2021-11-07, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Så vad menar du är problemet med att kolhydrater fermenterar för folk med vanliga magar?
Kan du utveckla rent konkret vad som är dåligt med blåbär i resonabla mängder?

Ta bara yoghurt där detta har skett, snarare är det väl känt att det är bra för magen och ger bra bakterier näring så att tarmarna funkar bättre?

Problemet är skiten som kommer med köttet som salt, socker mm.
Det är inte så för alla produkter, men många.

Vilket inte är så konstigt då vi alla är individer.
En del tål ju inte laktos eller gluten som exempel.
Men kan man äta bra råvaror så är det dumt att bara skita i det för att man snöat in sig på lchf.
Att äta en äggröra med säg advocado och sedan paprika eller någon frukt på det som apelsin med högt näringsvärde skadar knappast.
Snarare så kompletterar det sammansättningen av näringen i måltiden.

Att äta en massa fett med kolhydrater är precis vad man inte vill göra.

Antingen förstår du det jag säger eller så tramsar du till det. IBS är en störning i tarmen. Det är ingen ''vanlig/frisk mage''.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/tarmbesvar/ibs--kanslig-tarm/

Nej, det jag menar är att kolhydrater som fermenterar kan vara förödande för känsliga magar. IBS innebär känslig tarm. Därmed kan du inte säga att något generellt är bra för det kan variera.

Ett par nävar blåbär kan därmed orsaka smärta hos folk med känslig tarm, absolut.

Jag skrev portionsstorlek, så vet inte vad din poäng är.

Att äta en blandkost är tveklöst inte det optimala.

Vad är dåligt med kött? Nej, det är inte problemet det som kommer med kött och det finns inga bevis för att stödja det.

Hade du haft förmågan att räkna på detta så hade du redan skrattat åt ditt påstående.

Spekulation.
Citera
2021-11-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Som gorillor köttautisten?
Där har du bevis minikuken.
https://instagram.com/conscious_muscle?utm_medium=copy_linkPrecis. En köttbit om dagen håller doktorn borta!

Är du en gorilla menar du? Vi pratar om människor.

Här är någon som bara har levt på frukt och grönsaker. Han ser ju väligt närd ut eller hur? Näringbrister, kroppen ser ut att ha tagit ifrån skelettet för att han inte ska helt förgås.

https://www.youtube.com/watch?v=W64ZPYG6tow
Citera
2021-11-07, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Att äta en massa fett med kolhydrater är precis vad man inte vill göra.

Antingen förstår du det jag säger eller så tramsar du till det. IBS är en störning i tarmen. Det är ingen ''vanlig/frisk mage''.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/tarmbesvar/ibs--kanslig-tarm/

Nej, det jag menar är att kolhydrater som fermenterar kan vara förödande för känsliga magar. IBS innebär känslig tarm. Därmed kan du inte säga att något generellt är bra för det kan variera.

Ett par nävar blåbär kan därmed orsaka smärta hos folk med känslig tarm, absolut.

Jag skrev portionsstorlek, så vet inte vad din poäng är.

Att äta en blandkost är tveklöst inte det optimala.

Vad är dåligt med kött? Nej, det är inte problemet det som kommer med kött och det finns inga bevis för att stödja det.

Hade du haft förmågan att räkna på detta så hade du redan skrattat åt ditt påstående.

Spekulation.
Jag fattar ärligt talat inte vart du vill komma?
Vad har IBS med köttdiet att göra?
Är IBS ett normaltillstånd för gemene man?

Vad du försöker med nu är som att argumentera för att mjölk med laktos är dåligt för någon som är laktosintolerant.
Det finns människor som inte tål kött eller visa sorter av kött, men detta är ju inte någon standard.

Åter igen kan du förklara vad som är dåligt med säg blåbär för folk som inte har problem med tarmsystemet.
Senast redigerad av Regnpojken 2021-11-07 kl. 23:37.
Citera
2021-11-07, 23:58
Medlem
Citat:
Jag fattar ärligt talat inte vart du vill komma?
Vad har IBS med köttdiet att göra?
Är IBS ett normaltillstånd för gemene man?

Vad du försöker med nu är som att argumentera för att mjölk med laktos är dåligt för någon som är laktosintolerant.
Det finns människor som inte tål kött eller visa sorter av kött, men detta är ju inte någon standard.

Åter igen kan du förklara vad som är dåligt med säg blåbär för folk som inte har problem med tarmsystemet.

Vad är vitsen med att diskutera friska människor? De kan ju leva på mcdonalds varje dag och må någorlunda många av dem (under i varje fall ett kortare tag).

Du verkar inställd på att man måste äta kolhydrater eller att det ska vara en del av kosten och då tog jag upp en rätt stor målgrupp där så inte nödvändigtvis är fallet (fodmaps).

Jag ska inte behöva förklara något som jag inte har påstått. Det jag har sagt är att det kan vara nödvändigt att utesluta en stor mängd kolhydrater (fodmaps) för att minska symtomen av vissa symtom (IBS och autoimmuna sjukdomar, anekdotisk bevis på det senare men fortfarande intressant).

Du tog upp att råvaran var problemet, och jag belyste då att det inte alltid är så enkelt utan snarare kan handla om vad kolhydrater består av (fodmaps).

Ja, det är klart ingen med magproblem får ont av lite blåbär, men vad är poängen med en sådan diskussion? Oftast går man ju på en specifik diet för att få bot på något.

Jag förstår inte vart du vill komma. Du verkar lite kolhydratsfrälst.

Om du tror att vanlig mat är det som håller så kommer du gå samma öde till mötes som vanliga människor (ohälsa). Finns inget bra med att blanda kosten en massa och äta ''vanlig mat''.

Vad är vitsen med att diskutera sådant som vi redan vet? Du verkar ha glömt vad du har kommenterat i tråden, jag bemöter ju bara det som du säger.

Du påstod först att problemet handlar om vissa råvaror, jag bemötte den myten, och nu vill du bara prata om hälsosamma? Happ, produktiv diskussionsförmåga du har.

Och att kött skulle vara dåligt är en rejäl myt.
Senast redigerad av Lukas17 2021-11-08 kl. 00:02.
Citera
2021-11-08, 01:42
Medlem
Citat:
Vad är vitsen med att diskutera friska människor? De kan ju leva på mcdonalds varje dag och må någorlunda många av dem (under i varje fall ett kortare tag).

Du verkar inställd på att man måste äta kolhydrater eller att det ska vara en del av kosten och då tog jag upp en rätt stor målgrupp där så inte nödvändigtvis är fallet (fodmaps).

Jag ska inte behöva förklara något som jag inte har påstått. Det jag har sagt är att det kan vara nödvändigt att utesluta en stor mängd kolhydrater (fodmaps) för att minska symtomen av vissa symtom (IBS och autoimmuna sjukdomar, anekdotisk bevis på det senare men fortfarande intressant).

Du tog upp att råvaran var problemet, och jag belyste då att det inte alltid är så enkelt utan snarare kan handla om vad kolhydrater består av (fodmaps).

Ja, det är klart ingen med magproblem får ont av lite blåbär, men vad är poängen med en sådan diskussion? Oftast går man ju på en specifik diet för att få bot på något.

Jag förstår inte vart du vill komma. Du verkar lite kolhydratsfrälst.

Om du tror att vanlig mat är det som håller så kommer du gå samma öde till mötes som vanliga människor (ohälsa). Finns inget bra med att blanda kosten en massa och äta ''vanlig mat''.

Vad är vitsen med att diskutera sådant som vi redan vet? Du verkar ha glömt vad du har kommenterat i tråden, jag bemöter ju bara det som du säger.

Du påstod först att problemet handlar om vissa råvaror, jag bemötte den myten, och nu vill du bara prata om hälsosamma? Happ, produktiv diskussionsförmåga du har.

Och att kött skulle vara dåligt är en rejäl myt.
Vitsen med att diskutera friska människor är för att de står för den stora majoriteten.
Vad som funkar för den stora majoriteten är mer relevant än vilken specialkost någon med IBS som tillhör en liten minoritet.

Nej det har jag inte påstått? Vänligen citera där jag skriver detta
Vad jag har påstått är att det är dumt att få för sig att man ska utesluta kolhydrater helt om man inte har några problem av detta.
Det är som exempel smart om man lägger ner pizza ätandet om man vill optimera då själva pizzadegen i sig om vi ska nämna något är näringsfattig och relativt energirik.
Problemet är inte kolhydraterna i sig för friska människor utan vad de kommer med i för råvaror.
Varför utesluta blåbär om man tycker om det och har en mage som inte har några problem med det? Blåbär har ett högt näringsvärde så mer liknande kost och byt ut pasta, vit ris, bröd som har lågt näringsvärde.

Åter igen du svarar mig och börjar babbla om IBS och autoimmuna sjukdomar från ingenstans.
Det är som om du kommer och säger att hundar är dåliga för människor för att somliga kan vara allergiska? Okeej? Va?

Kolhydrater är olika sockerarter.
Där brukar det främsta motargument ligga emot snabba kolhydrater som säg fruktos.
Fast fruktos har inte samma effekt på kroppen som säg vit socker som också är en snabb sockerart.
https://fof.se/tidning/2013/1/artikel/frukt-men-undvik-fruktsocker
Det är ju ren idiot att undvika nyttiga frukter om man kan äta detta, självklart är det mindre bra om man äter för mycket men detta kan sägas om allt.

Vilket är dumt om det finns råvaror som funkar för individen.
Varför utesluta bra frukter som funkar för en individs IBS? Det är ofta bra källor till näringsämnen.
Ytterst sällan det finns någon vettig anledning till att faktiskt utesluta kolhydrater helt.
Gillar du inte mat med kolhydrater? Okej fine.
Gillar du apelsiner och detta funkar för din mage? Men kör en kost med fet och proteinrik diet där du ändå inkluderar apelsiner mm.
Åter igen ren idioti att utesluta något för att det är kolhydrater om det är nyttigt, du gillar det och det funkar för din kropp.

Jag snackar inte om vanlig mat ica köttbullar, makaroner, brunsås och gurka.
Utan om helt enkelt bra mat, sen att inte alla kan äta allt som är bra är irrelevant.
Det är alltid folk som har allergier osv. Då får man ju bara köra specifika undantag istället för att tänka jag är allergisk emot citroner så därför är den bästa lösningen per automatik att sluta med kolhydrater...
Eller så undviker du citroner och fortsätter äta nyttiga råvaror med kolhydrater.
Det behöver inte vara svårare än så

Där jag påstår att kolhydrater per automatik inte är dåligt och du drar igång med IBS etc.

Folk krånglar till det i onödan.
Det handlar i grunden primärt om att vi inte kan klara oss utan fett och protein.
Det betyder inte att kolhydrater och socker per automatik är dåligt.
Det finns helt enkelt olika bra råvaror.
Finns massor av väldigt nyttiga frukter och grönsaker som kan kombineras med med kött fisk, fågel, skaldjur mm.
Idioti att utesluta en kategori av råvaror när man kan plocka ut det bästa ur alla kategorier och kombinera

Vilken myt? Kan exempelvis folk med IBS inte alls äta mat med kolhydrater?

Angående kött så har jag inte påstått att det skulle vara dåligt, gör om gör rätt.
Senast redigerad av Regnpojken 2021-11-08 kl. 02:05.
Citera
2021-11-08, 10:41
Medlem
Citat:
Vitsen med att diskutera friska människor är för att de står för den stora majoriteten.
Vad som funkar för den stora majoriteten är mer relevant än vilken specialkost någon med IBS som tillhör en liten minoritet.

Nej det har jag inte påstått? Vänligen citera där jag skriver detta
Vad jag har påstått är att det är dumt att få för sig att man ska utesluta kolhydrater helt om man inte har några problem av detta.
Det är som exempel smart om man lägger ner pizza ätandet om man vill optimera då själva pizzadegen i sig om vi ska nämna något är näringsfattig och relativt energirik.
Problemet är inte kolhydraterna i sig för friska människor utan vad de kommer med i för råvaror.
Varför utesluta blåbär om man tycker om det och har en mage som inte har några problem med det? Blåbär har ett högt näringsvärde så mer liknande kost och byt ut pasta, vit ris, bröd som har lågt näringsvärde.

Åter igen du svarar mig och börjar babbla om IBS och autoimmuna sjukdomar från ingenstans.
Det är som om du kommer och säger att hundar är dåliga för människor för att somliga kan vara allergiska? Okeej? Va?

Kolhydrater är olika sockerarter.
Där brukar det främsta motargument ligga emot snabba kolhydrater som säg fruktos.
Fast fruktos har inte samma effekt på kroppen som säg vit socker som också är en snabb sockerart.
https://fof.se/tidning/2013/1/artikel/frukt-men-undvik-fruktsocker
Det är ju ren idiot att undvika nyttiga frukter om man kan äta detta, självklart är det mindre bra om man äter för mycket men detta kan sägas om allt.

Vilket är dumt om det finns råvaror som funkar för individen.
Varför utesluta bra frukter som funkar för en individs IBS? Det är ofta bra källor till näringsämnen.
Ytterst sällan det finns någon vettig anledning till att faktiskt utesluta kolhydrater helt.
Gillar du inte mat med kolhydrater? Okej fine.
Gillar du apelsiner och detta funkar för din mage? Men kör en kost med fet och proteinrik diet där du ändå inkluderar apelsiner mm.
Åter igen ren idioti att utesluta något för att det är kolhydrater om det är nyttigt, du gillar det och det funkar för din kropp.

Jag snackar inte om vanlig mat ica köttbullar, makaroner, brunsås och gurka.
Utan om helt enkelt bra mat, sen att inte alla kan äta allt som är bra är irrelevant.
Det är alltid folk som har allergier osv. Då får man ju bara köra specifika undantag istället för att tänka jag är allergisk emot citroner så därför är den bästa lösningen per automatik att sluta med kolhydrater...
Eller så undviker du citroner och fortsätter äta nyttiga råvaror med kolhydrater.
Det behöver inte vara svårare än så

Där jag påstår att kolhydrater per automatik inte är dåligt och du drar igång med IBS etc.

Folk krånglar till det i onödan.
Det handlar i grunden primärt om att vi inte kan klara oss utan fett och protein.
Det betyder inte att kolhydrater och socker per automatik är dåligt.
Det finns helt enkelt olika bra råvaror.
Finns massor av väldigt nyttiga frukter och grönsaker som kan kombineras med med kött fisk, fågel, skaldjur mm.
Idioti att utesluta en kategori av råvaror när man kan plocka ut det bästa ur alla kategorier och kombinera

Vilken myt? Kan exempelvis folk med IBS inte alls äta mat med kolhydrater?

Angående kött så har jag inte påstått att det skulle vara dåligt, gör om gör rätt.

Orkar knappt bemöta det du skriver för du verkar inte ens läsa vad jag skriver. Jag håller med om att det inte behövs för friska människor så vad är ens diskussionen? Men nu är det som så att jag ser till alla människor, inte bara en grupp.

Läs trådstarten, den handlar om carnivore, absolut en lämplig kost för vissa med stora problem. Det är så jag resonerar.

En blandkost är inget att föredra (titta på the SAD diet).

Var är bevisen på att en carnivore diet inte funkar? Det har du inte hävdat kanske du påstår men du säger att det är onödigt att utesluta alla kolisar om man inte behöver? Då är min fråga varför? Verkar inte finnas något som tyder på att det är det ur hälsosynpunkt. Finns ingen.

Att bara äta animalisk verkar vara mer extremt än att äta makaroner, mcdonalds och köra fredagsmys varje fredag.

Ta in det jag skriver eller sluta skriv till mig. Om du håller med så vad bra, varför var du då så långdragen? Låter som du försöker forcera fram oenighet.

Vem fan bryr sig om vad bara friska kan göra. Det är ju helt irrelevant att bara diskutera dem.

Kolhydrater är problematiskt om man blandar det en massa med fett, så inte helt rätt har du där.

Nej, jag börjar prata om IBS och autoimmuna sjukdomar för det anknyter till titeln eftersom en carnivore diet mycket väl kan funka bra för det.

Det lät som du propagerade för kolhydrater för folk överlag, kolhydrater är icke-essentiella.
Senast redigerad av Lukas17 2021-11-08 kl. 11:02.
Citera
2021-11-08, 14:40
Medlem
Zilvios avatar
Näring, kost och kosttillskott --> Dieter och specialkost
/Moderator
Citera
2021-11-08, 15:16
Medlem
Citat:
Orkar knappt bemöta det du skriver för du verkar inte ens läsa vad jag skriver. Jag håller med om att det inte behövs för friska människor så vad är ens diskussionen? Men nu är det som så att jag ser till alla människor, inte bara en grupp.

Läs trådstarten, den handlar om carnivore, absolut en lämplig kost för vissa med stora problem. Det är så jag resonerar.

Var är bevisen på att en carnivore diet inte funkar? Det har du inte hävdat kanske du påstår men du säger att det är onödigt att utesluta alla kolisar om man inte behöver? Då är min fråga varför? Verkar inte finnas något som tyder på att det är det ur hälsosynpunkt. Finns ingen.

Att bara äta animalisk verkar vara mer extremt än att äta makaroner, mcdonalds och köra fredagsmys varje fredag.

Ta in det jag skriver eller sluta skriv till mig. Om du håller med så vad bra, varför var du då så långdragen? Låter som du försöker forcera fram oenighet.

Vem fan bryr sig om vad bara friska kan göra. Det är ju helt irrelevant att bara diskutera dem.

Kolhydrater är problematiskt om man blandar det en massa med fett, så inte helt rätt har du där.

Nej, jag börjar prata om IBS och autoimmuna sjukdomar för det anknyter till titeln eftersom en carnivore diet mycket väl kan funka bra för det.

Det lät som du propagerade för kolhydrater för folk överlag, kolhydrater är icke-essentiella.
orkar knappt bemöta det du skriver för du verkar inte ens läsa vad jag skriver. Jag håller med om att det inte behövs för friska människor så vad är ens diskussionen? Men nu är det som så att jag ser till alla människor, inte bara en grupp.
Ja vart vill du ens komma när du startade din diskussion med mig? Min grund tes var ju att man inte behöver följa en diet strikt.
Du kan ha carnivore som grund men ändå slänga in annat som exempel stor köttbit med egengjord Bearnaisesås och jordgubbar som efterrätt.
Det behöver inte vara svart vitt såvida man inte har någon allergi eller magproblem som gör att man inte kan äta något med kolhydrater.

Då kanske du skulle ta och faktiskt läsa trådstartarens ingående inlägg? Eller har du bara läst rubriken?
Det handlar ingenting om vissa med stora problem.

Så blandkost betyder enligt dig ''the standard american diet''?
Nu får du faktiskt ta och skärpa till dig lite!
Vad har varierad kost med typisk amerikansk eller västerländsk skräpmat att göra?
Du kan väl ärligt talat inte vara så förbannat korkad att du drar sambandet kolhydrater?
Eller menar du att naturmänniskor i Amazonas som äter bär och växer från naturen utöver, fisk, kött, insekter mm följer en SAD diet?

Jag har inte påstått att carnivore inte funkar? Däremot finns det inget som talar för att carnivore skulle vara optimalt gemene man.
Tvärtom så svämmar det över med studier som talar för hur bra frukt och grönt är för våra kroppar.
Det betyder inte att det optimala skulle vara att vara vegan utan att det är bra att inkludera det i ens dagliga diet.
Dvs kan man välja ut det bästa som jag sagt flera gånger om som en köttbit med säg en avokado.
SAD dieten du pratar om är socker, friterad mat osv.

Vad som är extremt beror helt på rådande normer.
Att äta på mcdonalds varje vecka är inte normen för gemene man i Sverige.

Om du inte klarar av att andra tycker annorlunda som du själv gör så starta ingen diskussion?
Låt mig gissa du är i dina sena tonår eller i tidiga tjugoårsåldern och har svårt för att diskutera med folk som tycker annorlunda än dig själv för att du inte varit ute så mycket bland folk än?

För att de också kan optimera sin kost eller tror du inte att det spelar någon roll vad de äter för att de inte har några tarmproblem?

Kan du peka ut vad som säg är dåligt med en äggröra, avokado och någon näve blåbär?
Där har du en massa fett, sen kanske du säger det är mycket kcal? Det beror ju helt på portionsstorleken.

Att chips, pommes, munkar, mm är dåligt håller väl alla med om.
Men vad är dåligt med säg fettet i avokado som jag nämnt flera gånger i tidigare?

Nej det är något du själv anknyter till.
Att folk med IBS eller autoimmuna sjukdomar mm behöver individ anpassad specialkost är väl inte konstigare än att somliga människor inte tål pollen eller känsliga mot solljus.
Det betyder inte att carnivore skulle vara den enda eller ens den mest optimala lösningen, det beror ju helt på individen.

Det lät som du propagerade för kolhydrater för folk överlag, kolhydrater är icke-essentiella
Nej jag påpekade idiotin att se allt svart och vit.
Alla källor till kolhydrater är inte dåliga utan tvärtom väldigt bra ur näringssynpunkt, varför utesluta något som är bra för ens kropp och som man tycker om att äta?
Citera
2021-11-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ja vart vill du ens komma när du startade din diskussion med mig? Min grund tes var ju att man inte behöver följa en diet strikt.
Du kan ha carnivore som grund men ändå slänga in annat som exempel stor köttbit med egengjord Bearnaisesås och jordgubbar som efterrätt.
Det behöver inte vara svart vitt såvida man inte har någon allergi eller magproblem som gör att man inte kan äta något med kolhydrater.

Ja, det kan man väl om man vill. Min grundtes är att vi håller med varandra, så varför är du långrandig för och går inte vidare i diskussionen? Har du ett pervest behov av att ha rätt? Lite det som är min poäng. Vad vill du själv komma fram till?

Citat:
Då kanske du skulle ta och faktiskt läsa trådstartarens ingående inlägg? Eller har du bara läst rubriken? Det handlar ingenting om vissa med stora problem.

Du skrev något som inte stämde, jag bemötte det. Att gå in på lite stickspår ser jag inte som några problem, görs hela tiden på FB.

Citat:

Så blandkost betyder enligt dig ''the standard american diet''? Nu får du faktiskt ta och skärpa till dig lite!
Vad har varierad kost med typisk amerikansk eller västerländsk skräpmat att göra?
Du kan väl ärligt talat inte vara så förbannat korkad att du drar sambandet kolhydrater?
Eller menar du att naturmänniskor i Amazonas som äter bär och växer från naturen utöver, fisk, kött, insekter mm följer en SAD diet?
:

Din naivitet slår igenom. Kollat upp hur gemene man äter i Sverige? Så du tror att vanlig husmanskost är en bra kost trots att nästan var och varenda människa utvecklar hälsoproblem på sikt ? Typ potatis, köttbullar, med en massa brunsås och ärtor? Jag tror inte på husmanskost, tror inte den är ideal, vissa maträtter kanske, men vanlig mat leder till vanlig ohälsa skulle jag säga. Är du nöjd med folkhälsan så kan du följa de vanliga råden men finns många som har tänkt som du: ''Äh, bara att äta bra råvaror och äta varierat''. Följ den stigen och du kommer sannolikt få problem själv på sikt.

Citat:
Jag har inte påstått att carnivore inte funkar? Däremot finns det inget som talar för att carnivore skulle vara optimalt gemene man.
Tvärtom så svämmar det över med studier som talar för hur bra frukt och grönt är för våra kroppar.

Studier som du förmodligen inte kan tolka. Det finns inga långtidsstudier med förmåga att fastställa kausalitet som kan slå fast att frukt och grönt leder till överlägsna resultat. Det är enbart populationsstudier där man gör kvalificerade gissningar. Inget annat.

Att du tror att resultaten är så imponerande är förmodligen för att du inte kan tolka vad du läser utan gör som många andra.

Citat:
Vad som är extremt beror helt på rådande normer.
Att äta på mcdonalds varje vecka är inte normen för gemene man i Sverige.

Vad är normen när det gäller mat och sockerkonsumption samt ohälsa? Gör lite research du. Verkar de nuvarande råden fungera bra ?

Citat:
Om du inte klarar av att andra tycker annorlunda som du själv gör så starta ingen diskussion? Låt mig gissa du är i dina sena tonår eller i tidiga tjugoårsåldern och har svårt för att diskutera med folk som tycker annorlunda än dig själv för att du inte varit ute så mycket bland folk än?

Jodå, jag klarar det. Bara det att du skriver kilometerlånga inlägg som man knappt orkar svara på haha. Nej, jag är ingen tonåring. Jag är mer bildad än de flesta och vi kan diskutera forskning när du vill, jag kommer dock ställa frågor till dig om du länkar till något som jag förväntar mig att du svarar på korrekt.

Citat:
Kan du peka ut vad som säg är dåligt med en äggröra, avokado och någon näve blåbär?
Där har du en massa fett, sen kanske du säger det är mycket kcal? Det beror ju helt på portionsstorleken.

Problemet är när det blir för mycket och glukosfettsyracykeln aktiveras vilket krossblockerar upptag av fett och socker. Detta skapar i sin tur en massa inflammation i kroppen och är en av grundorsakerna till diabetes typ-2 och många andra av våra välfärdssjukdomar. Men detta har du givetvis inte koll på? Denna process?

https://en.wikipedia.org/wiki/Randle_cycle

Så äter man pasta med en massa gräddsås så är man skonad? Fel. Blandkost överlag har inte funkat väl.

Jag orkade inte svara på mer.
Citera
2021-11-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ja, det kan man väl om man vill. Min grundtes är att vi håller med varandra, så varför är du långrandig för och går inte vidare i diskussionen? Har du ett pervest behov av att ha rätt? Lite det som är min poäng. Vad vill du själv komma fram till?

Du skrev något som inte stämde, jag bemötte det. Att gå in på lite stickspår ser jag inte som några problem, görs hela tiden på FB.

:

Din naivitet slår igenom. Kollat upp hur gemene man äter i Sverige? Så du tror att vanlig husmanskost är en bra kost trots att nästan var och varenda människa utvecklar hälsoproblem på sikt ? Typ potatis, köttbullar, med en massa brunsås och ärtor? Jag tror inte på husmanskost, tror inte den är ideal, vissa maträtter kanske, men vanlig mat leder till vanlig ohälsa skulle jag säga. Är du nöjd med folkhälsan så kan du följa de vanliga råden men finns många som har tänkt som du: ''Äh, bara att äta bra råvaror och äta varierat''. Följ den stigen och du kommer sannolikt få problem själv på sikt.

Studier som du förmodligen inte kan tolka. Det finns inga långtidsstudier med förmåga att fastställa kausalitet som kan slå fast att frukt och grönt leder till överlägsna resultat. Det är enbart populationsstudier där man gör kvalificerade gissningar. Inget annat.

Att du tror att resultaten är så imponerande är förmodligen för att du inte kan tolka vad du läser utan gör som många andra.

Vad är normen när det gäller mat och sockerkonsumption samt ohälsa? Gör lite research du. Verkar de nuvarande råden fungera bra ?

Jodå, jag klarar det. Bara det att du skriver kilometerlånga inlägg som man knappt orkar svara på haha. Nej, jag är ingen tonåring. Jag är mer bildad än de flesta och vi kan diskutera forskning när du vill, jag kommer dock ställa frågor till dig om du länkar till något som jag förväntar mig att du svarar på korrekt.

Problemet är när det blir för mycket och glukosfettsyracykeln aktiveras vilket krossblockerar upptag av fett och socker. Detta skapar i sin tur en massa inflammation i kroppen och är en av grundorsakerna till diabetes typ-2 och många andra av våra välfärdssjukdomar. Men detta har du givetvis inte koll på? Denna process?

Så äter man pasta med en massa gräddsås så är man skonad? Fel. Blandkost överlag har inte funkat väl.

Jag orkade inte svara på mer.
Om du håller med mig varför diskuterar du ens med mig? Jag har redan sagt vad jag själv vill komma fram till redan i mitt första inlägg.
Jag tycker det är väldigt svart och vit med dieter där man utesluter kolhydrater när det finns mat med kolhydrater som faktiskt är nyttig.
Vad kommer hända om man äter nyttig man som innehåller kolhydrater? Kommer himlen faller ner?

Vad är det som jag skrev som inte stämde?

Din naivitet slår igenom. Kollat upp hur gemene man äter i Sverige? Så du tror att vanlig husmanskost är en bra kost trots att nästan var och varenda människa utvecklar hälsoproblem på sikt
Nej men har du asperger eller någon likande diagnos? För det har jag inte påstått.
Du påstår att jag sagt eller tycker saker som jag inte har påstått.
Vad är det du egentligen försöker med?
Jag påstod att det inte är någon norm att äta på donken varje vecka för gemene svensk.
Det betyder inte att jag tycker att mat som den generelle svensken äter är bra.
Problemet i Sverige är primärt inte vad man äter även om det är viktigt utan att folk helt enkelt överrätter.
Näringsbrist är inte speciellt vanligt utan det är ju folk som äter ensidigt och inte varierat som får detta främst.
Ärligt talat hur är det med din tolkningsförmåga av texter? Har du ens gått ur gymnasiet?
Åt idag äggröra med avokado samt paprika till.
Middag Quinova med kyckling, dressing på olivolja med salladsmix, cashewnötter, solroskärnor och pumpakärnor.
Mellanmål innan träning banan och apelsin samt kvarg.
Ikväll, sötpotatis i ugn med andra rotfrukter samt fläskfilé .
Du får gärna berätta vilka problem jag kommer få och vad jag äter specifikt som kommer ge mig problem och varför det ger problem.
Om du inte klarar av det så tycker jag att du ska knippa igen.

Jaha och det avgör du som inte kan läsa och lägger ord i andras mun?
Du har ju suttit här jag påstått en massa skit som jag inte har skrivit, när jag ber dig citera så klarar du inte detta utan skriver något om att jag vill ha rätt istället
Vidare så går jag hellre på det och vad jag kan se i min omvärld göra än någon tomte som säger att canivore, eller lchf osv kan vara bra på minst lika lösa grunder

Vad är normen när det gäller mat och sockerkonsumption samt ohälsa? Gör lite research du. Verkar de nuvarande råden fungera bra
Råden från livsmedelsverket https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/broschyrer-foldrar/livsmedelsverket_halsosam-helhet_20160408-april-2016.pdf
Är det inget fel på.
Problemet är att folk inte följer dessa samt äter för mycket och rör på sig för lite.
Drar vi tillbaka tiden till 1970 talet så var råden katastrofalt dåliga, då var det 8 skivor bröd etc. baserat på ingenting.
Ändå hade folk bättre hälsa om vi bortser från rökandet och alkoholkonsumtionen.
Folk var inte alls lika överviktiga då som nu för att man helt enkelt åt mindre och rörde på sig mera.
Just fysiskt aktivitet motverkar de negativa effekterna av dålig kost även om det självfallet inte hjälper helt.

Kan du då förklara vart du fick SAD dieten ifrån i diskussionen? Vart det för att jag försvarar kolhydrater?
Väldigt oklart från sin sida.

Om du är helt ärlig nu, vet du själv vad du länkar till?
Nu har fritt tolkat från wikipedia.
Tror du att man bara ska äta protein för att få i sig kalorier eller hur tänkte du nu?
När det blir för mycket är ju när man går upp i vikt, vilket inte är så konstigt då övervikt är det man vet bäst har en korrelation med diabetes typ-2.
Wow mår kroppen dåligt av att äta för mycket och lägga på sig fett/vikt
Citera
2021-11-08, 18:25
Medlem
Citat:
Om du håller med mig varför diskuterar du ens med mig? Jag har redan sagt vad jag själv vill komma fram till redan i mitt första inlägg. Jag tycker det är väldigt svart och vit med dieter där man utesluter kolhydrater när det finns mat med kolhydrater som faktiskt är nyttig. Vad kommer hända om man äter nyttig man som innehåller kolhydrater? Kommer himlen faller ner? Du skrev något som inte stämde, jag bemötte det. Att gå in på lite stickspår ser jag inte som några problem, görs hela tiden på FB. Vad är det som jag skrev som inte stämde?

Haha, det är du som envetet fortsätter hävda att vi pratar om friska personer, är det du som bestämmer vad vi pratar om? Ifall du konstaterar att diskussionen inte leder någon vart så kan du avsluta den som en vuxen person men istället fortsätter du ihärdigt att hävda och fråga en massa dumheter.

Du frågade om jag har asperger eller någon liknande diagnos, är det inte lite dubbelmoraliskt av dig att fråga det när du själv har ställt frågori stil med: ''Vad är problemet med blåbär eller avokado''? Jag har inte själv gjort något påstående om att det är något problem med det för friska personer. Så med din logik så antar jag att du även tror att du har asperger? Eftersom du irriterar dig på något som du själv gjorde.

Du verkar smått efterbliven (förlåt). Nu fortsätter du be mig försvara en position som jag inte har tagit.

Banan, apelsin och kvarg tror du är en bra bas?

Apelsin är ju näringsfattigt socker i princip.

Sötpotatis och Quinoa ser jag inga problem med men jag tror inte du äter så nyttigt som du hävdar år efter år

Jag tror faktiskt att jag krossar dig när det gäller hälsosamt leverne. Inte en chans du äter mindre fria sockerarter än jag eller kan mer (du kan inte det, ledsen lilla regnpojken).

Där ser man din bristande kunskap, du anser att livsmedelsverkets råd är bra eftersom du hänvisar till dem. De rekommenderar Margarin istället för smör, kan du inte länka någon studie som bevisar att margarin är bättre (betydligt)? Bevisa det då så kommer jag slå dig på fingrarna stenhårt med en linjal (metaforiskt) för att visa hur okunnig du är.

Ja, jag vet vad jag länkar till. Absolut. Kan beskriva processen för dig utan problem.

https://www.sciencedirect.com/topics/biochemistry-genetics-and-molecular-biology/randle-cycle

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2739696/

Vänligen bevisa att äta frukt och grönsaker leder till överlägset resultat jämfört med att exempelvis äta kött i det långa loppet. Du sa ju att det finns så mycket forskning om att det är så bra och nyttigt? Men givetvis är du för obegåvad för att kunna tolka de studierna korrekt? Vad som efterfrågas: Studier som kan påvisa kausalitet, inga populationsstudier.

Jag orkar inte svara på allt ditt trams. Glukosfettsyracykeln är vetenskapligt bevisad, anledningen till att jag länkar till wikipedia är för att jag tror inte du har kunskapen att förstå den annars tillräckligt bra på djupet. Det är inte där jag hämtar källor ifrån.

Haha, du kan dissa en animalisk kost om du vill, men du har inget bevis på att det skulle vara sämre än en vanlig kost så du snackar bara ur röven likt den okunniga tomte du är.

Fortsätt du med dina apelsiner och kvarg.

Haha, kaloriargumentet är patetiskt. Jag tror inte ens du förstår hur kalorier funkar. Eller gör du det? Vi kan diskutera det också om du vill.

Det handlar bara om kalorier eller hur? Alla kalorier är samma?
Citera
2021-11-08, 19:04
Medlem
Bertil85s avatar
Funderar på att besöka köttdietisten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in