Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-05, 15:46
  #1
Medlem
Och om nu inte med något obegripligt som "du ska ha en trefyrtiosjua med sklurfkkapacitet på 56 gigablopp" eller något annat nördsnack. Jag får internet från bredbandbolaget. Just nu har jag en router som är i förbindelse med datorn via en sladd som ser ut så här:

http://dizw242ufxqut.cloudfront.net/...407327-org.jpg

Måste jag ha någon annan typ av kabel när jag får fiber istället?
Citera
2018-08-05, 15:51
  #2
Medlem
Troligen inte. Beror naturligtvis på vilken anslutningsbbox din nya leverantör installerar.
Men just den hårdvaran brukar vara fysiskt identisk.
Citera
2018-08-05, 16:00
  #3
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Och om nu inte med något obegripligt som "du ska ha en trefyrtiosjua med sklurfkkapacitet på 56 gigablopp" eller något annat nördsnack. Jag får internet från bredbandbolaget. Just nu har jag en router som är i förbindelse med datorn via en sladd som ser ut så här:

http://dizw242ufxqut.cloudfront.net/...407327-org.jpg

Måste jag ha någon annan typ av kabel när jag får fiber istället?
Det ska även vara den kabeln nu länkade mellan fiberdosan och din router. Dock brukar det följa med fiberdosan. Annars finns det på dom flesta ställena.
Citera
2018-08-05, 16:19
  #4
Medlem
Fyllefyllots avatar
Förmodligen behöver du inte byta något alls, internet kommer bara bli extra snabbt. Är det så att du använder trådlöst internet hemma, eller/och flera datorer/tvspel via LAN-kabel vilket de flesta gör så bör man se till att man har nog bra router, vilket många redan har. En fälla för orimligt många (har jag märkt) är att man sitter med en router som är typ 10+ år gammal och gnäller för att man inte får ut 100/100 från sitt bredband. Jag kommer själv ihåg när comhem eller vad det nu var skickade ut sina internetrouters med inbyggd wifi och vad det var, fan det fungerade ju knappt.

En fullt fungerande bra router som duger till vanliga användere kostar inte alls speciellt mycket, långt, långt under tusenlappen om du nu eventuellt behöver det, vilket du förmodligen inte gör, se till att det är en nyare med 5hz bara, samt att den har lika många uttag som man behöver, inga konstigheter.
Citera
2018-08-05, 17:22
  #5
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Och om nu inte med något obegripligt som "du ska ha en trefyrtiosjua med sklurfkkapacitet på 56 gigablopp" eller något annat nördsnack. Jag får internet från bredbandbolaget. Just nu har jag en router som är i förbindelse med datorn via en sladd som ser ut så här:

http://dizw242ufxqut.cloudfront.net/...407327-org.jpg

Måste jag ha någon annan typ av kabel när jag får fiber istället?
Kabeln är troligen inget problem, men ev. så behöver du ny router beroende på vad du har idag.
Citera
2018-08-05, 18:04
  #6
Medlem
nätverkskablen bör var cat 5e eller cat 6

t
Citera
2018-08-06, 21:21
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Och om nu inte med något obegripligt som "du ska ha en trefyrtiosjua med sklurfkkapacitet på 56 gigablopp" eller något annat nördsnack. Jag får internet från bredbandbolaget. Just nu har jag en router som är i förbindelse med datorn via en sladd som ser ut så här:

http://dizw242ufxqut.cloudfront.net/...407327-org.jpg

Måste jag ha någon annan typ av kabel när jag får fiber istället?

Om du ska byta till fiber så får vi anta att du nu har ADSL via telefonjacket. Din router är då ett ADSL-modem eller kanske en kombination av ADSL och ethernet.
Vad heter "routern"?
Har den uttag som det står WAN eller Internet på och som passar till den ethernetkabel du länkade till?

Ingen dator har anslutning för fiber så fiber görs om till ethernet antingen i din egen utrustning i lägenheten eller i en central utrustning i huset eller området.

Den typ av kabel du länkade till ska du ha:
Från dator till routerns LAN-port.
Från routerns WAN uttag till ditt nya vägguttag.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-08-06 kl. 21:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback