Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-05, 17:47
  #13
Medlem
Krusensnorres avatar
Du tänkte rätt, men det var nog för kallt.
Citera
2018-08-05, 22:01
  #14
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Läst om folk som hittar getingar bland ved dom har utomhus sen vaknar dom till liv igen inne. Men okej dom kanske inte hade 20 minus som i min frys.
Det handlar förmodligen om drottningar som gått i ide till nästa sommar.
Citera
2018-08-05, 22:06
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det handlar förmodligen om drottningar som gått i ide till nästa sommar.


Drottningarna övervintrar väl i boet? De som ligger bland ved och på liknande ställen har jag fått lära mig är dem som helt enkelt ska dö, de som gjort sitt och kryper undan för att dö.
Citera
2018-08-05, 22:17
  #16
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgh
Drottningarna övervintrar väl i boet? De som ligger bland ved och på liknande ställen har jag fått lära mig är dem som helt enkelt ska dö, de som gjort sitt och kryper undan för att dö.
Anticimex skriver: "Endast de honor som lämnat boet och blivit befruktade övervintrar."
https://www.anticimex.com/sv-SE/skad...och-getingbon/
Citera
2018-08-05, 22:57
  #17
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Visst kan man kyla ner en geting utan att den dör, men man kan inte frysa ner den. De som övervintrar fryser ner, men det krävs att det går långsamt annars är de dödens.

Vill man söva insekter så är enklaste sättet att utsätta dem för en koncentrerad koldioxidatmosfär. Helt enkelt, stoppa dem i en sodastreamflaska och fyll flaskan med kolsyra utan att ha skruvat dit flaskan helt. Man behöver inte gå till överdrift med gasen. De brukar skälva till och så är det godnatt i ca fem minuter (om man tar ur dem ur flaskan såklart). Upptäckte detta av misstag när jag skulle gjuta in kryp i plast. Trodde de var döda men de började kravla omkring i plasten så det gick åt helvitte och jag fick döda dem med kylspray istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback