Citat:
Ursprungligen postat av
Lukas17
Ja, det kan man väl om man vill. Min grundtes är att vi håller med varandra, så varför är du långrandig för och går inte vidare i diskussionen? Har du ett pervest behov av att ha rätt? Lite det som är min poäng. Vad vill du själv komma fram till?
Du skrev något som inte stämde, jag bemötte det. Att gå in på lite stickspår ser jag inte som några problem, görs hela tiden på FB.
:
Din naivitet slår igenom. Kollat upp hur gemene man äter i Sverige? Så du tror att vanlig husmanskost är en bra kost trots att nästan var och varenda människa utvecklar hälsoproblem på sikt

? Typ potatis, köttbullar, med en massa brunsås och ärtor? Jag tror inte på husmanskost, tror inte den är ideal, vissa maträtter kanske, men vanlig mat leder till vanlig ohälsa skulle jag säga. Är du nöjd med folkhälsan så kan du följa de vanliga råden men finns många som har tänkt som du: ''Äh, bara att äta bra råvaror och äta varierat''. Följ den stigen och du kommer sannolikt få problem själv på sikt.
Studier som du förmodligen inte kan tolka. Det finns inga långtidsstudier med förmåga att fastställa kausalitet som kan slå fast att frukt och grönt leder till överlägsna resultat. Det är enbart populationsstudier där man gör kvalificerade gissningar. Inget annat.
Att du tror att resultaten är så imponerande är förmodligen för att du inte kan tolka vad du läser utan gör som många andra.
Vad är normen när det gäller mat och sockerkonsumption samt ohälsa? Gör lite research du. Verkar de nuvarande råden fungera bra

?
Jodå, jag klarar det. Bara det att du skriver kilometerlånga inlägg som man knappt orkar svara på haha. Nej, jag är ingen tonåring. Jag är mer bildad än de flesta och vi kan diskutera forskning när du vill, jag kommer dock ställa frågor till dig om du länkar till något som jag förväntar mig att du svarar på korrekt.
Problemet är när det blir för mycket och glukosfettsyracykeln aktiveras vilket krossblockerar upptag av fett och socker. Detta skapar i sin tur en massa inflammation i kroppen och är en av grundorsakerna till diabetes typ-2 och många andra av våra välfärdssjukdomar. Men detta har du givetvis inte koll på? Denna process?
https://en.wikipedia.org/wiki/Randle_cycle
Så äter man pasta med en massa gräddsås så är man skonad? Fel. Blandkost överlag har inte funkat väl.
Jag orkade inte svara på mer.
Ja, det kan man väl om man vill. Min grundtes är att vi håller med varandra, så varför är du långrandig för och går inte vidare i diskussionen? Har du ett pervest behov av att ha rätt? Lite det som är min poäng. Vad vill du själv komma fram till?
Om du håller med mig varför diskuterar du ens med mig? Jag har redan sagt vad jag själv vill komma fram till redan i mitt första inlägg.
Jag tycker det är väldigt svart och vit med dieter där man utesluter kolhydrater när det finns mat med kolhydrater som faktiskt är nyttig.
Vad kommer hända om man äter nyttig man som innehåller kolhydrater? Kommer himlen faller ner?
Du skrev något som inte stämde, jag bemötte det. Att gå in på lite stickspår ser jag inte som några problem, görs hela tiden på FB.
Vad är det som jag skrev som inte stämde?
Din naivitet slår igenom. Kollat upp hur gemene man äter i Sverige? Så du tror att vanlig husmanskost är en bra kost trots att nästan var och varenda människa utvecklar hälsoproblem på sikt
Nej men har du asperger eller någon likande diagnos? För det har jag inte påstått.
Du påstår att jag sagt eller tycker saker som jag inte har påstått.
Vad är det du egentligen försöker med?
Jag påstod att det inte är någon norm att äta på donken varje vecka för gemene svensk.
Det betyder inte att jag tycker att mat som den generelle svensken äter är bra.
Problemet i Sverige är primärt inte vad man äter även om det är viktigt utan att folk helt enkelt överrätter.
Näringsbrist är inte speciellt vanligt utan det är ju folk som äter ensidigt och inte varierat som får detta främst.
Ärligt talat hur är det med din tolkningsförmåga av texter? Har du ens gått ur gymnasiet?
Åt idag äggröra med avokado samt paprika till.
Middag Quinova med kyckling, dressing på olivolja med salladsmix, cashewnötter, solroskärnor och pumpakärnor.
Mellanmål innan träning banan och apelsin samt kvarg.
Ikväll, sötpotatis i ugn med andra rotfrukter samt fläskfilé .
Du får gärna berätta vilka problem jag kommer få och vad jag äter specifikt som kommer ge mig problem och varför det ger problem.
Om du inte klarar av det så tycker jag att du ska knippa igen.
Studier som du förmodligen inte kan tolka. Det finns inga långtidsstudier med förmåga att fastställa kausalitet som kan slå fast att frukt och grönt leder till överlägsna resultat. Det är enbart populationsstudier där man gör kvalificerade gissningar. Inget annat.
Jaha och det avgör du som inte kan läsa och lägger ord i andras mun?
Du har ju suttit här jag påstått en massa skit som jag inte har skrivit, när jag ber dig citera så klarar du inte detta utan skriver något om att jag vill ha rätt istället
Vidare så går jag hellre på det och vad jag kan se i min omvärld göra än någon tomte som säger att canivore, eller lchf osv kan vara bra på minst lika lösa grunder
Vad är normen när det gäller mat och sockerkonsumption samt ohälsa? Gör lite research du. Verkar de nuvarande råden fungera bra
Råden från livsmedelsverket
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/broschyrer-foldrar/livsmedelsverket_halsosam-helhet_20160408-april-2016.pdf
Är det inget fel på.
Problemet är att folk inte följer dessa samt äter för mycket och rör på sig för lite.
Drar vi tillbaka tiden till 1970 talet så var råden katastrofalt dåliga, då var det 8 skivor bröd etc. baserat på ingenting.
Ändå hade folk bättre hälsa om vi bortser från rökandet och alkoholkonsumtionen.
Folk var inte alls lika överviktiga då som nu för att man helt enkelt åt mindre och rörde på sig mera.
Just fysiskt aktivitet motverkar de negativa effekterna av dålig kost även om det självfallet inte hjälper helt.
Jodå, jag klarar det. Bara det att du skriver kilometerlånga inlägg som man knappt orkar svara på haha. Nej, jag är ingen tonåring. Jag är mer bildad än de flesta och vi kan diskutera forskning när du vill, jag kommer dock ställa frågor till dig om du länkar till något som jag förväntar mig att du svarar på korrekt.
Kan du då förklara vart du fick SAD dieten ifrån i diskussionen? Vart det för att jag försvarar kolhydrater?
Väldigt oklart från sin sida.
Problemet är när det blir för mycket och glukosfettsyracykeln aktiveras vilket krossblockerar upptag av fett och socker. Detta skapar i sin tur en massa inflammation i kroppen och är en av grundorsakerna till diabetes typ-2 och många andra av våra välfärdssjukdomar. Men detta har du givetvis inte koll på? Denna process?
https://en.wikipedia.org/wiki/Randle_cycle
Så äter man pasta med en massa gräddsås så är man skonad? Fel. Blandkost överlag har inte funkat väl.
Om du är helt ärlig nu, vet du själv vad du länkar till?
Nu har fritt tolkat från wikipedia.
Tror du att man bara ska äta protein för att få i sig kalorier eller hur tänkte du nu?
När det blir för mycket är ju när man går upp i vikt, vilket inte är så konstigt då övervikt är det man vet bäst har en korrelation med diabetes typ-2.
Wow mår kroppen dåligt av att äta för mycket och lägga på sig fett/vikt