbyte i tex något av dessa länder är väldigt attraktiva: Singapore (man kan då åka på weekendresor till tex Thailand och Bali till billiga priser) Australien, USA, Nya zeeland, Japan, Kina, Italien, Spanien.

Så klart många vill kunna åka på utbyte när man är ung och utan saker som inte hunnit tynga en i livet.


Yrkeshögskola kommer ej ge en den möjligheten och det var ett av anledningarna att jag valde högskola över YH
Citera
2019-12-28, 19:22
  #21
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belinda-e
Nu vet jag inte om detta har nämnts i tråden men om inte kan jag tillägga: Att ni glömmer ta ännu en viktig sak i aktning, nämligen att många personer även vill kunna ha möjligheten att studera utomlands 6-12 månader.

Det är ju en väldans skillnad då. Skolor som Kth och SU har särskilt väldigt attraktiva utbytesuniversitet och högskolor som partners.

Finns många som faktiskt tycker det är en härlig möjlighet att få bo i ett annat land samtidigt som man har csn och kan ha kul i de landet. När i livet skall man få den möjligheten efter studier? När man har familj (och jobb) är det svårare att dra till tex Australien och bo där i 6-12 månader som student.
Skolan ordnar med visum och sånt också, i annat fall svårt att få visum till vissa länder för mer än 3 månader, än mindre 1 år.

Utbyte i tex något av dessa länder är väldigt attraktiva: Singapore (man kan då åka på weekendresor till tex Thailand och Bali till billiga priser) Australien, USA, Nya zeeland, Japan, Kina, Italien, Spanien.

Så klart många vill kunna åka på utbyte när man är ung och utan saker som inte hunnit tynga en i livet.


Yrkeshögskola kommer ej ge en den möjligheten och det var ett av anledningarna att jag valde högskola över YH


Då har du inte helt rätt för dig. Flera yrkeshögskolor har samarbeten med internationella skolor och universitet. Bland annat vet jag säkert att t ex IHM Business School har sådana samarbeten, och det är många som fortsätter efter två år på YH och tar ett tredje år utomlands och kommer hem med en internationellt gångbar, akademisk examen (e.g. BA). Tyvärr finns inte samma möjligheter till samarbete inom Sveriges gränser.

Dessutom är det i vissa branscher så, att YH kan ha högre status och bättre renommé inom ett specifikt område, vilket gör just denna utbildning mer attraktiv än motsvarande högskole- /eller uppdragsutbildning.
Citera
2020-01-02, 13:24
  #22
Medlem
Belinda-es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
[/u][/b]

Då har du inte helt rätt för dig. Flera yrkeshögskolor har samarbeten med internationella skolor och universitet. Bland annat vet jag säkert att t ex IHM Business School har sådana samarbeten, och det är många som fortsätter efter två år på YH och tar ett tredje år utomlands och kommer hem med en internationellt gångbar, akademisk examen (e.g. BA). Tyvärr finns inte samma möjligheter till samarbete inom Sveriges gränser.

Dessutom är det i vissa branscher så, att YH kan ha högre status och bättre renommé inom ett specifikt område, vilket gör just denna utbildning mer attraktiv än motsvarande högskole- /eller uppdragsutbildning.

Ja där ser man! Ja jag visste inte om att YH hade internationella samarbeten!

Jag kan absolut tänka mig att vissa YH utbildningar har bättre renomme beroende på område. Önskar verkligen att akademiska utbildningar också hade mer praktik :/
Citera
2020-07-17, 18:08
  #23
Medlem
Allt beror ju på vilken bransch

Hyper Island har ju mycket resurser dådnet gäller kontaktnät för att kunna få jobb efter skolan

Vissa yh är ansedd för att kunna en specifik uppgift i en bransch. Inom läkaryrket skulle det kunna vara en administratör inom medicin, den som antecknar det läkaren säger åt en patient.

Vissa som bland annat jag känner att universitetsutbildningar kan kännas för fyrkantigt och att det alltid finns ett svar, gärna för mycket fördjupningar för en fråga

Skulle man ha läst till tex snickare på universitet hade de säkert ställt krav på att kunna matematik D, Fysik D och Anatomi för att kunna förstå sig på hur man skall arbeta på rätt sätt. Lägg gärna till en kurs om affärsjuridik och personalvetenskap som rör sig om rättigheter som anställd. Därefter kanske en kurs som består av det praktiska

Det känns som att många universitet gärna vill att du skall kunna allt utanför än det du vill kunna

Varför skall alla som läser turistprogram läsa om arkitektur, geologi och statsvetenskap? Bättre att ta kurser som handlar hur man kommersialiserar besöksnäringen och förstå sig på hållbar utveckling.

Jag har aldrig mått så mycket bättre tack vare rätt utbildning och att jag har fixat alla tentor, lärarna är mer kompetenta än de flesta från universitetetet trots att de har mer resurser om man har tex dyslexi eller liknande
Citera
2020-07-18, 08:52
  #24
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrkoon
Ja varför?
Framförallt verkar denna negativa syn komma från akademiker och folk som studerar på "vanliga" högskolor. Det brukar låta såsom att yrkesutbildningar inte leder till något eller är att det är lata vägen in på arbetsmarknaden som bara ger lågavlönade arbeten.

Är själv utbildad via en yrkeshögskola, har idag ett bra jobb jag trivs med och har många dörrar öppna på arbetsmarknaden, alla jag pluggade med har även jobb. Jag fick studera i två år, fem dagar i veckan med 6 månaders praktik på det för att ta mig igenom utbildningen. Vi läste även flera ämnen på samma gång med en eller två tentor i månaden.

Innan jag yrkesutbildade mig läste jag ett statsvetenskapligt program på en vanlig akademisk högskola, hoppade av efter en viss tid och det ångrar jag inte en sekund idag.
Tvärtemot vad jag läste på YK så var programmet på högskolan inte det minsta yrkesförberedande och majoriteten av dom jag pluggade med då har helt andra jobb eller inga alls idag.

Så varför detta förakt mot YK-utbildade? Visst finns det mycket flumutbildningar på yrkeshögskolor men det gör minst lika mycket på vanliga högskolor och universitet, om inte mer.

Vill inte påstå att något av alternativen är BÄTTRE, jag inte ser ner på akademiker och har bara respekt för folk som orkar plugga för att få sig ett jobb.

Jag har pluggat 6 år på universitet och högskola och har pluggat på YH och ser ned på högskola/universitet.

Det beror nog på att jag pluggade på 90-talet när högskolan byggdes ut och jag har inte varit ingenjörsstudenten utan pluggat skit vem som helst kunde läsa, bara man var läskunnig.

Hade jag läst språk och blivit bra på det hade jag nog också haft en bättre attityd till högskola/universitet. Kraven är ju för låga på de allra flesta studenterna. Det som inte imponerar på mig är saker som företagsekonomi och juridik. Det du läst imponerar inte på mig det heller, ingenting. Krävs ju ingenting för att lyckas med det där.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback